Ponad pięć miliardów złotych zamierza wydać w tym roku Warszawa na remonty i inwestycje. Lista liczy prawie 1600 pozycji, znajdują się na niej m.in. rozbudowa drugiej linii metra, inwestycje tramwajowe, doświetlanie przejść, remonty ulic i wytyczanie ścieżek rowerowych.
- Choć na ten rok otrzymaliśmy nieco mniej zgłoszeń niż w roku minionym, nie oznacza to, że jest ich mało. To 1593 inwestycje i remonty na drogach. 353 inwestycje wymagały koordynacji między sobą - powiedział Robert Soszyński, wiceprezydent Warszawy. Jak przyznał, w roku 2020 szczególny priorytet będzie miała budowa metra, ale nadrzędnym celem pozostaje poprawa bezpieczeństwa na ulicach.
Nowy dyrektor Biura Polityki Mobilności i Transportu Waldemar Lasek przypomniał, że w 2019 roku odnotowano spadek liczby ofiar śmiertelnych na warszawskich drogach: z 43 do 35. Zmalała wśród nich liczba zabitych pieszych: z 23 do 21 (ale trzeba zastrzec, że oznacza to procentowy wzrost śmiertelności pieszych z 53 do 60 procent). Lasek podał też dane za pierwsze tygodnie tego roku, które pokazują minimalne polepszenie tragicznej statystyki: dziewięciu zabitych w 2019 (w tym ośmiu pieszych), wobec ośmiu (siedmiu pieszych) w tym samym okresie 2020 roku.
Priorytet dla budowy metra
Budżet inwestycyjny Zarządu Transportu Miejskiego w 2020 roku wynosi ponad miliard złotych, a jego największą część stanowić będzie budowa metra. Trwają przygotowania do uruchomienia trzech nowych stacji na Woli. - W związku z tym między 8 a 15 marca stacja Daszyńskiego będzie wyłączona. Chodzi o połączenie infrastruktury starych i nowych stacji: Płocka, Młynów, Księcia Janusza - zapowiedział podczas środowej konferencji prasowej Wiesław Witek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.
Wykonawca metra pracuje na wschodnim odcinku, gdzie powstają stacje: Zacisze, Kondratowicza i Bródno. Tarcze TBM Anna i Maria są już montowane i w kwietniu mają rozpocząć drążenie tuneli w stronę stacji Trocka. Na odcinku zachodnim budowniczowie zeszli już pod ziemię na stacjach Ulrychów i Powstańców Śląskich. Trwają również prace przygotowawcze do rozpoczęcia budowy kolejnych stacji na Bemowie i Stacji Techniczno-Postojowej Karolin (dawne Mory). Budowa całej linii M2 ma zostać zakończona i rozliczona przed 2023 rokiem.
Tramwaj na Tarchomin, zielone torowiska
Tramwaje Warszawskie budują linię na Tarchomin. W ramach inwestycji wybudowanych zostanie blisko 900 metrów trawiastego torowiska od Strumykowej do pętli Winnica i trzy nowe przystanki. Ponadto od Winnicy do Dzierzgońskiej powstanie nowa jezdnia wraz z chodnikami i drogami dla rowerów. - Stan zaawansowania prac wyprzedza harmonogram. Pracujemy nad sprawami wodnymi, przepustem pod infrastrukturą. Zakończenie prac planowane jest na przełom 2020 i 2021 roku - zapowiedział Wiesław Witek.
Tramwajarze będą w tym roku startować również z kolejnymi przetargami, m.in. na budowę trasy na Kasprzaka. W lipcu zajmą się remontem torów na Grójeckiej w rejonie ulic Korotyńskiego i Dickensa. Pod koniec lipca będą prowadzone prace u zbiegu alei Jana Pawła II i Stawek. Z kolei sierpień przyniesie prace związane z wymianą rozjazdów na placu Bankowym. Ostatnie prace remontowe będą prowadzone do początku października, gdy zakończy się wzmacnianie i wymiana torów między rondem Wiatraczna a pętlą Gocławek na Grochowskiej.
Wiosną zazieleni się półtorakilometrowe torowisko między aleją Zieleniecką a rondem Wiatraczna.
Nowe parkingi Park&Ride
W tym roku wystartuje także budowa parkingu Parkuj i Jedź PKP Żerań na co najmniej 220 miejsc dla samochodów i 110 dla rowerów. Roboty budowlane rozpoczną się w drugiej połowie roku. Kolejnym nowym parkingiem Parkuj i Jedź będzie ten przy stacji kolejowej Warszawa Jeziorki dla około 130 samochodów i 30 rowerów. W tym roku prowadzone będą prace projektowe, budowa - dopiero w przyszłym.
W planach ZTM jest również budowa czterech wind na stacji metra Pole Mokotowskie oraz wymiana podnośnika na windę na stacji Racławicka.
Brakująca estakada, problem z tunelami
W 2020 roku Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych będzie pracował nad 27 zadaniami o wartości 222 milionów złotych.
W tym roku zakończą się dwie ważne inwestycje w Wawrze. Przebudowany odcinek Wału Miedzeszyńskiego zapewni połączenie z Południową Obwodnicą Warszawy. Na ukończeniu jest również remont Traktu Lubelskiego - odcinek od Zwoleńskiej do Borowieckiej.
Drogowcy przebudują też skrzyżowanie ulic Grójeckiej, Harfowej i Racławickiej (początek robót już w ten czwartek). Rozpoczną też prace przy przebudowie Wybrzeża Helskiego i Wybrzeża Szczecińskiego w związku z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym. Inwestycja ta budzi kontrowersje w związku w wycinką kilkuset drzew.
W 2020 roku ZMID planuje ogłosić także przetarg na kolejny odcinek Ciszewskiego między Ursynowem a Wilanowem (od Kiedacza do alei Rzeczypospolitej). Z kolei u zbiegu Żołnierskiej z Marsa wybuduje brakującą estakadę do skrętu w prawo z Żołnierskiej w Marsa. - Z tą inwestycją będą się niestety wiązać utrudnienia. Kończymy przygotowania, niebawem przetarg na wybór wykonawcy - zapowiedziała Anna Piotrowska, dyrektorka ZMID.
Przyznała, że są problemy, by dogadać się z PKP PLK w realizacji dwóch tuneli drogowych w Wesołej i Rembertowie. - Jak pokazuje praktyka, wspólne inwestycje są problemowe. Tutaj niestety nie ma do końca spójności między jednym a drugim inwestorem - stwierdziła. Piotrowska przyznała, że kłopoty nie wynikają wyłącznie z postawy kolejarzy. - Jest także szereg problemów wynikających z potrzeb, jakie zgłaszają jednostki miasta - tłumaczyła. Jak sprecyzowała, poza kwestiami finansowymi, rozbieżności dotyczą "ustalenie właściwej geometrii i obsługi komunikacyjnej terenu związanej z tunelami".
Jak dodała, w tym rejonie najbliższy realizacji jest budowa wiaduktu na Chełmżyńskiej, czyli trzeciej z inwestycji, które mają usprawnić ruch we wschodnio-południowej części Warszawy.
ZMID zapowiada również zakończenie prac nad projektem pierwszego warszawskiego woonerfu, na Środkowej.
Weekendowe frezowanki
We współpracy z dzielnicami kontynuowany będzie również program utwardzania dróg gruntowych, a Zarząd Dróg Miejskich przygotowuje weekendowe frezowania. W planach jest wymiana nawierzchni m.in. na Potockiej (na odcinku od Mickiewicza do Gwiaździstej), Kobylańskiej (Zawodzie - Spiralna), Pięknej (Aleje Ujazdowskie - Górnośląska), a także na rondach de Gaulle’a, Szczepańskiego "Ziutka", jak również na skrzyżowaniu Marszałkowskiej i Królewskiej.
Przeprowadzone zostaną także kolejne remonty chodników. Nowe trotuary pojawią się m.in. na Idzikowskiego, Ludnej, Odyńca (strona północna), Pięknej i Skierniewickiej.
Prace na Trasie Łazienkowskiej
Najtrudniejszym zadaniem dla drogowców będą prace na Trasie Łazienkowskiej. W 2020 r. ZMID planuje zakończyć projektowanie i ogłosić przetargi na budowę ekranów akustycznych w ciągu alei Stanów Zjednoczonych wraz z modernizacją wiaduktów nad Paryską oraz w ciągu Trasy Łazienkowskiej przy Agrykoli.
Z kolei Zarząd Dróg Miejskich ma w planach remont wiaduktu na węźle alei Stanów Zjednoczonych z Ostrobramską i Kinową. Urzędnicy przyznają, że ze względu na zakres prac będą one wiązać się z całkowitym wyłączeniem obiektu, dlatego będą prowadzone głównie w czasie wakacji.
Przebudowa czeka aleję Jana Pawła II, która zyska drogę rowerową, nowe chodniki i szpalery drzew między rondem ONZ a Nowogrodzką. Na rondzie Czterdziestolatka pojawią się przejścia dla pieszych.
- W 2020 rok Zarząd Dróg Miejskich wchodzi z umiarkowanym optymizmem. Zima jest łagodna, więc nie powinna się tak odbić na infrastrukturze drogowej jak poprzednie. Warunki atmosferyczne pozwalają kontynuować prace rozpoczęte w poprzednim roku - mówił Łukasz Puchalski, dyrektor ZDM. Jak dodał, pozytywnie nastrajają oferty składane w ostatnich przetargach przez firmy. - Widać spore zainteresowanie, nieobserwowane w ciągu ostatnich dwóch lat. Ceny przestały rosnąć, pojawiają się ceny poniżej kosztorysów. W pierwszych postępowaniach wpłynęło nawet po kilkanaście ofert. W zeszłym roku często nie było żadnej albo żadna nie mieściła się w kosztorysie - przekonywał szef drogowców.
W tym roku planują oni kontynuować audyty przejść dla pieszych (ostatnie sześć dzielnic). Pojawią się nowe sygnalizacje w najbardziej niebezpiecznych miejscach, m.in. na Kijowskiej, Kajki, KOR oraz w alei Krakowskiej. Przebudowana zostanie sygnalizacja przy skrzyżowaniu Marszałkowskiej z Królewską.
Jak zapowiedział Puchalski, w zintegrowany system zarządzania ruchem ma zostać "wpięta" Modlińska. Zbliża się także odwlekana od kilku lat przebudowa tzw. placu pięciu rogów w Śródmieściu. - Czekamy tylko na zielone światło od wojewódzkiego konserwatora zabytków. Jesteśmy gotowi do ogłoszenia przetargu - zapewnił szef stołecznych drogowców.
W ramach rządowego programu SOWA uda się doświetlić 13 ulic i 150 przejść dla pieszych.
Nowe drogi dla rowerów
Jak zapowiedział urząd miasta, przybędzie także ułatwień dla rowerzystów. Nowe drogi dla jednośladów będą budowane w ramach inwestycji na Wybrzeżu Helskim, nad kanałem w Porcie Praskim powstanie kładka pieszo-rowerowa. Infrastruktura rowerowa powstanie także m.in. w al. Jana Pawła II (od ronda ONZ do Nowogrodzkiej) i na Marszałkowskiej (od Świętokrzyskiej do Widok). Wyremontowana zostanie droga rowerowa wzdłuż Wołoskiej. Łukasz Puchalski zapowiedział także wytyczenie brakującej ścieżki na przedłużeniu Alej Ujazdowskich w stronę Nowego Światu.
Dyrektor ZDM przypomniał, że niebawem kończy się umowa z operatorem roweru miejskiego Veturilo. W tym roku zostanie ogłoszony przetarg, a nowa umowa będzie obowiązywać od marca 2021 roku.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa