Niebawem ruszy budowa zajezdni na Annopolu. Tramwajarze podpisali umowę z wykonawcą

Wizualizacja zajezdni na Annopolu
Tak ma wyglądać zajezdnia tramwajowa Annopol
Źródło: Tramwaje Warszawskie
Jest umowa na budowę nowej zajezdni tramwajowej na Annopolu. Będzie jedną z najbardziej zaawansowanych technologicznie zajezdni tramwajowych w Polsce i zarazem piątą na mapie stolicy. Inwestycja zajmie powierzchnię niemal 12 hektarów, a docelowo będzie w niej mieściło się ponad 150 tramwajów. Wykonawca ma 26 miesięcy na realizację zadania. Początek prac planowany jest na luty 2022 roku.

Tramwaje Warszawskie poinformowały w piątek o podpisaniu umowy na budowę nowej zajezdni. - Jest to jedna z największych i najnowocześniejsza z zajezdni tramwajowych w Polsce. Warszawa czekała na nią równe 60 lat - powiedział prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski. Jak zaznaczył, będzie to zajezdnia bardzo ekologiczna, każdy możliwy fragment będzie pokryty roślinnością. Rośliny zajmą powierzchnię około 24 tysięcy metrów kwadratowych. czyli około 20 procent terenu zajezdni. - W tym roślinność wertykalna na elewacjach, zielona zabudowa torowisk, zieleń towarzysząca i oczywiście zielone dachy, tam, gdzie to możliwe - wyliczył prezes.

Nowy obiekt zajmie powierzchnię niemal 12 hektarów i pomieści ponad 150 tramwajów. Będą w niej "nocowały" między innymi nowe niskopodłogowe składy. W zajezdni będą stanowiska do badania stanu technicznego wagonów, a także lakiernia, myjnie czy tokarka służąca do regeneracji kół w tramwajach. Załoga w nowej zajezdni zajmie się też codziennymi czynnościami - sprzątaniem, czy przeglądami wagonów. Długość wszystkich torów w zajezdni, po których będą się poruszać serwisowane tramwaje, wyniesie ponad 14 kilometrów.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO

Zajezdnia na Annopolu jest planowana w Warszawie od lat 60.
Zajezdnia na Annopolu jest planowana w Warszawie od lat 60.
Źródło: Tramwaje Warszawskie

Automatyka i ekologiczne rozwiązania

Zajezdnia na Białołęce, jako pierwsza w Polsce, zasilana będzie w tak dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. - Będzie w niej zamknięty obieg wody. Deszczówka magazynowana będzie w zbiornikach o pojemności 1200 metrów sześciennych. Będzie służyła do celów gospodarczych: do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych - powiedział Bartelski. Woda opadowa z dachów budynków trafi do 3 podziemnych zbiorników. Na terenie zajezdni będą też pompy ciepła i ogniwa słoneczne. "Wszystko po to, żeby zminimalizować ilości zużywanej energii na potrzeby własne" - dodał prezes Bartelski.

Na terenie nowej zajezdni będzie 14 budynków, w tym trzy miejsca przeznaczone dla tramwajów. W hali remontowej będzie siedem torów, na których przewidziano 11 stanowisk obsługi tramwajów. Hala obsługi technicznej będzie składała się z dziewięciu torów z 18 stanowiskami. Przewidziano także halę postojową, w której zmieszczą się maksymalnie 152 składy tramwajowe. - Przystosowana jest również do nowych koreańskich tramwajów, które są nieco dłuższe - dodał Bartelski.

Lokalizacja zajezdni Annopol
Lokalizacja zajezdni Annopol
Źródło: Tramwaje Warszawskie

"Zajezdnia na Annopolu będzie też wyposażona w system informatyczny, który pozwoli na automatyzację wielu czynności wykonywanych dotychczas ręcznie przez pracowników" - przekazały Tramwaje Warszawskie w komunikacie.

System zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni. Sprawdzi, na którym torze się on znajduje i na który ma wjechać. Sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie bez udziału motorniczych. Do systemu podłączona będzie także myjnia i stanowiska diagnostyczne. Pracownicy zajmujący się serwisowaniem tramwajów w nowej zajezdni będą używali tabletów i smartfonów, które będą przekazywały dane do centralnego systemu.

Automatyka w zajezdni pozwoli oszczędzić czas, np. ręczne przekładanie zwrotnic w zajezdni tej wielkości mogłoby zająć każdego dnia blisko 7 godzin. Szacowane oszczędności wynikające ze zautomatyzowania zajezdni w ciągu 10 lat wyniosą około 10 mln złotych. Jest to zbliżone do kosztu zakupu i instalacji całego systemu.

Wizualizacja zajezdni na Annopolu
Wizualizacja zajezdni na Annopolu
Źródło: Tramwaje Warszawskie

Prace mają ruszyć na początku lutego 2022 roku

Budowa od momentu podpisania umowy będzie trwała 26 miesięcy. Wykonawcą będzie konsorcjum w składzie: ZUE (Lider) oraz Yörük Yapi Inşaat A.Ş. Wartość netto umowy to 532,6 miliona złotych. W tej chwili dofinansowanie unijne to 133 miliony złotych. - Liczę na to, że ta suma wzrośnie, bo dofinansowanie jest procentowe, a było wyliczane w sytuacji, w której szacunki kosztów były niższe - powiedział Bartelski.

- Chcemy już w styczniu zorganizować plac budowy. Roboty ziemne chcielibyśmy rozpocząć w lutym, a kolejne obiekty w kwietniu i maju - zaznaczył Wiesław Nowak prezes ZUE. - Prace torowe i trakcyjne przewidujemy w roku 2023 - dodał.

Budowa jest współfinansowana ze środków UE. Pełna nazwa projektu to: "Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą". Dofinansowanie z UE wynosi około 555 milionów złotych. W ramach tego projektu zaplanowana jest budowa trasy tramwajowej do Wilanowa (z priorytetem dla tramwajów oraz tablicami systemu informacji pasażerskiej), budowa zajezdni Annopol oraz zakup 50 dwukierunkowych tramwajów niskopodłogowych.

Inwestycja planowana od lat 60.

Zajezdnia na Annopolu będzie piątą w stolicy. Najmłodszą pozostaje "Żoliborz" na Bielanach, która powstała w 1963 roku.

O budowie zajezdni Annopol mówi się od lat 60. Plany jednak odłożono, bo w latach 60. i 70. tramwaje w stolicy były zagrożone likwidacją. Pod koniec lat 60. zlikwidowano kilka tras między innymi na Żelaznej, Powązkowskiej, Radzymińskiej i na Młocinach. W latach 70. były kolejne likwidacje, kiedy rozebrano trasę do Wilanowa. Nowa zajezdnia będzie potrzebna - budowane są właśnie nowe trasy - np. do Wilanowa, w ul. Kasprzaka czy na Gocław. Łączna długość planowanych nowych tras w najbliższych latach wyniesie około 20 km.

Czytaj także: