Zgodnie z oczekiwaniami elektroniczna aukcja przynios艂a obni偶k臋 cen w przetargu na budow臋 tramwaju do Wilanowa. Ale wci膮偶 zbyt ma艂膮, by od razu budowa膰 ca艂膮 tras臋. Na razie wi臋c linia sko艅czy si臋 na Stegnach.
W grudniu Tramwaje Warszawskie otworzy艂y oferty w przetargu na budow臋 linii do Wilanowa na odcinkach od Pu艂awskiej do 艣w. Bonifacego i p臋tli Stegny oraz od 艣w. Bonifacego do Branickiego. Zg艂osi艂o si臋 siedem firm. Najni偶sz膮 kwot臋 zaproponowa艂 Budimex - 945 milion贸w 527 tysi臋cy z艂otych. Mniej ni偶 miliard zaproponowa艂o jeszcze tylko konsorcjum firm Balzola Polska oraz Lantania - 973 milion贸w 623 tysi膮ce z艂otych. Pozosta艂e oferty opiewa艂y na kwoty przewy偶szaj膮ce pu艂ap miliarda. Najta艅sza propozycja i tak ponad dwukrotnie przekracza艂a przewidziany na t臋 inwestycj臋 bud偶et, bo miasto zabezpieczy艂o na budow臋 tramwaju oko艂o 495 milion贸w z艂otych.
Tramwajarze liczyli, 偶e kwot臋 uda si臋 zbi膰 w aukcji elektronicznej. I nie mylili si臋. We wtorek aukcja si臋 zako艅czy艂a i ponownie najmniej zaproponowa艂 Budimex, kt贸ry ca艂o艣膰 zam贸wienia wyceni艂 na 732聽miliony 234 tysi膮ce z艂otych. Jak wyja艣niaj膮 TW, oznacza to, 偶e w odniesieniu do odcinka podstawowego (obejmuj膮cego budow臋 trasy od Pu艂awskiej wzd艂u偶 Jana III Sobieskiego za skrzy偶owanie z 艣w. Bonifacego) cena wyniesie ponad 492 mln z艂.
Jak m贸wi nam rzecznik TW Maciej Dutkiewicz, inwestycj臋 mo偶na rozpocz膮膰 od budowy trasy podstawowej. Potem - od dnia podpisania umowy - tramwajarze maj膮 10 miesi臋cy na podj臋cie decyzji w sprawie opcji. S膮 trzy: odnoga wzd艂u偶 艢wi臋tego Bonifacego, odcinek od 艢wi臋tego Bonifacego do alei Wilanowskiej i od alei Wilanowskiej do Branickiego, prowadz膮cy alej膮 Rzeczpospolitej.
Je艣li miasto znajdzie 艣rodki, skorzysta z opcji budowy odcinka od Stegien do Wilanowa. Je艣li nie, inwestycja zostanie od艂o偶ona na "lepsze czasy" i zbudowana ju偶 w ramach innego post臋powania. - Pami臋tajmy, 偶e na razie poznali艣my tylko oferty w aukcji elektronicznej. Przed nami jeszcze masa krok贸w formalnych. Mo偶liwe s膮 tak偶e odwo艂ania. Od tego wszystkiego zale偶y, kiedy b臋dzie mo偶na podpisa膰 umow臋 z wykonawc膮 - zaznacza Dutkiewicz.
Tory do聽zawracania na聽ko艅cu trasy
W ramach trasy podstawowej na Bonifacego tramwajarze przewidzieli tory do zawracania. - Dzi臋ki temu tramwaje b臋d膮 mog艂y dojecha膰 do pewnego punktu, zmieni膰 kierunek jazdy i wr贸ci膰. Oczywi艣cie, pod warunkiem 偶e to tramwaj dwukierunkowy. Takich mamy sporo, a b臋dziemy mieli jeszcze wi臋cej - zapewnia Dutkiewicz. I dodaje, 偶e obecnie je藕dzi ich po Warszawie 56, a w ramach umowy z Hyundaiem pojawi si臋 kolejne 85.
- Trasa i z Wilanowa i z Gagarina zosta艂a zaprojektowana tak, 偶eby mo偶na by艂o j膮 wyd艂u偶y膰. U艂atwi to te偶 w艂a艣nie budowa tor贸w do zawracania. Dzi臋ki temu to jest projekt otwarty, 艂atwy do wyd艂u偶enia, bo budowanie p臋tli nieco ogranicza. St膮d te偶 zakup tylu tramwaj贸w dwukierunkowych - zwraca uwag臋 rzecznik TW.
Zapowiada te偶, 偶e na nowej trasie pojawi si臋 co艣, czego nie by艂o przy wcze艣niejszych inwestycjach tramwajowych: - Du偶膮 wag臋 przywi膮zujemy do zieleni, wi臋c zaplanowali艣my sadzenie drzew na peronach, kt贸re b臋d膮 formowane w specjalnym kszta艂cie. Opr贸cz tego pojawi膮 si臋 te偶 krzewy i zielone torowiska.
Tramwaj do聽Wilanowa
Przetarg na tramwaj do Wilanowa og艂oszono we wrze艣niu. O艣miokilometrowa trasa zacznie si臋 na Pu艂awskiej przy Goworka. Licz膮c膮 a偶 22 metry r贸偶nic臋 poziom贸w w kierunku Dolnego Mokotowa tramwaj pokona ulic膮 Goworka i Spacerow膮. Nast臋pnie trasa b臋dzie przebiega膰 prosto ulicami Belwedersk膮 i Sobieskiego w kierunku Miasteczka Wilan贸w. Planowana s膮 r贸wnie偶 800-metrowa odnoga trasy ulic膮 艣w. Bonifacego do p臋tli autobusowej na Stegnach.
Ju偶 w sierpniu informowali艣my, 偶e tory do Wilanowa mog膮 powstawa膰 kawa艂kami. W mediach pojawi艂a si臋 informacja, 偶e w przypadku wysokich cen odnoga w kierunku Stegien, a tak偶e odcinek w kierunku Wilanowa, za skrzy偶owaniem Sobieskiego ze 艣w. Bonifacego, mog膮 powsta膰 w p贸藕niejszym terminie.
Powi膮zana z budow膮 trasy tramwajowej z Mokotowa do Wilanowa jest r贸wnie偶 odnoga w ci膮gu ulicy Gagarina. To inwestycja prowadzona wsp贸lnie z Miejskim Przedsi臋biorstwem Wodoci膮g贸w i Kanalizacji, bo przy okazji powstanie kolektor 艣ciekowy. Umowa na realizacj臋 tej inwestycji w formule "Zaprojektuj i buduj" zosta艂a podpisana z konsorcjum firm In偶ynieria Rzesz贸w i Balzola w maju ubieg艂ego roku.
殴r贸d艂o:聽tvnwarszawa.pl
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽Tramwaje Warszawskie