Linia 705 z Białobrzegów na Marymont – to był ostatni kurs ikarusa po stołecznych ulicach. Dojechał do celu, a później odjechał na zasłużoną emeryturę, czyli do zajezdni przy ul. Stalowej.
"Na pewno szkoda"
Nie obyło się bez sentymentalnego pożegnania. Zgromadzili się miłośnicy komunikacji miejscy, którzy przyszli pożegnać ostatniego ikarusa.
- Na pewno szkoda. Takie autobusy już się nie zdarzą. Ale pasażerowie niepełnosprawni na pewno odetchną z ulgą, bo 100 procent autobusów będzie niskopodłogowych. Idziemy z duchem czasu - mówi Robert Chojnacki, jeden z fanów tych autobusów.
Czego będzie żałował najbardziej? - Szczególne dźwięki, np. dzwonek, który dzwonił przed zamknięciem drzwi, zapach spalin, ryk silnika. Tego już nie ma - wylicza.
"Najlepsze wozy dla kierowców"
- Ikarusy? Najlepsze wozy dla kierowców. Przede wszystkim w lecie był dużo chłodniejszy niż te, które są teraz. Nie bały się dołów. Były w sumie najmniej awaryjne. Krótkimi jeździło się bardzo dobrze. Od 13 lat jestem kierowcą, przez pierwsze sześć lat jeździłem tylko ikarusem. Trochę żal. Nie bały się też tak śliskich nawierzchni, jak te nowe - przekonuje Robert, jeden z kierowców, którego spotkaliśmy w piątek wieczorem przy Stalowej.
Robert Chojnacki, miłośnik komunikacji miejskiej
Tylko niskopodłogowe
Teraz po ulicach Warszawy kursować będą tylko autobusy niskopodłogowe. Wycofanie ikarusów miasto zapowiadało już wcześniej. W lutym 2011 r. Gronkiewicz-Waltz mówiła, że stanie się to do 2012 r. W wrześniu 2012 było ich jeszcze 98.
Do tej pory woziły one w godzinach szczytu m.in. mieszkańców Tarchomina. Można było spotkać je też na liniach nocnych. Doczekały się także wersji z klocków.
Niskopodłogowe od 1994 roku
Pierwszy niskopodłogowy autobus Neoplan 4020 wyjechał na warszawskie ulice w listopadzie 1994 r. W 2006 r. niskopodłogowe pojazdy stanowiły już połowę warszawskich autobusów. W 2010 r. było ich już 84,7 proc.
W Warszawie jest około 1850 autobusów. Od 2007 r. Miejskie Zakłady Autobusowe, największy przewoźnik autobusowy w stolicy, kupiły 811 nowych pojazdów. W lutym przyszłego roku do MZA mają trafić kolejne nowe autobusy. Wówczas nakłady inwestycyjne spółki na zakup taboru osiągną ponad 1 mld.
ZOBACZ TEŻ MATERIAŁ MACIEJ MAZURA Z "FAKTÓW" O POŻEGNANIU IKARUSÓW:
Fakty o ikarusach
ran/roody