Podpisano umowę na wielki remont Dworca Zachodniego. Według zapowiedzi przedstawicieli rządu oraz PKP PLK, prace rozpoczną się pod koniec sierpnia i potrwają do 2023 roku. Należy spodziewać się utrudnień, jednak - jak zapewniają kolejarze - ruch pociągów zostanie utrzymany.
W maju kolejarze wybrali wykonawcę – firmę Budimex. Umowa na kompleksową przebudowę Dworca Zachodniego opiewa na kwotę 1,9 miliarda złotych netto. We wtorek na peronie przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, spółki PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Budimexu podpisali kontrakt.
Trzy lata prac, nie unikną czasowych zamknięć
- Nowoczesna stacja to przede wszystkim bezpieczeństwo dla podróżnych, wsparcie dla tych, którzy z powodu różnych ułomności nie są w stanie pokonać wielu barier architektonicznych - powiedział podczas konferencji prasowej minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- W ramach umowy zmodernizowanych zostanie 30 kilometrów torów, 130 rozjazdów, wszystkie perony. Powstaną windy, ruchome schody i szeroki na kilkadziesiąt metrów tunel z dojściami do peronów – wyliczał z kolei Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. Jak zapowiedział, pierwsze prace na stacji Warszawa Zachodnia rozpoczną się pod koniec sierpnia. – Od dnia podpisania umowy firma Budimex w ciągu miesiąca przedstawi szczegółowy harmonogram robót – dodał Merchel.
Jak podkreślił Dariusz Blocher, prezes Budimexu, przebudowa dworca "nie będzie prostym zadaniem". - Mamy na to zaledwie trzy lata. Budowa będzie prowadzona "pod ruchem". To jest tysiąc pociągów (na dobę - red.), które są obsługiwane. Będzie dużo zamknięć – stwierdził Blocher.
Jednak będą to zamknięcia czasowe i będą dotyczyć określonych peronów, bo - jak podkreślają przedstawiciele PKP - ruch pociągów i obsługa pasażerów podczas modernizacji zostaną utrzymane.
W pierwszej kolejności przewidziano budowę przejścia podziemnego od strony linii obwodowej, czyli peronu numer 8. Przygotowane zostaną lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym oraz nowy peron od strony Tunelowej. Następnie wykonawca przystąpi do budowy kładki po wschodniej stronie stacji, dzięki czemu zapewniony będzie dostęp do peronów podczas przebudowy dotychczasowego przejścia podziemnego. Zasadnicze prace torowe rozpoczną się od Tunelowej i będą realizowane w kierunku Alej Jerozolimskich.
Ułatwienia dla niepełnosprawnych i dodatkowy peron
Stacja Warszawa Zachodnia to największy w Polsce pod względem liczby kursujących pociągów węzeł kolejowy. Średnio na dobę przez stację przejeżdża około tysiąc składów pasażerskich: aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych.
Na stacji powstaną nowe perony, które będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przewidziano ruchome schody i windy, przystosowane do przewozu wózków i rowerów. Będzie wybudowany dodatkowy peron od strony ulicy Tunelowej. Wszystkie perony zostaną zadaszone.
Komunikację w obszarze stacji ułatwi pieszym kładka, która połączy Wolę i Ochotę. Całkowicie zmieni się przejście podziemne - będzie wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Zostanie też wydłużone i dojdziemy nim do peronu przy linii obwodowej.
Ponadto nowy układ torów umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno - Legionowo i Legionowo - Lotnisko Chopina.
Tramwaj pod torami kolejowymi
W tym ogromnym przedsięwzięciu partycypuje również miasto. Pod Dworcem Zachodnim swój początek będzie mieć nowa trasa tramwajowa. Z dworca tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów pod Parkiem Zachodnim. Wyjazd z tunelu i kolejny przystanek znajdować się będą między jezdniami Bitwy Warszawskiej 1920 roku na wysokości hotelu Ibis. Następnie trasa pobiegnie wzdłuż tej ulicy aż do Grójeckiej, gdzie tramwaje będą skręcać w kierunku centrum, Okęcia lub pojadą na wprost do pętli Banacha.
Przystanek tramwajowy pod Dworcem Zachodnim usytuowany będzie blisko peronów Warszawskiej Kolei Dojazdowej na poziomie -2. Wyżej zaplanowano korytarz, który połączy wszystkie perony. Jak przekazali w komunikacie urzędnicy, koszt inwestycji, który finansuje stolica to 170 milionów złotych.
Początek modernizacji linii średnicowej
Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia jest początkiem zapowiadanej od blisko dwóch dekad przebudowy linii średnicowej, czyli najbardziej obciążonej ruchem trasy kolejowej w Polsce. Remont łapie kolejne opóźnienia i wciąż nie znamy szczegółów dotyczących etapowanie tej inwestycji. Umowa na projekt remontu linii średnicowej została podpisana ponad dwa i pół roku temu. Wtedy Ireneusz Merchel zapowiadał, że prace rozpoczną się już na początku 2020 roku.
- Jesteśmy na końcowym etapie przygotowania dokumentacji projektowej. Po modernizacji linii spodziewamy się zwiększenia przepustowości o 50 procent – powiedział wtorkowej konferencji prezes PKP PLK.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: PKP PLK