Na stacji Nowy Świat może zabraknąć ruchomych schodów

fot. TVN Warszawa
fot. TVN Warszawa | PAP,90minut.pl

Miasto ma coraz większe problemy ze skoordynowaniem budowy II linii metra z innymi inwestycjami. Na każdym kroku pojawiają się problemy. Największe w miejscu, gdzie powstać ma Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Innych można by uniknąć, gdyby miasto na czas zdecydowało, co dalej z ulicą Świętokrzyską.

O tym, że budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej na placu Defilad musi być skoordynowana z drążeniem tunelu łączącego I i II linię metra wiadomo od wielu lat. Na razie uczestniczące w obu inwestycjach instytucje wchodzą sobie w drogę. Zaczęło się od pomysłu, by na miejscu hali Kupieckich Domów Towarowych postawić biuro budowy metra. Tymczasowy pawilon postoi tu do końca 2013 roku, choć w międzyczasie, w tym samym miejscu ma się zacząć budowa muzeum.

Problemy z koordynacją sięgają jednak znacznie głębiej. I to dosłownie. Planowany tunel łącznikowy drążyć będzie jedna z tarcz TBM, w kierunku od ul. Świętokrzyskiej do stacji Centrum. Problem w tym, że TMB trzeba potem wyciągnąć na powierzchnię. By to zrobić, potrzebna jest betonowa komora. Koncepcja II linii metra zakładała budowę zwykłych ścian szczelinowych.

Ale komora wypada w miejscu, gdzie później znajdą się fundamenty muzeum. Można ją zbudować tak, by ściany pełniły potem rolę fundamentów. To wymaga jednak skoordynowania dwóch wielkich inwestycji, co dla ratusza może się okazać trudnym wyzwaniem.

"Draft wniosku na zespół koordynujący"

Jak się dowiedzieliśmy, konsorcjum budujące metro już w lipcu poinformowało ratusz, że jest gotowe uwzględnić potrzeby projektantów muzeum. Chodzi o to, by zamawiający (Zarząd Transportu Miejskiego) i inwestor zastępczy (Metro Warszawskie) dopisali do kontraktu takie zlecenie (i zapłacili za to dodatkową kwotę, która - w skali całej budowy - jest na tyle mała, że nie wymaga ogłaszania dodatkowego przetargu). Do dziś nie podpisano umowy, a konsorcjum nie wie, jak ma projektować komorę.

- To nieprawda! - denerwuje Paweł Barański, szef Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta, który jest inwestorem zastępczym Muzeum Sztuki Nowoczesnej. - Mamy już prawie gotowy draft wniosku o dopisanie budowy komory do kontraktu - zapewnia.

Wniosek ma trafić do zespołu koordynującego budowę metra jeszcze przed świętami. Nie oznacza to jednak, że konsorcjum będzie mogło zacząć projektowanie. Firma wciąż nie ma bowiem wytycznych od projektantów konstrukcji muzeum. - Dostaną je do końca marca – zapewnia Barański.

Nowy Świat bez ruchomych schodów

To jednak nie koniec niespodzianek. Przy projektowaniu stacji Nowy Świat też pojawiły się poważne problemy. Nie dość, że będzie to najgłębiej położona stacja w Warszawie, to w dodatku powstaje pod bardzo wąskim fragmentem ulicy Świętokrzyskiej. Tak wąskim, że dużą trudność sprawia zmieszczenie wyjść i podziemnych instalacji. Wszystko wskazuje na to, że z poziomu -1 na 0 nie wyjedziemy ruchomymi schodami. Wyjścia ze stacji będą na to za wąskie.

- Powierzchnia jest tak mała, że już na etapie projektowania koncepcji architekci doszli do wniosku, iż umieszczenie schodów ruchomych w wyjściach zlokalizowanych pomiędzy zabudową a ul. Świętokrzyską może okazać się technicznie niemożliwe - przyznaje rzecznik konsorcjum Mateusz Witczyński. - Dołożymy starań, by co najmniej dwa wyjścia miały schody ruchome - zapewnia.

Bardziej konkretny jest rzecznik Metra Warszawskiego: - Mają być i będą - mówi o ruchomych schodach Krzysztof Malawko.

Pierwotne plany stacji zakładały budowę głównego wyjścia na dziedzińcu ministerstwa finansów. To jednak - mimo początkowej przychylności - odmówiło zgody na budowę czegokolwiek na swoim terenie.

- To wymagało od nas wykonania projektu ciągów komunikacyjnych na stacji niemal od początku – relacjonuje Witczyński. Konsorcjum próbuje teraz zmieścić schody na ulicy Kubusia Puchatka. Tu jednak kolidują one z podziemnymi instalacjami.

Może się okazać, że schody będą, ale węższe niż zwykle, tak że spieszący się pasażerowie metra nie wyprzedzą na nich tych, którzy będą stać. Węższe będą też wtedy zwykłe schody, a to może z kolei wymagać zgody na odstępstwo od przepisów gwarantujących bezpieczną ewakuację. Nie wiadomo, czy uda się je uzyskać.

Dziś za wąsko, potem mają poszerzać

Jeszcze gorzej jest z najważniejszym kierunkiem wychodzenia ze stacji - w stronę Uniwersytetu Warszawskiego i ul. Nowy Świat. Na chodnikach po obu stronach ulicy Świętokrzyskiej jest po prostu zbyt mało miejsca, by w wejściach obok zwykłych zmieściły się jeszcze ruchome schody.

Na ironię zakrawa fakt, że w tym samym czasie, gdy powstaje projekt stacji, ratusz deklaruje chęć... zwężenia ulicy Świętokrzyskiej. Z takim pomysłem wyszła kilka miesięcy temu organizacja zrzeszająca osoby zainteresowane poprawianiem warszawskiej architektury - Forum Rozwoju Warszawy. Zaproponowała, by po zakończeniu budowy II linii metra ulicę zwęzić, ograniczyć tam ruch, zostawić po jednym pasie dla samochodów i jednym dla komunikacji zbiorowej. Ratusz pomysł przyjął z entuzjazmem.

Przy takim układzie na chodnikach mogłyby się zmieścić szersze wyjścia ze stacji. Niestety, projektanci metra muszą projektować w oparciu o to, co jest, a nie o to, co być może powstanie tam później. - Urzędnicy w ogóle nie myślą o tym, jaka będzie ta ulica. Nie planują na przyszłość, dowiadują się o wszystkim, gdy projekty są już niemal gotowe do realizacji. To jest po prostu żenujące - komentuje dosadnie Patryk Zaremba z Forum Rozwoju Warszawy.

Maciej Czerski, Karol Kobos

Źródło zdjęcia głównego:  | PAP,90minut.pl

Pozostałe wiadomości

Na przejeździe kolejowym w Ołtarzewie, gdzie na początku lipca zginął maszynista, nie ma już ograniczenia prędkości do 20 km/h dla pociągów. Wdrożono rozwiązanie, które ma upłynnić ruch na drodze prowadzącej przez tory.

Na tym przejeździe zginął maszynista. Miał być zamknięty, ale pociągi znów jeżdżą szybciej

Na tym przejeździe zginął maszynista. Miał być zamknięty, ale pociągi znów jeżdżą szybciej

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Zmiana regulaminu korzystania z ogrodów Łazienek Królewskich. Dyrekcja wprowadziła zakaz korzystania z tamtejszych trawników. "Już niebawem kapcie na zmianę będzie trzeba brać ze sobą" - komentują oburzeni decyzją warszawiacy. W sprawie interweniował też stołeczny radny.

W ogrodach Łazienek Królewskich nie wolno już siadać na trawie

W ogrodach Łazienek Królewskich nie wolno już siadać na trawie

Źródło:
tvnwarszawa.pl, "Gazeta Stołeczna"

W piątek Zarząd Dróg Miejskich wprowadził nową organizację ruchu w rejonie ulic Złotej i Zgoda. Ma to związek z ich kompleksową przebudową.

Początek metamorfozy Złotej i Zgody. Spore  zmiany dla kierowców

Początek metamorfozy Złotej i Zgody. Spore zmiany dla kierowców

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Ryanair ograniczy ruch lotniczy w porcie Warszawa-Modlin o 50 procent w tegorocznym sezonie zimowym - poinformowali przedstawiciele irlandzkiego przewoźnika. Zarząd portu w Modlinie na razie nie udziela komentarza w tej sprawie.

Ostre cięcie połączeń

Ostre cięcie połączeń

Źródło:
PAP

W tirze, który był poza systemem elektronicznego nadzoru transportu, znaleźli 14 milionów nielegalnych papierosów. Tego samego dnia przejęli też mniejszy transport wyrobów tytoniowych i zlikwidowali małą bimbrownię.

Ciężarówka poza systemem nadzoru, a w niej miliony nielegalnych papierosów

Ciężarówka poza systemem nadzoru, a w niej miliony nielegalnych papierosów

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Instalacja z maków na placu Piłsudskiego miała upamiętniać poległych żołnierzy polskich pod Monte Cassino i konie w służbie Wojska Polskiego. Podczas czwartkowych uroczystości kwiaty zostały powyrywane. Właściciele apelują o ich zwrot.

Powyrywali maki z placu Piłsudskiego. "Przykro, że ktoś bezrefleksyjnie zniszczył naszą pracę"

Powyrywali maki z placu Piłsudskiego. "Przykro, że ktoś bezrefleksyjnie zniszczył naszą pracę"

Źródło:
PAP

W piątek rano pątnicy z Praskiej Pielgrzymki Pieszej wyruszyli z Warszawy w drogę na Jasną Górę w Częstochowie. Tradycja tej pielgrzymki sięga XVII wieku.

Uczestnicy najstarszej pielgrzymki na Jasną Górę są już w drodze

Uczestnicy najstarszej pielgrzymki na Jasną Górę są już w drodze

Źródło:
PAP

Po długim weekendzie wykonawca linii tramwajowej do Miasteczka Wilanów otworzy wschodnią jezdnię ulicy Sobieskiego. To oznacza zmiany w kursowaniu kilku linii autobusowych.

Otworzą fragment Sobieskiego, duże zmiany na Mokotowie

Otworzą fragment Sobieskiego, duże zmiany na Mokotowie

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Śpiącą na ławce na Pradze Południe 28-latkę obudzili strażnicy miejscy. Okazało się, że mieszkanka Wawra była kompletnie pijana. Wynik badania alkomatem to aż blisko pięć promili.

Pięć promili 28-latki, przed południem zasnęła na ławce

Pięć promili 28-latki, przed południem zasnęła na ławce

Źródło:
tvnwarszawa.pl

27-latek zgłosił kradzież auta, które - jak się okazało - stało na policyjnym parkingu w innym powiecie. W jego historii były luki. W końcu przyznał się, że sam porzucił samochód, bo chciał uniknąć kary. Teraz ma jeszcze większe problemy.

Zgłosił kradzież auta, ale w jego historii coś się nie zgadzało

Zgłosił kradzież auta, ale w jego historii coś się nie zgadzało

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Drogowcy wykorzystują długi weekend na wymianę nawierzchni ulicy Czerniakowskiej. Zamknięta pozostaje jezdnia w kierunku Śródmieścia, pomiędzy Trasą Siekierkowską a Gagarina. Kierowcy jeżdżą objazdami, trasy zmieniły też autobusy.

Długi weekend bez fragmentu Wisłostrady

Długi weekend bez fragmentu Wisłostrady

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Policjanci zlikwidowali nielegalną uprawę konopi pod Warką (Mazowieckie). Rośliny skrywał foliowy tunel, były między rosnącymi tam pomidorami. Zatrzymano 44-latka.

Między pomidorami uprawiał konopie

Między pomidorami uprawiał konopie

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Policjanci z Radomia "zapolowali" na piratów drogowych i pochwalili się efektami swojej pracy. Jeden z kierowców pędził 204 kilometry na godzinę drogą ekspresową, drugi 126 w obszarze zabudowanym. Pośpiech kosztował ich po pięć tysięcy złotych i 15 punktów karnych.

Jeden miał na liczniku ponad 200, drugi 126 w terenie zabudowanym

Jeden miał na liczniku ponad 200, drugi 126 w terenie zabudowanym

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Dwie rowerzystki zderzyły się na bulwarach nad Wisłą. Jedna uciekła z miejsca zdarzenia, nie udzielając pomocy drugiej, która z potłuczeniami i zawrotami głowy trafiła do szpitala.

Rowerzystki zderzyły się na bulwarach. Jedna uciekła, druga ranna

Rowerzystki zderzyły się na bulwarach. Jedna uciekła, druga ranna

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Na drodze krajowej numer 62 pod Legionowem (Mazowieckie) doszło do zderzenia auta osobowego z ciężarówką. Jak podali strażacy, do szpitala trafiły cztery osoby. Jak ustaliliśmy, wśród rannych jest roczne dziecko. Na miejscu lądował śmigłowiec Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Ciężarówka na boku, auto w rowie. Cztery osoby ranne

Ciężarówka na boku, auto w rowie. Cztery osoby ranne

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Policja zatrzymała 36-letniego mężczyznę z Wyszkowa, który po pijanemu zjechał z drogi na pobocze i uderzył w drzewo. Z kierowcą, który miał w organizmie 2,5 promila alkoholu, podróżowały dwie nastolatki, też pijane. Tego samego dnia w tej samej okolicy zatrzymany został 34-latek, który wsiadł za kierownicę, mając aż 3,5 promila.

Jechał pijany, rozbił auto na drzewie. Podróżował z dwiema nastolatkami

Jechał pijany, rozbił auto na drzewie. Podróżował z dwiema nastolatkami

Źródło:
tvn24.pl

Cmentarz ewangelicki przy ulicy Kamykowej w Brzezinach trafił do rejestru zabytków.  Decyzję podjął Marcin Dawidowicz, mazowiecki wojewódzki konserwator zabytków.

Wycięli drzewa, planowali ekshumację. Decyzja konserwatora kończy sprawę

Wycięli drzewa, planowali ekshumację. Decyzja konserwatora kończy sprawę

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Niepełnosprawna trzyletnia Emilka nie żyje, była w "stanie wycieńczenia i niedożywienia". Matka dziewczynki trafiła do aresztu. Miała zostawiać swoją córeczkę bez opieki na długie godziny.

Trzyletnia Emilka zmarła z powodu odwodnienia. Była też niedożywiona

Trzyletnia Emilka zmarła z powodu odwodnienia. Była też niedożywiona

Źródło:
Uwaga TVN

11 mandatów, zatrzymane prawo jazdy oraz sześć dowodów rejestracyjnych, a także wniosek do sądu o ukaranie za zakłócanie porządku publicznego. To efekt akcji wymierzonej w organizatorów i uczestników nielegalnych wyścigów w Wołominie.

Nielegalne wyścigi i akcja policji. Skontrolowali 35 aut, wystawili 11 mandatów

Nielegalne wyścigi i akcja policji. Skontrolowali 35 aut, wystawili 11 mandatów

Źródło:
tvnwarszawa.pl