Warszawa nauczy Paryż ekologicznego transportu

Paryż będzie uczył się od Warszawy ekologicznej komunikacji
Paryż będzie uczył się od Warszawy ekologicznej komunikacji
Źródło: TVN24
- Przedstawiciele paryskiego odpowiednika Zarządu Transportu Miejskiego przyjadą w czerwcu do Warszawy, by uczyć się organizacji ekologicznego transportu - chwali się wiceprezydent Olszewski. Jak sami podkreślają, stolica jest dynamiczna i coraz bardziej doceniana w Europie, w związku z przyjazną środowisku komunikacją miejską.

O tym, że Francuzi chcą przyjechać do Warszawy poinformował na portalu społecznościowym wiceprezydent Michał Olszewski. Pochwalił się listem, jaki przedstawiciele RATP - paryskiego odpowiednika ZTM - wysłali do ratusza. Francuzi informują w nim, że pracują nad rozwojem nowatorskich projektów, których celem jest polepszenie warunków komunikacji i transportu w rejonie Paryża.

RATP stara się poznawać inne sieci transportu publicznego, w związku z tym co dwa lata organizuje podobne wyjazdy. Dotychczas jego przedstawiciele byli w Londynie, Genewie i Bilbao. W tym roku wybrali Warszawę.

Jeszcze niedawno jeździły jelcze

RATP planuje do końca 2025 roku całkowicie zrezygnować z autobusów zasilanych konwencjonalnymi silnikami spalinowymi.

– Unijna biała księga skłaniająca miasta do przejścia na transport niskoemisyjny do 2050 r. to jedno. My sami przyjęliśmy plan, w którym zakładamy, że do 2020 r. nie będzie już w naszej komunikacji pojazdów, które nie spełniają przynajmniej normy Euro 5, a przecież dwa lata temu jeździły tu ikarusy i jelcze, które nie spełniały żadnej normy – podkreśla Olszewski, w rozmowie z portalem transport-publiczny.pl.

Hanna Gronkiewicz–Waltz podpisała w grudniu 2014 r. deklarację, dotyczącą testowania i wprowadzania na ulice niskoemisyjnych autobusów. Warszawa znajduje się wśród kilku miast europejskich, które otwarcie zadeklarowały przestawienie się na niską emisję.

45 niskoemisyjnych autobusów

- Paryż początkowo nie podpisał tej deklaracji. Ale teraz też chce to testować i przyjeżdża do nas, żeby się przyjrzeć jak to działa. Tak naprawdę jest niewiele miast w Europie, które testują takie rozwiązania. Nie jesteśmy jedynymi, których Francuzi odwiedzają, ale to jednak miłe, że ktoś dostrzega i docenia to, co robimy i to nie z powodu jakiegoś rozbudowanego PR–u, tylko dlatego, że to jest dobre. Nie jesteśmy miastem za które mieszkańcy powinni się wstydzić - zaznaczył.

Warszawa od zeszłego roku ma 45 autobusów niskoemisyjnych: 10 elektryków i 35 autobusów na LNG, które są dostosowane do zasilania biogazem.

Trzy lata temu do Warszawy przyjechały elektryczne autobusy z Chin. Na stołecznych ulicach przeszły serię testów:

Testy elektrycznego autobusu

ło/r

Czytaj także: