Zielona fala to system informatyczny zbudowany przez pracowników Tramwajów Warszawskich. Zbiera za pomocą GPS dane o pozycji wagonów na trasie. Przyspiesza to podróż tramwajem – nie czekają na zielone światło.
"Gdy tramwaj dojeżdża do skrzyżowania, system z pomocą algorytmu przełącza sygnalizację tak, by nie czekał on na zielone światło. Przetwarzanie danych odbywa się w chmurze, do której trafiają również inne dane pomagające skrócić czas przejazdu tramwajów. Jest to autorskie rozwiązanie Tramwajów Warszawskich niestosowane jeszcze w Polsce" – czytamy w komunikacie spółki.
Jak wyliczają Tramwaje Warszawskie, takie rozwiązania zostały już wprowadzone na 151 z ponad 255 skrzyżowań. Od końca ubiegłego roku priorytet otrzymało siedem skrzyżowań alei Krakowskiej. To właśnie po tej ulicy jeździ jedna z najpopularniejszych linii tramwajowych w Warszawie, czyli dziewiątka. Teraz przyszedł czas na jej przyśpieszenie na prawym brzegu Wisły.
"Odzyskiwanie" tramwajów i etatów
Jak zapowiadają tramwajarze, wkrótce zielona fala będzie działać także na Grochowie. "Zaplanowaliśmy, że pięć skrzyżowań (z Grenadierów, Międzyborską, Kinową, Międzynarodową i Saską) będzie również objętych systemem zielonej fali. Dodatkowe prace, jakie musimy wykonać, to drobne korekty kilku sygnalizacji świetlnych. Łączny czas przejazdu linii 9 między pętlami dzięki zielonej fali we Włochach, na Ochocie i na Pradze Południu skróci się o około 10 minut" – wyliczają TW.
Przykłady: dzięki systemowi linia 17 z Tarchomina dociera teraz na Służewiec o dziesięć minut wcześniej. Linia 41 – z Żerania Wschodniego o dziewięć minut szybciej. Przejazd przez Bródno do Dworca Wileńskiego na Pradze skrócił się z kolei o trzy minuty, a prędkość wzrosła o 15 procent. Linia 2 z Nowodworów do metra Młociny jedzie krócej o pięć minut, co oznacza skrócenie czasu przejazdu aż o jedną czwartą.
TW szacują, że dzięki zielonej fali udało się "odzyskać" 29 tramwajów i 90 etatów do ich obsługi, jest też mniejszy kłopot z szukaniem nowych pracowników, o których - jak wskazują - nie jest teraz łatwo. Skąd ta oszczędność?
- Wyobraźmy sobie jakąś linię tramwajową, która według rozkładu jeździ co 10 minut. Na tę linię trzeba wypuścić daną liczbę tramwajów. W momencie, kiedy trasę pomiędzy przystankami przejeżdżają szybciej, to w pewnym momencie zaczyna się okazywać, że tych tramwajów można wypuszczać trochę mniej. Czyli zostajemy z tą samą częstotliwością, ale potrzebujemy mniej wagonów i co za tym idzie – mniej motorniczych – wyjaśnia obrazowo Maciej Dutkiewicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich. - Mamy stałą liczbę motorniczych, to około 1300 osób. Każdego dnia pracuje około 800 motorniczych, licząc osoby będące w rezerwie. W tym momencie możemy ich kierować na inne trasy – wylicza nasz rozmówca.
W 2022 roku – 90 procent skrzyżowań
Redukcja zużycia energii oznacza także większą korzyść dla środowiska. Przykładem jest ul. Marymoncka. Na jej odcinku zużycie energii przez tramwaje spadło o 13 procent. "Tylko na jednej linii tramwajowej oszczędzamy w ciągu roku około 70 tysięcy złotych" – wylicza miejska spółka.
Włączenie zielonej fali w al. Waszyngtona będzie kosztowało około 400 tysięcy złotych. Wykonawca, z którym Tramwaje Warszawskie podpiszą umowę, będzie miał trzy miesiące na przeprowadzenie zaplanowanych prac.
Co będzie musiał zrobić? - Zajmie się lekką przebudową niektórych sygnalizacji świetlnych – będzie musiał dołożyć jeden rodzaj czujników na samych sygnalizatorach. Oprócz tego wdroży algorytm, który jest budowany przez naszych pracowników – tłumaczy rzecznik Tramwajów Warszawskich.
"Na koniec roku 2021 planujemy objąć zieloną falą dla tramwajów minimum 75 procent takich skrzyżowań i dlatego pracujemy nad kolejnymi projektami. Pracujemy nad przyśpieszeniem tramwajów na północnej części al. Niepodległości, co zapewni tramwajom zieloną falę od Dworca Centralnego do GUS-u. Z kolei w roku 2022, priorytetem dla tramwajów ma zostać objętych minimum 90 procent skrzyżowań z sygnalizacją świetlną" – zapowiadają TW.
Informowaliśmy także o planach budowy łącznika między metrem a dworcami:
Autorka/Autor: katke/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: tvnwarszawa.pl