W najbliższych dniach szykują się spore zmiany na rozkopanych odcinkach dróg wzdłuż prowadzonych inwestycji tramwajowych. Kierowcy odzyskają Spacerową i fragment Rakowieckiej. Z kolei pod koniec roku nieco lżej będzie kierowcom z Miasteczka Wilanów.
O najbliższych planach tramwajarzy związanych z prowadzonymi inwestycjami i spodziewanych zmianach w organizacji ruchu na Mokotowie, Ochocie i w Wilanowie opowiadał dziennikarzom wiceprezes Tramwajów Warszawskich Konrad Niklewicz.
Budowa torowiska, zmiany na Rakowieckiej
W piątek w późnym godzinach wieczornych kierowcy jadący ze Śródmieścia odzyskają skręt w prawo w Rakowiecką. Na odcinku pomiędzy Puławską a Wiśniową zostaną przywrócone dwa kierunki ruchu: po jednym pasie w każdą stronę. Z Rakowieckiej w Puławską będzie można skręcić tylko w prawo. Przywrócony zostanie też jeden kierunek ruchu na ulicy Olszewskiej od Sandomierskiej do Puławskiej.
W niedzielę wieczorem Rakowiecka zostanie zamknięta pomiędzy aleją Niepodległości a Kazimierzowską. Konrad Niklewicz zapewnił, że dojazd do posesji będzie zagwarantowany.
Z kolei na przełom pierwszego i drugiego kwartału przyszłego roku zaplanowane jest zajęcie wschodniej jezdni alei Niepodległości.
Kierowcy odzyskają Spacerową
Niebawem z ulgą odetchną kierowcy, którym doskwiera brak możliwości przejazdu przez ulicę Spacerową. Dziś mogą nią jeździć tylko w dół.
- Generalny wykonawca poinformował nas, że jeżeli warunki pogodowe będą takie jak dzisiaj, czyli pozwalające na prace związane z asfaltowaniem, to w tym tygodniu zakończy regulację studzienek i włazów kanalizacji na zamkniętym odcinku Spacerowej i rozpocznie kładzenie docelowej, ostatecznej warstwy bitumicznej - zapowiedział wiceprezes Niklewicz. - To oznacza, że w przyszłym tygodniu możliwe będzie puszczenie ruchu w ciągu Spacerowej - podkreślił.
Problem ze ścieżką rowerową
W trakcie wtorkowego spotkania poruszony został temat ścieżki rowerowej wzdłuż nowego torowiska.
Przypomnijmy, że urzędnicy nie wykorzystali szansy na "zaklejenie" dziury w drodze rowerowej na Puławskiej pomiędzy Dolną a Goworka. Co więcej, w toku budowy torowiska na Goworka i Spacerowej na wysokości skweru Tarasa Szewczenki okazało się, że powstał kolejny "rowerowy teleport", co wiosną wytknęła urzędnikom "Gazeta Stołeczna".
Jak tłumaczył we wtorek dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski, wytyczenie ścieżki rowerowej wzdłuż Goworka było niemożliwe. - Nie da się fizycznie, bez wyburzenia budynku, tej ścieżki rowerowej poprowadzić. W związku z tym Tramwaje Warszawskie kończą projektowanie ścieżki rowerowej przez skwer Szewczenki i dalej za budynkami na Goworka do Puławskiej - powiedział Puchalski.
Zapowiedział też, że prace w tym zakresie mają rozpocząć się na początku przyszłego roku. Obecnie wykonawca poprawia inne niedopatrzenie urzędników i buduje drogę dla rowerów przy dawnym kinie Moskwa.
Tramwaj do Wilanowa - koniec prac jesienią 2025
Po uruchomieniu w październiku linii do Miasteczka Wilanów toczą się prace przy odtwarzaniu dróg po obu stronach torowiska. Na przełom roku zaplanowano otwarcie wschodniej jezdni alei Rzeczypospolitej, od okolic zawrotki przy Osi Królewskiej do Branickiego.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami latem 2025 roku tramwaje dojadą torowiskiem w ciągu ulicy św. Bonifacego do pętli Stegny.
Wiceprezes tramwajowej spółki zapowiedział, że zakończenie głównych prac drogowych na ulicach Belwederskiej, Sobieskiego i w alei Rzeczypospolitej ma nastąpić na przełomie trzeciego i czwartego kwartału przyszłego roku.
Najpopularniejsze przystanki nowej linii
Wtorkowe spotkanie było też okazją do zaprezentowania statystyk z pierwszego miesiąca funkcjonowania linii tramwajowej do Miasteczka Wilanów.
Od uruchomienia trasy do 20 listopada z linii 14 i 16 skorzystało ponad łącznie 1,364 miliona pasażerów, z czego 40 procent na nowym odcinku. Pomiędzy przystankami Goworka i Miasteczko Wilanów do tramwajów wsiadło 548 tysięcy pasażerów. Dotychczasowy rekord padł 14 listopada: 77 811 podróżnych w tramwajach linii 14 i 16, z czego 30 448 wsiadło na nowym odcinku.
Urzędnicy wskazali też, że wśród 10 najpopularniejszych przystanków, na których zatrzymują się "czternastka" i "szesnastka" aż siedem znajduje się na nowym odcinku: Dolna (udział 10,7 proc.), Św. Bonifacego (10 proc.), Świątynia Opatrzności Bożej (8,8 proc.), Sobieskiego, Miasteczko Wilanów, Nałęczowska (po 8,4 proc.). Najmniej podróżnych wsiada na Idzikowskiego (2,9 proc. ) i Kostrzewskiego (4,3 proc.).
Tramwaj do Zachodniego "w harmonogramie"
Tramwajarze w drugiej połowie października zajęli część jezdni Alej Jerozolimskich. Tam - jak zapewnił Konrad Niklewicz - właśnie zakończyło się usuwanie kolizji podziemnych.
- W tym momencie trwa budowa ścian szczelinowych. To są bardzo intensywne prace, posuwają się w dobrym tempie. Za kilka miesięcy należy spodziewać się nowych organizacji ruchu w Alejach Jerozolimskich, aby wykonawca mógł wykonać ściany szczelinowe na kolejnym odcinku - zapowiedział. - Za każdym razem będziemy utrzymywać tę samą liczbę pasów dostępnych dla kierowców, choć te pasy będą nieco inaczej wytyczone - zastrzegł Niklewicz.
Przypomniał, że zamknięta jest wschodnia połowa jezdni ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Wykonawca rozpoczął prace rozbiórkowe i usuwanie kolizji na odcinku między Grójecką a Szczęśliwicką. Natomiast na dalszym fragmencie, odcinku pomiędzy Szczęśliwicką a rondem Zesłańców Syberyjskich, niemal wykonano ściany szczelinowe rampy wyjazdowej tunelu, z wyjątkiem kilkunastu metrów kolidujących z infrastrukturą energetyczną. Z kolei w parku Pięciu Sióstr wykonawca zbudował około 120 metrów ścian szczelinowych, co łącznie z rampą wyjazdową stanowi około 35 procent zaplanowanego zakresu robót.
Zgodnie z harmonogramem toczą się prace przy budowie przystanku podziemnego pod Dworcem Zachodnim.
W pierwszym kwartale 2025 roku przewidywany jest początek prac w obrębie skrzyżowania Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 roku i Banacha. W decydującą fazę roboty w tym miejscu wejdą w połowie przyszłego roku. - Nie będziemy znacząco utrudniać ruchu na tym skrzyżowaniu, dopóki nie oddamy w pełnym przekroju Alej Jerozolimskich - zapewnił Konrad Niklewicz.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: tvnwarszawa.pl