Prawie dwa miliardy złotych kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego weźmie stołeczny samorząd na dokończenie drugiej linii metra, a także zrefinansowanie wydatków poniesionych przy budowie istniejących już stacji. To konieczny ruch ze względu straty w budżecie wywołane skutkami pandemii oraz zmianami w systemie podatkowym.
Jak zaznaczył w komunikacie prasowym stołeczny ratusz, dokończenie budowy drugiej linii metra jest jedną z kluczowych inwestycji. Jednak skutki pandemii zachwiały miejskim budżetem. Dlatego prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podpisał z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) umowę ramową na finansowanie rozbudowy drugiej linii metra w wysokości 1,9 miliarda złotych. Urzędnicy podkreślają, że jest to kontynuacja kredytu zaciągniętego od EBI w 2019 roku. Miasto korzysta z takiej formy pomocy po raz 12.
W komunikacie czytamy, że pozyskane środki przeznaczone "zostaną na dokończenie II linii metra w kierunku zachodnim od stacji Rondo Daszyńskiego do nowej stacji końcowej Karolin i północnowschodnim od stacji Dworzec Wileński do nowej stacji końcowej Bródno wraz z budową nowej stacji techniczno-postojowej".
"EBI udziela kredytów na bardzo korzystnych warunkach"
Jak tłumaczy w rozmowie z tvnwarszawa.pl dyrektor Biura Funduszy Europejskich i Polityki Rozwoju Maciej Fijałkowski, środki z zaciągniętego na 1,9 mld złotych kredytu będą przeznaczone na dokończenie budowy powstających stacji metra na Bródnie i Bemowie, budowę trzech stacji zaplanowanych na zachodnim krańcu linii, a także częściowo na zrefinansowanie nakładów poniesionych przy budowie sześciu stacji oddanych do użytku we wrześniu 2019 i kwietniu 2020 roku.
- Europejski Bank Inwestycyjny udziela kredytów na bardzo korzystnych warunkach, co jest możliwe dzięki członkostwu Polski w Unii Europejskiej – mówi nam Maciej Fijałkowski. Jak dodaje, zmiany w systemie podatkowym, m.in. obniżki PIT wprowadzone w 2019 roku, "mocno uderzyły samorządy po kieszeni".
- Samorządy znalazły się w bardzo trudnej sytuacji finansowej. Dla nas taki kredyt jest wyjściem z tej sytuacji. Bez niego prawdopodobnie musielibyśmy ciąć inwestycje, a tak mamy środki pozyskane na bardzo dobrych warunkach, które będą spłacane w kolejnych latach – podsumowuje Fijałkowski.
Wykorzystanie kredytu z EBI nastąpić ma w latach 2022-2023. Ostateczne warunki zostaną ustalone z chwilą uruchomienia kredytu, po wyborze przez miasto najkorzystniejszego wariantu.
Ostatnio Warszawa z pomocy EBI korzystała w kwietniu ubiegłego roku. Samorząd zaciągnął kredyt na 654 miliony złotych na zabezpieczenie finansowania zakupu 45 nowych pociągów metra.
Postępy na budowie drugiej linii metra
Jak informowaliśmy w ostatnich tygodniach na tvnwarszawa.pl, budowniczowie bemowskiego odcinka metra wybudowali już docelowy układ zachodniej jezdni ulicy Powstańców Śląskich wraz z zatoką dla autobusów. Powstały nowa jezdnia, chodniki oraz droga rowerowa. Pod ziemią układane jest torowisko podziemnej kolejki, trwają też prace kamieniarskie na antresolach i peronach stacji.
Prace postępują też na praskim odcinku drugiej linii metra. Dobiega końca budowa torowiska pomiędzy stacjami Bródno i Kondratowicza, został do wybetonowania już tylko niewielki odcinek. Na wszystkich stacjach zamontowano pierwsze schody ruchome. W częściach technicznych zostały zamontowane drzwi i położono płytki na ścianach. Na stacji Kondratowicza "można zobaczyć już kamienne posadzki w części pasażerskiej, a także stanowiska pod przyszłe bramki biletowe".
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z nowych stacji w drugiej połowie 2022 roku.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa