Budowa POW zbliża się do półmetka. Drogowcy podsumowali postępy

Prace przy węźle Patriotów
Źródło: Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl
Blisko połowa zaplanowanych prac na budowie Południowej Obwodnicy Warszawy została już wykonana. Jak zapewnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, całość będzie gotowa do sierpnia 2020 roku. W środę drogowcy podsumowali postępy prac.

Budowa POW podzielona jest na trzy odcinki. Najdłuższy jest ten oznaczony literką C - ciągnie się od Trasy Lubelskiej do Wału Miedzeszyńskiego i ma 7,5 kilometra.

Odcinek B - z mostem na Wiśle - jest o kilometr krótszy. Prowadzi od Wału Miedzeszyńskiego do ulicy Przyczółkowej.

Najkrótszy (4,6 km), za to zdecydowanie najbardziej skomplikowany w konstrukcji, jest odcinek A. To z powodu budowy tunelu na Ursynowie, który na dodatek będzie przechodził pod tunelem metra.

Ten fragment POW będzie wiódł od Przyczółkowej do węzła Puławska, gdzie droga połączy się z istniejącą już S2.

Niemal 50 procent

Prace na wszystkich odcinkach rozpoczęły się w 2017 roku, choć w różnych miesiącach.

Na odcinku A w marcu, na odcinku B w trzech etapach - w czerwcu, sierpniu i listopadzie, zaś na odcinku C w październiku.

- Zaawansowanie robót na wszystkich trzech zadaniach sięga już niemal 50 procent realizacji inwestycji - informuje Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka GDDKiA. I dodaje, że termin zakończenia prac nie uległ zmianie i zgodnie z umową, stanie się to w sierpniu 2020 roku.

Dziewięć wiaduktów

Na Ursynowie odcinek POW z dwoma węzłami drogowymi - Ursynów Zachód i Ursynów Wschód buduje firma Astaldi. Droga będzie miała po 14,5 metra szerokości w każdą ze stron. Przewidziane są po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości około 3,75 metra. Na tym odcinku będzie dziewięć wiaduktów.

W ursynowskiej części POW powstaje też ponad dwukilometrowy tunel, który będzie przechodził pod pierwszą linią metra. To najdłuższym taki obiekt w Polsce. Pod powierzchnię będzie wchodzić między ulicami Indiry Gandhi a Pileckiego, kierowcy wyjadą z niego na skarpie za Nowoursynowską.

Zadanie A zostało zrealizowane już w 49 procentach. - Wykonano około 70 procent ścian szczelinowych tunelu i około 30 procent stropów - informuje Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA. I dodaje, że zakończyła się też budowa przyczółków (podpór wiaduktów - red.) przy Ledóchowskiej i Rzeczpospolitej.

Tak budowa tego odcinka wyglądała we wrześniu:

Dronem nad POW przez Ursynów

Źródło: zdjęcia A. Węgrzynowicz, montaż M. Chłopaś
Dronem nad POW przez Ursynów część I
Dronem nad POW przez Ursynów część I
Teraz oglądasz
Dronem nad POW przez Ursynów część II
Dronem nad POW przez Ursynów część II
Teraz oglądasz
Dronem nad POW przez Ursynów część III
Dronem nad POW przez Ursynów część III
Teraz oglądasz
Dronem nad POW przez Ursynów - cała trasa
Dronem nad POW przez Ursynów - cała trasa
Teraz oglądasz

Dronem nad POW przez Ursynów

46 procent odcinka B

Za Ursynowem droga poprowadzi południową częścią Wilanowa z wiaduktami nad ulicą Ledóchowskiej i aleją Rzeczypospolitej (przedłużenie tych dwóch ulic za trasę S2 na południe, w stronę Konstancina, jest na razie w planach) do węzła Przyczółkowa, gdzie będzie można zjechać z trasy w stronę Konstancina-Jeziorny lub Wilanowa. To w tym miejscu zaczyna się odcinek B budowy prowadzący przez nowy most na Wiśle do Wału Miedzeszyńskiego.

Za tę część inwestycji odpowiedzialne jest konsorcjum Gϋlermak i Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Projekt POW zakłada tu, oprócz węzła Przyczółkowa, budowę drugiego, którym zjedziemy na Wał Miedzeszyński. Na tym odcinku droga będzie dwujezdniowa (po 14 metrów), z czterema pasami w każdym kierunku. Nie będzie tu pasów awaryjnych. Przewidziano też budowę siedmiu wiaduktów, trzech kładek pieszo-rowerowych, dwóch przejść dla zwierząt i sześciu przepustów (mogą nimi przepływać cieki wodne, wykonawca może też w nich umieścić urządzenia techniczne w nasypie drogi - red.). Most biegnący przez Wisłę będzie się składał z dwóch niezależnych obiektów pod każdą z jedni.

W tej części inwestycji GDDKiA ocenia stan zaawansowania prac na około 46 procent. - Na czterech wiaduktach: nad Czerniakowską bis, Sytą, nad trasą lokalną w Wilanowie, oraz trasą S2 i łącznicą Ł4 zakończyła się budowa ustrojów nośnych - mówi Tarnowska. Po stronie Wawra budowlańcy zabetonowali już 8 przęseł mostu. Do betonowania przygotowane są też ustroje nośne na węzłach Przyczółkowa i Wał Miedzeszyński. - Bardzo zaawansowane są również roboty związane z budową przepustów - dodaje rzeczniczka.

43 procent odcinka C

Odcinek C między Wałem Miedzeszyńskim a węzłem Lubelska buduje WARBUD S.A. Biegnie on przez łąki i pola, a następnie w wannie szczelnej, czyli tunelu bez sufitu (pod Patriotów i linią kolejową). Później droga wchodzi na tereny leśne, gdzie znajdują się estakady nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym. Na końcu znajduje się węzeł Lubelska, który ma połączyć S2 z planowaną autostradą A2 i trasą S17.

Na tym odcinku powstanie węzeł Patriotów i 10 wiaduktów. Droga będzie miała dwie jezdnie z trzema pasami ruchu i pasami awaryjnymi. W sumie w obu kierunkach będzie miała szerokość 13 metrów.

W tym miejscu roboty rozpoczęły się najpóźniej (w październiku ubiegłego roku), a ich postęp oceniany jest na 43 procent. Jak przekazuje GDDKiA, na trzech wiaduktach przy Mozaikowej, Zabawnej i Izbickiej gotowe są ustroje nośne i kapy chodnikowe (wyniesione pobocza - red.).

Rozpoczęły się prace przy budowie konstrukcji najazdowych. Wykonawca przygotował też do betonowania konstrukcje nośne jednego z wiaduktów w Mazowieckim Parku Krajobrazowym. Wykonawca prowadzi też roboty związane z budową wanny szczelnej, która będzie biegła pod Patriotów i linią kolejową.

W marcu podejrzeliśmy z powietrza jak wygląda budowa odcinków B i C:

kk/pm

Budowa POW z drona

Źródło: Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl
Budowa mostu
Budowa mostu
Teraz oglądasz
Węzeł Patriotów
Węzeł Patriotów
Teraz oglądasz
Wycinka w parku
Wycinka w parku
Teraz oglądasz

Budowa POW z drona

Czytaj także: