"Zajezdnia ta została zbudowana w 1881 roku przy ulicy Puławskiej 13/15 do obsługi tramwajów konnych belgijskiej spółki Société Générale de Tramways Varsoviens. Tramwaje powstały jako prywatna, koncesjonowana inwestycja. Wraz z elektryfikacją sieci tramwajowej w 1908 roku, zajezdnię tę rozbudowano, a w 1916 roku jej teren został włączony do obrębu stolicy" - przekazał rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz.
Fragment starej hali "konnej"
Wyjaśnił, że II wojna światowa spowodowała poważne szkody w budynku zajezdni, ale został on częściowo odbudowany już w 1945 roku – uprzątnięto małą halę zajezdni oraz przekuto tory na nowy rozstaw. "Biuro Odbudowy Stolicy zdecydowało również o wyburzeniu ocalałego frontu dużej hali postojowej oraz o zasypaniu kanałów przeglądowych. Wokół dawnego torowiska poprowadzono jezdnię ulicy Goworka, a teren na południe od zajezdni został przeznaczony na budowę nowych obiektów" - dodał.
"W sierpniu 1955 r. rozpoczął się proces stopniowej przeprowadzki zajezdni, który zwieńczono oficjalnym otwarciem dwa miesiące później. Dawna zajezdnia była likwidowana etapami, między innymi przez wyburzenie małej hali" - wyjaśnił rzecznik. Podkreślił, że najprawdopodobniej odkryto fragment starej hali "konnej" lub budynku administracyjnego.
Na części terenu dawnej zajezdni "Mokotów" znajduje się obecnie wybudowany w latach 90. ubiegłego wieku biurowiec Puławska Financial Center.
Autorka/Autor: dg
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Tramwaje Warszawskie