W sobotę rozpoczęła się budowa trasy tramwajowej na Kasprzaka. Pojawiły się już pierwsze zmiany w organizacji ruchu, wyznaczono objazdy. Tramwajarze wycięli też drzewa, które kolidowały z inwestycją.
Prace rozpoczęły się w nocy z piątku na sobotę - na ulicy Prostej i Kasprzaka - na odcinku od ronda Daszyńskiego do ulicy Płockiej. Na Prostej wygrodzony został pas dzielący jezdnie od strony północnej.
Obie jezdnie ulicy Kasprzaka zostały zwężone do dwóch pasów w każdą stronę na odcinku od ulicy Karolkowej do Płockiej. Na każdej z jezdni wykonawca wygrodzi pasy przylegające do torowiska.
Jak podał Mateusz Szmelter z tvnwarszawa.pl, wycinkę drzew pod przebudowę można zauważyć na wysokości Parku Sowińskiego.
"Gazeta Stołeczna" podała, że chodzi o drzewa pośrodku ulicy Wolskiej, za Elekcyjną. Według ustaleń dziennika, niektóre mają kilkadziesiąt lat, a inne posadzono całkiem niedawno. Na terenie inwestycji rosną w sumie 803 drzewa. Jak wytłumaczył "Stołecznej" rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz, 19 z nich wymagało usunięcia. Powód? Kolidowały z infrastrukturą. Pięć uda się jednak przesadzić. Inwentaryzacja pokazała z kolei, że pięć innych drzew jest w bardzo złej kondycji. Rzecznik dodał, że w zamian zaplanowane są bogate nasadzenia - w sumie 94 nowych, rodzimych gatunków drzew.
Utrudnienia dla kierowców
Kierowcy jadący ulicą Prostą od strony ronda Daszyńskiego na skrzyżowaniu z ulicą Karolkową mają do dyspozycji cztery pasy ruchu: wyłączony z ruchu jest jeden ze środkowych pasów, tak aby dopasować przekrój jezdni do jej zwężenia za skrzyżowaniem.
Z drugiej strony skrzyżowania, na jezdni ulicy Kasprzaka w stronę ronda Daszyńskiego, dostępne są trzy pasy: osobne do skrętu w lewo lub prawo w ul. Karolkową i do jazdy prosto. Na samej ul. Karolkowej układ pasów ruchu się nie zmienia.
Podobne zmiany tramwajarze wprowadzają na skrzyżowaniu ulicy Kasprzaka z ulicami Płocką i Krzyżanowskiego. Przed skrzyżowaniem na jezdni Kasprzaka w stronę ronda Daszyńskiego wyłączony z ruchu zostaje jeden ze środkowych pasów. Za skrzyżowaniem kierowcy mają do dyspozycji dwa pasy ruchu.
Taka organizacja ruchu obowiązywać będzie do końca czerwca. Kolejne etapy wdrażane będą w wakacje.
Zmiany w kursowaniu tramwajów
W związku z rozpoczęciem prac przy budowie nowej trasy i zakończeniem prac przy budowie stacji metra Bemowo, które kolidowały z ruchem tramwajów na ulicy Górczewskiej - tramwaje ponownie dojeżdżają do pętli Osiedle Górczewska. Swoje trasy od soboty, 5 marca (od początku kursowania) zmieniają tramwaje linii 10, 11, 26 i 28.
Tramwaje linii 10 jadą ulicami: Puławską, Nowowiejską, al. Niepodległości, al. Jana Pawła II, al. "Solidarności", Wolską, Połczyńską, Powstańców Śląskich i Górczewską, a linii 11: Grójecką, Towarową, Okopową, Wolską, Połczyńską, Powstańców Śląskich do pętli NOWE BEMOWO.
Tramwaje linii 26 kursują: Grochowską, Targową, al. "Solidarności", Wolską, Połczyńską, Powstańców Śląskich, al. W. Reymonta, Wólczyńską i T. Nocznickiego a linii 28: Kijowską, Targową, Ratuszową, Jagiellońską, S. Starzyńskiego, mostem Gdańskim, Z. Słomińskiego, al. Jana Pawła II, W. Broniewskiego, al. W. Reymonta, Powstańców Śląskich i Górczewską.
Podczas prac nie będą funkcjonowały przystanki: Rogalińska 04, Norblin 03 i 04, Rondo Daszyńskiego 07 i 08, Karolkowa 03 i 04, Szpital Wolski 05 i 06 oraz Rondo ONZ 08.
Tramwaje wrócą na przystanki: Bemowo-Ratusz 06, Klemensiewicza 03 i 04 oraz Os. Górczewska 11, 12, 13, 14 i 15.
Tramwaj na Kasprzaka. Co się zmieni?
Jak przypomniał ratusz w zapowiedzi dotyczącej utrudnień, tramwajarze wybudują ok. 2,3 kilometra nowych torów między ulicami Wolską i Skierniewicką oraz zmodernizują ok. 1,2 kilometra istniejącego torowiska w ciągu Wolskiej i Kasprzaka. Wybudowane zostaną nowe przystanki przy ulicy Płockiej, przy przystanku kolejowym Warszawa Wola oraz przy ulicy Ordona. Nowa trasa zapewni szybki dojazd do stacji metra Rondo Daszyńskiego i Rondo ONZ.
Budowa nowej trasy ma się zakończyć w 2023 roku. Wykonawca ma 20 miesięcy na realizację zadania od podpisania umowy w październiku ubiegłego roku. Do tego czasu nie będą wliczane trzymiesięczne okresy zimowe, jeden z nich właśnie się skończył. Tutaj szczegółowe informacje na temat inwestycji – zagospodarowania zieleni, terminów i kosztów.
Źródło: tvnwarszawa.pl, "Gazeta Stołeczna"
Źródło zdjęcia głównego: Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl