Zarząd Transportu Miejskiego od rana boryka się ze skutkami dużej awarii. Nie działają kasowniki w niektórych autobusach i tramwajach Warszawskiego Transportu Publicznego.
Co z kontrolami?
W pierwszym komunikacie o "wstrzymaniu kontroli biletów ZTM do odwołania". Ale kontrole odbywają się, co skorygowano w kolejnej wiadomości. "Kontrole są prowadzone w pojazdach WTP i uwzględniają awarię kasowników" - doprecyzowano.
"Biletomaty zainstalowane w pojazdach działają prawidłowo, a sprzedawane w nich bilety są już skasowane. Istnieje także możliwość zakupu biletów w aplikacjach komórkowych oraz ich aktywowanie za pomocą kodów QR umieszczonych w pojazdach WTP" - podano później.
- Jasnym jest, że jeśli pasażer nie ma możliwości skasowania biletu, to kontroler może odstąpić od nałożenia opłaty obowiązkowej - wyjaśnił Tomasz Kunert, rzecznik ZTM. - Natomiast biletomaty mobilne w pojazdach działają, bilet kupiony tam jest od razu skasowany, więc nie trzeba korzystać z kasownika - sprecyzował. Bez przeszkód działają również aplikacje, w których można kupować bilety (w tym wypadku aktywacja następuje przez zeskanowanie kodu QR).
O godzinie 14:45 ZTM zaktualizował informacje na temat awarii. "Informujemy, że problemy techniczne z zalogowaniem się do aplikacji MobiWawa zostały rozwiązane. Aplikacja działa już normalnie i pasażerowie mogą ponownie logować się bez przeszkód" - wskazano. I podkreślono: "Od tej chwili obowiązują standardowe zasady kontroli biletów w aplikacji MobiWawa".
Przyczyna awarii
Jak wynika z naszych ustaleń, problem leży po stronie ZTM i wynika z poniedziałkowej aktualizacji systemu. To ona spowodowała dużą awarię, która odnotowano we wszystkich tramwajach poza pojazdami Hynudaia oraz w dużej części autobusów.
Zapytaliśmy ZTM o źródło problemu. - Przyczyną jest awaria systemu informatycznego, obsługującego kasowniki - potwierdził nasze ustalenia Tomasz Kunert. Awaria występuje w części autobusów i tramwajów, problemy nie dotknęły bramek metra i kasowników Szybkiej Kolei Miejskiej. - Trwają prace nad usunięciem tej awarii, informatycy działają, żeby ponownie uruchomić ten system - zapewnił rzecznik. Nie potrafił określić, kiedy usterka zostanie usunięta.
Nasz reporter o godzinie 8.30 jechał autobusem linii 185, a potem tramwajem linii 15. Do kasowników w tych pojazdach przykładał kartę miesięczną. Działała. - Na kasowniku jak zawsze była widoczna data i godzina. Nie pojawiły się komunikaty o błędzie - relacjonował Klemens Leczkowski, reporter tvnwarszawa.pl. Po godzinie 9.30 wsiadł do autobusu linii 518, próbując skasować bilet kartonikowy w kasowniku. - Zadziałał prawidłowo. Na bilecie widnieje data i godzina - podsumował reporter.
Większość biletów w warszawskiej komunikacji kodowana jest na kartach, jednorazowe kupowane są głównie za pomocą aplikacji.
Autorka/Autor: mg/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: tvnwarszawa.pl