Zdjęcia z budowy metra na rogu Świętokrzyskiej i Marszałkowskiej czy na placu Wilsona nikogo nie zaskakują - w tym pierwszym miejscu można ją przecież oglądać na żywo, a w tym drugim skończyła się ledwie kilka lat temu. Ale nie każdy wie, że w obu tych miejscach prace zaczęły się… przed wojną.
W 1938 roku rozpoczęły się prace przygotowawcze do budowy pierwszej z siedmiu (!) linii. Miała łączyć Żoliborz, Śródmieście, Trakt Królewski i Mokotów. Ambitne plany już kilka miesięcy później przerwał wybuch wojny, a śladem po nich są właśnie zdjęcia.
Z Targówka do centrum
W latach 50. władze Warszawy podjęły kolejną próbę budowy podziemnej kolejki. Prace prowadzono zarówno w miejscach położonych na trasie dzisiejszej I linii, jak w całkiem zaskakujących. Przede wszystkim na Targówku przemysłowym, gdzie wciąż istnieje kilkusetmetrowy kawałek tunelu - to właśnie widać na zdjęciach.
Linia miała przebiegać pod Wisłą, Starym Miastem i placem Teatralnym do Śródmieście, gdzie łączyłby się z linią łączącą Żoliborz z Mokotowem (stacja przesiadkowa miała być - prawie tak jak dziś - w rejonie ulicy Próżnej).
Śladem po tych - szybko przerwanych - pracach jest też zalana wodą i zabetonowana komora pod dworcem Wileńskim, tuż obok powstającej stacji II linii.
WIĘCEJ ZDJĘĆ ARCHIWALNY NA STRONIE NARODOWEGO ARCHIWUM CYFROWEGO
TAK POD KONIEC UBIEGŁEGO ROKU O PLANACH BUDOWY II LINII MÓWIŁ WICEPREZYDENT WARSZAWY:
Wiceprezydent o planach budowy całej II linii metra
roody
Źródło zdjęcia głównego: Zbyszko Siemaszko / NAC