We flocie Miejskich Zakładów Autobusowych jest już sto autobusów elektrycznych. Ratusz zapewnia, że do końca miesiąca ich liczba wzrośnie do 160.
Setny autobus elektryczny w taborze MZA zostanie szczególnie wyróżniony. Przez pół roku warszawiacy będą mogli łatwo go odróżnić - dzięki specjalnemu malowaniu, które ma promować napęd zeroemisyjny. - Nasze doświadczenia z autobusami elektrycznymi sięgają 2012 roku, kiedy przeprowadzono pierwsze testy pojazdów zeroemisyjnych Solarisa, a następnie także Ursusa i chińskiej marki BYD. Pierwsze zakupy miały miejsce w 2015 roku, kiedy dotarła do Warszawy partia 10 Solarisów Urbino 12 Electric. W kolejnych latach firma pozyskała następnych 20 pojazdów zeroemisyjnych o długości 12 metrów – Solarisów i Ursusów – mówi Karolina Gałecka, rzecznikcza stołecznego ratusza.
Jak dodaje, w 2019 roku podpisano "kontrakt stulecia". - Umowę na dostawę aż 130 przegubowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 Electric. Aktualnie Solaris Bus & Coach dostarczył już 70 z tych pojazdów, co oznacza, że we flocie MZA jest już 100 "elektryków". Do końca listopada, po zakończeniu dostaw, ich liczba wzrośnie do 160 – obiecuje rzeczniczka.
Co z ładowarkami?
Ratusz zapewnia też, że pracuje nad rozbudową sieci ładowarek wtyczkowych i dotykowych. - Już w tej chwili w zajezdniach działa ponad 150 ładowarek wtyczkowych plug-in oraz trzy ładowarki dużej mocy zasilające pojazdy przez pantograf. Wspomagają je trzy ładowarki pantografowe na krańcach Spartańska i Konwiktorska. Niedługo ich liczba ulegnie zwielokrotnieniu. Na pętlach Szczęśliwice i Chomiczówka oraz na terenie MZA przy Włościańskiej gotowe już urządzenia czekają na włączenie do sieci elektrycznej. Z kolei do końca roku elektrobusy zaczną ładować się na pętlach Esperanto i Nowodwory – tam sieć przyłączeniowa już działa, a w najbliższym czasie wkroczą ekipy budowlane, które ustawią ładowarki – opisuje Karolina Gałecka.
Według rzeczniczki bardzo zaawansowane są prace w następnych zaplanowanych lokalizacjach. - W pierwszym kwartale przyszłego roku zamierzamy oddać aż dziewięć ładowarek pantografowych (każda o mocy 400 kW) – jedną na Konwiktorskiej, dwie na Browarnej oraz aż sześć na pętli Wilanów – mówi Gałecka.
Projekt zakupu autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą towarzyszącą został wsparty przez Unię Europejską w ramach funduszu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: MZA