Strefa płatnego parkowania powiększa się o dużą część Mokotowa

SPPN na Mokotowie od 3 lutego

SPPN na Mokotowie od 3 lutego
SPPN przy Grochowskiej
Źródło: Artur Węgrzynowicz/tvnwarszawa.pl

W poniedziałek, 3 lutego Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego powiększy się o Górny i Dolny Mokotów. Aby móc swobodnie parkować, mieszkańcy muszą posiadać abonamenty parkingowe: rejonowe lub obszarowe. Za brak opłaty parkingowej można dostać karę w wysokości 300 złotych.

Do tej pory Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego na Mokotowie kończyła się na ulicach Kukulskiego, Różanej i Gagarina. 3 lutego Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) rozszerzy się o rejon Górnego i Dolnego Mokotowa. Od zachodu jej granicą będzie spory fragment Żwirki i Wigury, od wschodu Czerniakowska i kawałek Powsińskiej, natomiast od południa - linia ulic Woronicza, Wołoskiej, Domaniewskiej oraz Idzikowskiego.

To około 7 tys. miejsc postojowych.

Rozszerzenie SPPN na Mokotowie
Rozszerzenie SPPN na Mokotowie
Źródło: UM Warszawa

Docelowo część ulic została oznakowana znakiem B-35 wraz z dodatkową tabliczką, oznaczającym zakaz postoju dla wszystkich oprócz mieszkańców posiadających abonament pełniący też rolę identyfikatora.

Abonament dla 6,5 tysiąca osób

Zarząd Dróg Miejskich przekazał, że od 3 lutego warszawska strefa liczyć będzie ok. 67 tysięcy miejsc postojowych. Drogowcy od początku stycznia przyjmują wnioski o abonamenty od mieszkańców nowego obszaru. Szacują, że jest tam ok 6,5 tys. osób, którym abonament przysługuje. Do końca stycznia przyjęli już ok. 5,5 tys. wniosków o wydanie tego uprawnienia. Przysługuje ono mieszkańcom strefy, którzy rozliczają podatek PIT w Warszawie i mają auto.

Nowy obszar strefy to dodatkowych 314 parkomatów. To nowe urządzenia, takie same jak te, które stanęły jesienią na Saskiej Kępie i Kamionku. Od lutego sukcesywnie będą wymieniane w całej strefie. W sumie będzie ich w stolicy 2224.

Dla mieszkańców dwa abonamenty do wyboru

Mieszkańcy terenów oznaczonych jako SPPN od 4 stycznia mogą uzyskać abonament uprawniający do postoju na określonym obszarze bez konieczności każdorazowej opłaty godzinowej. Mają do wyboru dwie opcje: abonament rejonowy i obszarowy.

Porównanie abonamentu rejonowego i obszarowego
Porównanie abonamentu rejonowego i obszarowego
Źródło: ZDM Warszawa

Abonament rejonowy kosztuje 30 złotych rocznie i pozwala na parkowanie auta na niewielkim obszarze w pobliżu miejsca zameldowania, w promieniu 200 metrów od miejsca zamieszkania. Przekłada się to średnio na kilkadziesiąt miejsc postojowych. Ten rodzaj abonamentu uprawnia do postoju w "strefach tylko dla mieszkańców", czyli na odcinkach dróg oznakowanych znakiem B-35 "zakaz postoju" z tabliczką o treści "Nie dotyczy posiadaczy identyfikatora 'B-35' – XYZ". XYZ oznacza tu kod obszaru, który będzie wpisany na identyfikatorze. Do abonamentu rejonowego przyporządkowane są odcinki B-35 znajdujące się w rejonie do 200 metrów od miejsca zameldowania.

Przykładowy identyfikator dla abonamentu rejonowego
Przykładowy identyfikator dla abonamentu rejonowego
Źródło: ZDM Warszawa

Drugi abonament - obszarowy kosztuje 600 zł rocznie (z możliwością zapłacenia w dwóch równych ratach). Pozwala zaparkować na obszarze zauważalnie większym niż w przypadku abonamentu rejonowego. Pozwala na zaparkowanie samochodu poza wyznaczonymi miejscami postojowymi: na całym obszarze obowiązywania abonamentu, na wszystkich odcinkach oznakowanych znakiem B-35 "zakaz postoju" z tabliczką "nie dotyczy posiadaczy identyfikatora B-35 - XYZ" (gdzie XYZ oznacza kod obszaru wpisany na identyfikatorze), we wszystkich strefach oznakowanych znakiem B-39 "strefa ograniczonego postoju", które znajdują się na obszarze obowiązywania abonamentu.

Przykładowy identyfikator dla abonamentu obszarowego
Przykładowy identyfikator dla abonamentu obszarowego
Źródło: ZDM Warszawa

Przeczytaj także: Więcej aplikacji do opłacania parkowania, można też przedłużać postój >>>

Szczegółowe informacje dotyczące abonamentów można znaleźć na stronach Zarządu Dróg Miejskich oraz Urzędu Dzielnicy Mokotów.

Mapa abonamentów obszarowych w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Warszawie
Mapa abonamentów obszarowych w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Warszawie
Źródło: ZDM Warszawa

Dla kogo abonament?

Abonament mieszkańca może otrzymać osoba fizyczna, która spełnia łącznie następujące warunki:

- jest zameldowana na pobyt stały lub czasowy na terenie SPPN, - rozliczyła podatek PIT za poprzedni rok w Warszawie, - jest właścicielem, współwłaścicielem lub użytkownikiem na podstawie odpłatnej umowy cywilno-prawnej lub umowy użyczenia zawartej w formie aktu notarialnego pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 tony lub samochodu osobowego powyżej 2,5 tony.

Sprawy związane z abonamentem, a więc jego wyrobienie lub przedłużenie, można załatwić: na dedykowanej stronie lub stacjonarnie – w każdym z Punktów Obsługi Pasażerów ZTM.

Mapa SPPN od 3 lutego 2025 roku
Mapa SPPN od 3 lutego 2025 roku
Źródło: ZDM Warszawa

"Mokotów nie jest z gumy"

Zarząd Dróg miejskich podkreśla, że SPPN ma na celu przede wszystkim poprawę sytuacji parkingowej mieszkańców. "Strefa skłania przyjezdnych kierowców do krótszego postoju lub nawet zniechęca niektórych do wjechania w jej obszar, a zarazem zwiększa rotację parkujących samochodów" - wyjaśnia.

Strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach charakteryzujących się znacznym deficytem miejsc postojowych, jeżeli uzasadniają to potrzeby organizacji ruchu, w celu zwiększenia rotacji parkujących pojazdów samochodowych lub realizacji lokalnej polityki transportowej, w szczególności w celu ograniczenia dostępności tego obszaru dla pojazdów samochodowych lub wprowadzenia preferencji dla komunikacji zbiorowej.
Ustawa o drogach publicznych, art. 13b.

Radny dzielnicy Mokotów Marcin Stępień (KO) podkreśla, że rozszerzenie SPPN ograniczy napływ samochodów do dzielnicy.

- Bardzo lubimy naszych gości, jednak trzeba pamiętać, że Mokotów nie jest z gumy. Dlatego odwiedzających zachęcamy przede wszystkim do podróżowania po dzielnicy środkami komunikacji. Obszar objęty nowym zasięgiem SPPN jest obecnie atrakcyjnym i darmowym terenem przesiadkowym. W efekcie często jest tak, że mieszkańcy wracający po pracy, nie mają gdzie zaparkować. Pod ich domami stoją samochody osób, które dojeżdżają tutaj z innych części miasta i przesiadają się do metra czy tramwaju, aby dojechać do biur - wskazuje radny.

Czytaj także: