Nie jedno z najdroższych, a mieszczące się co najwyżej w grupie średnich – tak o kosztach budowy metra w Warszawie mówią stołeczni urzędnicy. To ich odpowiedź na analizę Zielonego Mazowsza. Ekolodzy sugerowali, że droższy w Europie od warszawskiego okazał się tylko marsylski kilometr podziemnej kolejki.
O analizie Zielonego Mazowsza pisaliśmy ponad miesiąc temu. Organizacja na podstawie własnych wyliczeń wysunęła tezę, że budowa centralnego odcinka II linii metra jest jedną z najdroższych, w przeliczeniu na kilometr długości, tego typu inwestycji w Europie ostatnich kilkunastu lat. Jak podali, kilometr metra w Warszawie kosztuje 158 mln euro, podczas gdy na przykład w Paryżu 124 mln euro, w Sofii 45 mln euro.
CZYTAJ WIĘCEJ O WYLICZENIACH ZM
Analiza ekologów nie uszła uwadze władz Metra Warszawskiego. Urzędnicy opublikowali odpowiedź, w której sugerują, że trwająca budowa wcale do najdroższych nie należy.
"Opracowanie Zielonego Mazowsza łączy inwestycje, których porównać nie sposób. Naziemne z podziemnymi, kilometrowe uzupełnienia z budową całych linii i systemów od nowa, metro głębokie z płytkim, budowane w terenie zurbanizowanym i poza miastem, budowy trwające i zakończone. Nie uwzględniono takich podstawowych kwestii, jak długość peronów i kubatury stacji" - wylicza Krzysztof Malawko, rzecznik Metra Warszawskiego.
"Z góry założona teza"
I przekonuje, że porównywanie wartości budowy 1 km metra tylko na podstawie oceny kosztów, bez szczegółowej znajomości zakresu prowadzenia inwestycji jest poważnym błędem. Wytyka ZM inną jeszcze jedną rzecz.
Ekolodzy przyjęli do analizy projekty zrealizowane po 2000 roku lub będące jeszcze w realizacji. "Niestety autorzy pominęli projekty zrealizowane w Warszawie, a to pozwoliło im uzasadnić z góry założoną tezę" – podkreśla Malawko.
- Budowa tunelu i stacji Dworzec Gdański ukończona w 2004 roku kosztowała 50,9 mln euro za 1 km. 79,9 mln euro (za kilometr) to pieniądze wydane na tunel B18 i stację Plac Wilsona. Budowa tunelu B19 i stacji Marymont zakończona w 2007 r. to koszt – 44,8 mln euro za kilometr. Odcinek bielański od stacji Słodowiec do stacji Młociny (bez węzła komunikacyjnego) zakończony w 2008 r. – kosztował 36,7 mln euro za kilometr - wylicza rzecznik.
Jakie koszty?
Dzieli też całą inwestycję związaną z budową centralnego odcinka II linii metra na trzy przedsięwzięcia. Pierwsze zadanie to budowa samego odcinka podziemnej kolejki, w tym m.in. stacji, wentylatorni, tuneli z torowiskami). To koszt 3 mld zł.
Kolejna sprawa to stworzenie infrastruktury dla przyszłej sieci metra (łączniki między liniami, system przejść pomiędzy nimi, czy warunki techniczne dla nowego taboru). Jak podaje rzecznik, to 281,234 mln zł.
Trzecie zadanie obejmuje przebudowę i budowę nowej infrastruktury miejskiej. Tu mowa jest między innymi o systemie stref ogólno miejskich pod rondem ONZ, skrzyżowaniem Marszałkowskiej ze Świętokrzyską oraz al. Solidarności z Targową. Koszt: 835.543 mln zł.
Co wynika zatem z wyliczeń Metra Warszawskiego? "Wzięliśmy pod uwagę budowę metra, a nie przebudowę miasta. Przy naukowo potwierdzonych, zasadniczych niedoskonałościach metody porównawczej zastosowanej przez Zielone Mazowsze, umieściliśmy faktyczne koszty budowy metra w Warszawie na wykresie zaprezentowanym przez Zielone Mazowsze. Wykres jasno pokazuje, że w porównaniu z innymi realizacjami w Europie wartość warszawskich projektów mieści się w grupie kosztów niższych lub co najwyżej średnich" – przekonuje Malawko.
Mówi Mateusz Witczyński, rzecznik prasowy AGP Metro
Pierwszy przejazd tunelem II linii:
Pierwszy przejazd tunelem II linii metra
ran/par
Źródło zdjęcia głównego: metro.waw.pl