Otworzą Spacerową i fragment Rakowieckiej, mają pomysł na teleport przy Goworka

Prace na Spacerowej
Od wtorkowego poranka tramwaje jeżdżą do Wilanowa
Źródło: tvnwarszawa.pl
W najbliższych dniach szykują się spore zmiany na rozkopanych odcinkach dróg wzdłuż prowadzonych inwestycji tramwajowych. Kierowcy odzyskają Spacerową i fragment Rakowieckiej na Mokotowie. Pod koniec roku otwarta zostanie druga jezdnia alei Rzeczypospolitej w Miasteczku Wilanów.

O najbliższych planach tramwajarzy związanych z prowadzonymi inwestycjami i spodziewanych zmianach w organizacji ruchu na Mokotowie, Ochocie i w Wilanowie opowiadał dziennikarzom wiceprezes Tramwajów Warszawskich Konrad Niklewicz.

Budowa torowiska, zmiany na Rakowieckiej

W piątek w późnych godzinach wieczornych kierowcy jadący Puławską od Śródmieścia odzyskają skręt w prawo w Rakowiecką. Na odcinku pomiędzy Puławską a Wiśniową zostaną przywrócone dwa kierunki ruchu: po jednym pasie w każdą stronę. Z Rakowieckiej w Puławską będzie można skręcić tylko w prawo. Przywrócony zostanie też jeden kierunek ruchu na ulicy Olszewskiej od Sandomierskiej do Puławskiej.

Skrzyżowanie Puławskiej z Rakowiecką
Skrzyżowanie Puławskiej z Rakowiecką
Źródło: Tramwaje Warszawskie

W niedzielę wieczorem Rakowiecka zostanie zamknięta pomiędzy aleją Niepodległości a Kazimierzowską. Odcinek od Kazimierzowskiej do Wiśniowej zostanie zwężony. Będzie tu po jednym pasie w każdą stronę.

Zamknięty fragment Rakowieckiej będzie można ominąć aleją Niepodległości – do Stefana Batorego lub Madalińskiego. Trasy autobusów pozostaną bez zmian.

Konrad Niklewicz zapewnił, że dojazd do posesji zostanie zagwarantowany. Będzie możliwy od strony ulicy Wiśniowej. Mieszkańcy przejadą wówczas przez plac budowy.

Objazd ulicy Rakowieckiej
Objazd ulicy Rakowieckiej
Źródło: Infoulice Warszawa

Z kolei na przełom pierwszego i drugiego kwartału przyszłego roku zaplanowane jest zajęcie wschodniej jezdni alei Niepodległości.

Kierowcy odzyskają Spacerową

Niebawem z ulgą odetchną kierowcy, którym doskwiera brak możliwości przejazdu Spacerową. Dziś ulicą mogą jeździć tylko w dół.

- Generalny wykonawca poinformował nas, że jeżeli warunki pogodowe będą takie jak dzisiaj, czyli pozwalające na prace związane z asfaltowaniem, to w tym tygodniu zakończy regulację studzienek i włazów kanalizacji na zamkniętym odcinku Spacerowej i rozpocznie kładzenie docelowej, ostatecznej warstwy bitumicznej - zapowiedział wiceprezes Niklewicz. - To oznacza, że w przyszłym tygodniu możliwe będzie puszczenie ruchu w ciągu Spacerowej - podkreślił.

Prace na Spacerowej
Prace na Spacerowej
Źródło: tvnwarszawa.pl

Problem ze ścieżką rowerową

W trakcie wtorkowego spotkania poruszony został temat ścieżki rowerowej wzdłuż nowego torowiska.

Przypomnijmy, że urzędnicy nie wykorzystali szansy na "zaklejenie" dziury w drodze rowerowej na Puławskiej pomiędzy Dolną a Goworka. Co więcej, w toku budowy torowiska na Goworka i Spacerowej okazało się, że na wysokości skweru Tarasa Szewczenki powstał kolejny rowerowy teleport, co wiosną wytknęła urzędnikom "Gazeta Stołeczna".

Jak tłumaczył we wtorek dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski, wytyczenie ścieżki rowerowej wzdłuż Goworka było niemożliwe. - Nie da się fizycznie, bez wyburzenia budynku, tej ścieżki rowerowej poprowadzić. W związku z tym Tramwaje Warszawskie kończą projektowanie ścieżki rowerowej przez skwer Szewczenki i dalej za budynkami na Goworka do Puławskiej - poinformował Puchalski. I zapowiedział, że prace rozpoczną się na początku przyszłego roku.

Obecnie wykonawca poprawia inne niedopatrzenie urzędników i buduje drogę dla rowerów przy dawnym kinie Moskwa.

Tramwaj do Wilanowa - koniec prac jesienią 2025

Po uruchomieniu w październiku linii do Miasteczka Wilanów trwa odtwarzanie dróg po obu stronach torowiska. Na koniec roku zaplanowano otwarcie wschodniej jezdni alei Rzeczypospolitej, od okolic zawrotki przy Osi Królewskiej do Branickiego.

Wiceprezes tramwajowej spółki zapowiedział, że zakończenie głównych prac drogowych na ulicach Belwederskiej, Sobieskiego i w alei Rzeczypospolitej ma nastąpić na przełomie trzeciego i czwartego kwartału przyszłego roku.

Latem 2025 roku tramwaje mają dojechać ulicą św. Bonifacego do pętli Stegny.

Najpopularniejsze przystanki nowej linii

Wtorkowe spotkanie było też okazją do zaprezentowania statystyk z pierwszego miesiąca funkcjonowania linii tramwajowej do Miasteczka Wilanów.

Od uruchomienia trasy do 20 listopada z linii 14 i 16 skorzystało ponad łącznie 1,364 miliona pasażerów, z czego 40 procent na nowym odcinku. Pomiędzy przystankami Goworka i Miasteczko Wilanów do tramwajów wsiadło 548 tysięcy pasażerów. Dotychczasowy rekord padł 14 listopada: 77 811 podróżnych w tramwajach linii 14 i 16, z czego 30 448 wsiadło na nowym odcinku.

Urzędnicy wskazali też, że wśród 10 najpopularniejszych przystanków, na których zatrzymują się "czternastka" i "szesnastka" aż siedem znajduje się na nowym odcinku: Dolna (udział 10,7 proc.), Św. Bonifacego (10 proc.), Świątynia Opatrzności Bożej (8,8 proc.), Sobieskiego, Miasteczko Wilanów, Nałęczowska (po 8,4 proc.). Najmniej podróżnych wsiada na Idzikowskiego (2,9 proc.) i Kostrzewskiego (4,3 proc.).

Tramwaj do Zachodniego "w harmonogramie"

W drugiej połowie października tramwajarze zajęli część Alej Jerozolimskich na Ochocie. Jak poinformował Konrad Niklewicz, właśnie zakończyło się usuwanie kolizji podziemnych instalacji.

- W tym momencie trwa budowa ścian szczelinowych. To są bardzo intensywne prace, posuwają się w dobrym tempie. Za kilka miesięcy należy spodziewać się nowych organizacji ruchu w Alejach Jerozolimskich, aby wykonawca mógł wykonać ściany szczelinowe na kolejnym odcinku - zapowiedział. - Za każdym razem będziemy utrzymywać tę samą liczbę pasów dostępnych dla kierowców, choć te pasy będą nieco inaczej wytyczone - zastrzegł Niklewicz.

Przypomniał, że zamknięta jest wschodnia połowa jezdni ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Wykonawca rozpoczął prace rozbiórkowe i usuwanie kolizji na odcinku między Grójecką a Szczęśliwicką. Natomiast na dalszym fragmencie, odcinku pomiędzy Szczęśliwicką a rondem Zesłańców Syberyjskich, niemal wykonano ściany szczelinowe rampy wyjazdowej tunelu, z wyjątkiem kilkunastu metrów kolidujących z infrastrukturą energetyczną. Z kolei w parku Pięciu Sióstr wykonawca zbudował około 120 metrów ścian szczelinowych, co łącznie z rampą wyjazdową stanowi około 35 procent zaplanowanego zakresu robót.

Zgodnie z harmonogramem toczą się prace przy budowie przystanku podziemnego pod Dworcem Zachodnim.

W pierwszym kwartale 2025 roku przewidywany jest początek prac w obrębie strategicznego skrzyżowania Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 roku i Banacha. W decydującą fazę roboty w tym miejscu wejdą w połowie przyszłego roku. - Nie będziemy znacząco utrudniać ruchu na tym skrzyżowaniu, dopóki nie oddamy w pełnym przekroju Alej Jerozolimskich - zapewnił Konrad Niklewicz.

Czytaj także: