Warszawa ma już sto "elektryków". Kiedy kolejne?

We flocie MZA jest już sto autobusów elektrycznych

We flocie MZA jest już sto autobusów elektrycznych
We flocie MZA jest już sto autobusów elektrycznych
Źródło: UM

We flocie Miejskich Zakładów Autobusowych jest już sto autobusów elektrycznych. Ratusz zapewnia, że do końca miesiąca ich liczba wzrośnie do 160. 

Setny autobus elektryczny w taborze MZA zostanie szczególnie wyróżniony. Przez pół roku warszawiacy będą mogli łatwo go odróżnić - dzięki specjalnemu malowaniu, które ma promować napęd zeroemisyjny. - Nasze doświadczenia z autobusami elektrycznymi sięgają 2012 roku, kiedy przeprowadzono pierwsze testy pojazdów zeroemisyjnych Solarisa, a następnie także Ursusa i chińskiej marki BYD. Pierwsze zakupy miały miejsce w 2015 roku, kiedy dotarła do Warszawy partia 10 Solarisów Urbino 12 Electric. W kolejnych latach firma pozyskała następnych 20 pojazdów zeroemisyjnych o długości 12 metrów – Solarisów i Ursusów – mówi Karolina Gałecka, rzecznikcza stołecznego ratusza.

Jak dodaje, w 2019 roku podpisano "kontrakt stulecia". - Umowę na dostawę aż 130 przegubowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 Electric. Aktualnie Solaris Bus & Coach dostarczył już 70 z tych pojazdów, co oznacza, że we flocie MZA jest już 100 "elektryków". Do końca listopada, po zakończeniu dostaw, ich liczba wzrośnie do 160 – obiecuje rzeczniczka.

Co z ładowarkami?

Ratusz zapewnia też, że pracuje nad rozbudową sieci ładowarek wtyczkowych i dotykowych. - Już w tej chwili w zajezdniach działa ponad 150 ładowarek wtyczkowych plug-in oraz trzy ładowarki dużej mocy zasilające pojazdy przez pantograf. Wspomagają je trzy ładowarki pantografowe na krańcach Spartańska i Konwiktorska. Niedługo ich liczba ulegnie zwielokrotnieniu. Na pętlach Szczęśliwice i Chomiczówka oraz na terenie MZA przy Włościańskiej gotowe już urządzenia czekają na włączenie do sieci elektrycznej. Z kolei do końca roku elektrobusy zaczną ładować się na pętlach Esperanto i Nowodwory – tam sieć przyłączeniowa już działa, a w najbliższym czasie wkroczą ekipy budowlane, które ustawią ładowarki – opisuje Karolina Gałecka.

Według rzeczniczki bardzo zaawansowane są prace w następnych zaplanowanych lokalizacjach. - W pierwszym kwartale przyszłego roku zamierzamy oddać aż dziewięć ładowarek pantografowych (każda o mocy 400 kW) – jedną na Konwiktorskiej, dwie na Browarnej oraz aż sześć na pętli Wilanów – mówi Gałecka.

Projekt zakupu autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą towarzyszącą został wsparty przez Unię Europejską w ramach funduszu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Czytaj także: