Urząd Transportu Kolejowego odesłał na bocznicę cztery nowe pociągi EN97, wyprodukowane dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej przez bydgoską PESĘ. Powód? Zbyt wysoka temperatura i przekroczone normy stężenia dwutlenku węgla wewnątrz pojazdów. Jak zapewnia WKD, producent już rozwiązał ten problem.
W upalne dni w pociągach PESY temperatura sięgała nawet ponad 30 st. C.
Pracownicy UTK skontrolowali składy WKD jeszcze w czerwcu. W popołudniowym szczycie mierzyli temperaturę w jakiej przyszło wracać do domów podróżnym. W niektórych wagonach termometry wskazywały ponad 30 stopni. Aparatura wykryła też za wysokie stężenie dwutlenku węgla.
Na tej podstawie UTK uznał, że w składach nieprawidłowo działa klimatyzacja. Prezes urzędu podjął decyzję o odesłaniu czterech pociągów EN97 na boczny tor.
"Niezapewnienie bezpieczeństwa, higieny i wygody"
To jednak nie wszystko. W miniony piątek UTK wszczął postępowanie przeciwko WKD. Zarzuty obejmują "naruszenie zbiorowych interesów pasażerów". Jak wyjaśnia urząd, polega ono na "niezapewnieniu podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa, higieny i wygody", co narusza prawo przewozowe.
UTK może nałożyć na WKD karę do 2 proc. przychodów przewoźnika.
"Przeszła już testy"
WKD tłumaczy, że rozwiązaniem problemu musi zająć się producent wagonów.
– Problemy z klimatyzacją, w ramach reklamacji, zgłosiliśmy do PESY. My nie możemy ingerować w pociągi – informuje Aleksander Parol z Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Jak dodaje, o kłopotach producent był informowany jeszcze przed kontrolą UTK.
Reklamacja nie została uznana. - Początkowo PESA odrzuciła reklamację. Później przyznano jednak, że klimatyzację trzeba poprawić. Serwis PESY przeprowadził już modernizację we wszystkich 14 składach EN97, którymi dysponuje WKD – wyjaśnia Parol.
Urządzenia przeszły testy. – Uprawniona jednostka przeprowadziła badania zmodernizowanej klimatyzacji. Wypadły one pomyślnie i jeszcze w tym tygodniu będziemy wnioskować o włączenie pojazdów do eksploatacji – zapowiada Parol.
O zdanie zapytali pasażerów
WKD dysponuje 14 pociągami EN97. Wyposażone są w klimatyzację, monitoring i udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Na tory wyjechały w lutym 2012 roku.
Po kilku miesiącach przewoźnik zapytał pasażerów o opinię na temat nowych składów. Po konsultacjach zostały obniżone o kilkanaście centymetrów poręcze pod sufitem, zamontowano nowe, pionowe i poziome, poręcze w środkowej części pojazdu i przy trzech z czterech wejść.
Zmieniono też system informujący pasażerów o przystankach i zmodernizowano otwieranie drzwi.
wp/b
Źródło zdjęcia głównego: wkd.com.pl