Rada Warszawy przyjęła uchwałę w sprawie nowego abonamentu obszarowego dla mieszkańca strefy płatnego parkowania. Za 600 zł rocznie będzie można zostawiać auto na znacznie większym obszarze niż dotychczasowe 150 metrów. Mieszkańcy będą mogli wybrać, czy decydują się na nowy abonament, czy chcą dalej parkować za 30 złotych na starych zasadach.
Uchwałę w sprawie nowego abonamentu dla mieszkańca stref płatnego parkowania przyjęła w czwartek Rada Warszawy głosami Koalicji Obywatelskiej. Radni Prawa i Sprawiedliwości byli przeciw.
Osoby mieszkające w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) płacą 30 złotych rocznie za abonament, który umożliwiał im parkowanie auta w miejscach oddalonych nie więcej niż 150 metrów od domu. W praktyce taki obszar obejmuje kilka (maksymalnie osiem, ale średnio trzy, cztery) parkomaty oddalone, co daje kilkadziesiąt miejsc postojowych. Jak zwraca uwagę Zarząd Dróg Miejskich, zdarza się, że żadne z tych miejsc nie jest wolne wtedy, kiedy mieszkaniec potrzebuje zaparkować.
Teraz – na mocy nowej uchwały – ma się to zmienić i mieszkańcy będą mogli kupić nowy abonament za 600 zł. Pozwoli on im na pozostawienie auta na dużo większym obszarze, obejmującym całe osiedle lub znaczną część dzielnicy (na przykład cały Rakowiec czy Powiśle). Takie obszary obejmować będą nawet kilkadziesiąt ulic i od kilkuset do 1,5 tysiąca miejsc postojowych.
Mieszkańcy będą mogli wybrać, co im się bardziej opłaca
Dyrektor Biura Funduszy Europejskich i Polityki Rozwoju urzędu miasta Maciej Fijałkowski wyjaśnił podczas czwartkowej sesji Rady Warszawy, że mieszkańcy SPPN otrzymują możliwość wyboru między dotychczasowym abonamentem a nowym. Ci, którzy mieszkają na granicy obszaru, będą mogli wybrać, który z przyległych obszarów będzie im przysługiwał.
"Dzięki abonamentowi obszarowemu będzie można otrzymać identyfikator uprawniający do postoju na dodatkowych miejscach, zarezerwowanych tylko dla mieszkańców. To opcja szczególnie przydatna dla mieszkańców dzielnic takich, jak włączane w tym roku do strefy Żoliborz czy Ochota, gdzie niektóre uliczki uda się dzięki temu ochronić przed napływem aut i w dużej mierze zarezerwować postój dla mieszkańców" - wyjaśnia ZDM w komunikacie.
Zwraca też uwagę, że objęcie istniejącej strefy nowymi zasadami umożliwi wygospodarowanie około 1,5 tys. dodatkowych miejsc do postoju tylko dla mieszkańców tam, gdzie wymiary jezdni i chodnika nie wystarczają do wyznaczenia pełnowymiarowych płatnych miejsc postojowych.
Mieszkańcy będą mogli również pozostać przy abonamencie rejonowym, który będzie nadal wydawany na dotychczasowych zasadach. Każdy może zatem wybrać, która opcja jest dla niego korzystniejsza. "Nowy rodzaj abonamentu to odpowiedź na liczne głosy mieszkańców, proponujących poszerzenie obszaru objętego abonamentem - by można było zostawić auto na nieco bardziej oddalonych, ale mniej obciążonych parkowaniem ulicach" - wyjaśniają drogowcy.
Największa SPPN w Polsce
To była już druga próba wprowadzenia nowego abonamentu. Wiosną tego roku wojewoda mazowiecki podważył uchwałę Rady Warszawy w tej sprawie. Zarzucił jej wady prawne. Fijałkowski zapewnił podczas czwartkowych obrad, że w nowej uchwale wprowadzone zostały zmiany, które powinny rozwiać te wątpliwości.
Stołeczna SPPN jest największą w Polsce. W listopadzie, kiedy dołączą do niej Żoliborz i Ochota, będzie liczyć około 52 tysiące miejsc.
Źródło: tvnwarszawa.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl