Formalnie remonty z tak zwanego "pakietu Euro" już się zakończyły, ale Zarząd Dróg Miejskich nie ukrywa, że tegoroczne modernizacje dróg i chodników zaplanował właśnie pod kątem mistrzostw w piłce nożnej.
Ładniej wokół dworca
Zmienić ma się między innymi okolica Dworca Wschodniego. - Jest to szczególne miejsce, w perspektywie Euro 2012. Chcemy, żeby wzbudzało zachwyt - mówi Karolina Gałecka, rzeczniczka ZDM. - Pętla będzie przebudowana. Zmodernizowana zostanie nawierzchnia ulicy Kijowskiej od Targowej do Dworca Wschodniego. Będą nowe krawężniki i opaski bezpieczeństwa - opisuje.
Taka opaska to betonowy pas wzdłuż jezdni. Zabezpieczenie przydaje się np. wtedy, gdy skrajnym pasem jedzie tir. - Elementy samochodu mogą wystawać za jezdnię. Opaska tworzy strefę ochronną, jeśli przy ulicy w tym momencie znajdzie się pieszy - tłumaczy Robert Chwiałkowski z Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji.
Na Kijowskiej będą nowe opaski bezpieczeństwa - fot
Nowe chodniki mają pojawić się też na Inżynierskiej czy Stalowej. Ale na tym nie koniec.
Tu ZDM planuje przeprowadzić remonty chodników:
- ul. Stalowa na odcinku Inżynierska – zajezdnia MZA
- ul. Inżynierska na odcinku ul. 11 listopada – Wileńska
- ul. Kijowska na odcinku ul. Targowa – Dworzec Wschodni
- ul. Zamoyskiego/Targowa
- Al. Wilanowska na odcinku ul. Wołoska - Niepodległości
- ul. Żelazna na odcinku ul. Chłodna – al. Solidarności
- od ronda De Gaulle'a w stronę placu Trzech Krzyży oraz w okolicach hotelu Mariott.
Jest też plan frezowań na 2012 rok. Do remontu mają iść między innymi wylotówki.
Tu ulice planują wyremontować w pierwszej kolejności:
- Trasa Łazienkowska
- ul. Zamoyskiego
- ul. Połczyńska
- Trakt Brzeski
- ul. Pułkowa
- nawierzchnia na placu Zawiszy.
Rzeczniczka ZDM podkreśla jednak, że to na razie lista życzeń. Teraz musi ją zweryfikować Biuro Koordynacji Inwestycji i Remontów. To stanie się najprawdopobniej w najbliższym tygodniu. Urzędnicy chcą upewnić się, że planowane remonty nie kolidują z innymi.
Mniej niż w zeszłym roku
Pieniądze są: 5,5 miliona na przebudowę chodników i 24 mln zł na frezowania. To mniej niż w ubiegłym roku. - Wtedy wydaliśmy kwotę rzedu 37 mln zł na same frezowania ulic. W tym roku mamy mniej, ale nie znaczy to, że odpuszczamy. Postaramy się w ramach tej kwoty naprawć jak najwięcej nawierzchni - przekonuje Gałecka.
Dlaczego pieniędzy jest mniej? Taką kwotę w budżecie Ratusz zapisał za zgodą stołecznych radnych w połowie grudnia. - Nie możemy co roku przeznaczać 100 czy 80 milionów złotych na frezowania. Warszawa też odczuwa skutki spowolnienia gospodarczego w Europie, ale nie zarzucamy frezowań, w których jesteśmy pionierem w kraju - mówi Bartosz Milczarczyk, rzecznik Ratusza.
Ale i tak inwestycje w drogi i komunikację to ważna pozycja w miejskim budżecie. Tyle, że w tym roku wiele z dwumiliardowej puli pochłonie budowa II nitki metra, Nowolazurowa czy Trasa Mostu Północnego.
mz