Nowy peron i kładka na Dworcu Zachodnim (wideo z grudnia 2021 roku)
Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl
Peron numer 6 i kładka na Dworcu Zachodnim zostały otwarte w grudniuMateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl
Od niedzieli na dworcu Warszawa Zachodnia podróżni będą mogli już korzystać z wyremontowanego peronu numer 7 - poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe. Kolejarze opisali też postępy przy budowie kolejnego peronu, przejścia podziemnego i tunelu tramwajowego.
Po remoncie peron 7 będzie oświetlony i analogicznie do otwartego w grudniu peronu nr 6, dostęp do pociągów będzie pod nowym szerokim zadaszeniem. Podróżni będą mogli skorzystać z ławek i dwóch osłoniętych "poczekalni". Informacje zapewnią tablice i gabloty z rozkładami. "Z nowego peronu nr 7 przewidywana jest odprawa około 30 pociągów dalekobieżnych i regionalnych" - przekazali kolejarze.
W tej chwili podróżni korzystają z 200-metrowej kładki od strony ulicy Tunelowej. Mogą tędy dojść na perony numer 6, 5 a od 16 stycznia do peronu numer 7. Od peronu numer 5 otwarte jest przejście podziemne w stronę Alej Jerozolimskich.
Trwają prace przy kolejnym peronie i tunelu tramwajowym
Na Dworcu Zachodnim kolejarze budują peron 8 oraz przejście podziemne i tunel tramwajowy. "Na stacji i w jej obrębie ułożono dotychczas sześć kilometrów nowych torów i sieci trakcyjnej, którą rozwieszono na około 150 słupach. Zamontowano też 43 rozjazdy" - wyliczyli kolejarze. Ku końcowi zmierzają też prace przy zadaszeniu hali peronowej. Montowane są panele nad peronem 8. "Obiekt na wysokości 11 metrów przykryje osiem peronów" - poinformowały PKP PLK. Kończą się też prace przy kładce dla pieszych, która nabiera już ostatecznego miedzianego koloru.
Gotowa jest elewacja budynku dworcowego, w środku prowadzone są jeszcze prace wykończeniowe. Powstaje lokalne centrum sterowania z komputerowymi urządzeniami, które zapewnią sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego.
Nowy peron i kładka na Dworcu Zachodnim
Jak będzie wyglądał Dworzec Zachodni po przebudowie?
Po remoncie na dworcu Warszawa Zachodnia wszystkie perony będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.
Prace na Zachodnim są częścią projektu modernizacji i przebudowy linii średnicowej na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia. Wartość projektu to około dwa miliardy złotych netto. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 roku.