Jak uniknąć kolejek na lotnisku w sezonie wakacyjnym? Są trzy sposoby.
- W lipcu i sierpniu, kiedy odprawiamy najwięcej pasażerów, korzystanie z internetu, samoobsługowych kiosków (self check-in) czy odprawy telefonicznej pozwala uniknąć kolejek do tradycyjnych okienek - tłumaczy Przemysław Przybylski, rzecznik prasowy lotniska Chopina.
Początkowo nieufni
Chociaż pierwsze kioski self check-in pojawiły się na warszawskim lotnisku we wrześniu 2008 roku, to z danych wynika, że jeszcze w styczniu 2010 r. aż 90 proc. osób odlatujących z Warszawy korzystało z tradycyjnej odprawy. Pasażerowie przyzwyczajają się jednak do nowej formy: w grudniu 2010 z urządzeń skorzystało 74 proc. pasażerów.
- W ciągu całego 2010 r. pasażerowie prawie 150 tys. razy korzystali z samoobsługowych kiosków udostępnionych na ternie portu i ponad 35 tys. razy odprawiali się przez internet - wylicza Przybylski.
Jak to działa?
Podróżny, który odprawi się sam w specjalnym kiosku i otrzyma wydruk karty pokładowej, może udać się do kontroli bezpieczeństwa, a następnie do samolotu.
Podróżujący z bagażem rejestrowanym, po odprawie w kiosku samoobsługowym, może nadać swój bagaż na specjalnym stanowisku.
Oprócz kiosków self check-in, pasażerowie LOT od marca tego roku mają do dyspozycji dodatkowe ułatwienie: kioski web check-in, umożliwiające odprawę przez internet. Na lotnisku jest sześć takich stanowisk.
Odprawy również przez komórkę
Od 2008 r. podróżni mogą także odprawiać się przez telefon komórkowy.
- Tę formę odprawy na rejsy z lotniska Chopina oferują Lufthansa, Austrian Airlines, PLL LOT, British Airways oraz El Al. Karta pokładowa jest w takim przypadku dostępna w telefonie komórkowym jako MMS lub link do strony z odpowiednim plikiem. Pasażer prezentuje do zeskanowania z ekranu telefonu kod paskowy - tłumaczy rzecznik lotniska Chopina.
PAP/bf//mz