W 2024 roku 22 razy dochodziło do awarii technicznej w na pierwszej i drugiej linii metra, czyli średnio niemal dwa razy w miesiącu. 64 razy w ciągu roku z jakiejś stacji nie można było korzystać.
Jak często w ciągu roku występują utrudnienia na pierwszej linii metra? Temat podjął w interpelacji Piotr Wertenstein-Żuławski, warszawski radny z klubu Koalicji Obywatelskiej. Radnego ciekawiło, ile razy w ciągu roku doszło do awarii technicznych linii M1 skutkujących zatrzymaniem pociągów. A także: ile razy doszło do wyłączenia z ruchu pasażerskiego stacji pierwszej linii oraz jakie były przyczyny. Zapytał też, ile razy w 2024 roku uruchamiano komunikację zastępczą wzdłuż linii M1.
Zatrzymane pociągi, zamknięte stacje
Z odpowiedzi na interpelację radnego wynika, że 14 razy pociągi pierwszej linii metra były zatrzymywane lub zmieniono ich organizację ruchu. Przyczyną były awarie techniczne. W czterech przypadkach dotyczyły usterek układu pneumatycznego, a w pozostałych 10 błąd leżał po stronie infrastruktury i spowodowany był usterką urządzeń sterowania ruchem.
W 2024 roku doszło do 44 wyłączeń poszczególnych stacji metra. Wynika z tego, że średnio ponad trzy razy w miesiącu jakaś z nich była tymczasowo zamknięta. "Wyłączenia te częściowo wiązały się z koniecznością skrócenia bądź podzielenia linii na odcinki, a częściowo z przejazdem pociągów przez daną stację bez zatrzymywania" - poinformował Maciej Fijałkowski, sekretarz Warszawy, w odpowiedzi na interpelację Piotra Wertenstein-Żuławskiego.
W przypadku takich problemów, 14 razy na ulice wyjeżdżała komunikacja zastępcza. Jeden raz uruchomiona została także, gdy na pierwszej linii metra prowadzona była akcja ratownicza - w pociągu znajdował się nieprzytomny pasażer.
Mniej awarii na drugiej linii metra
Podobne pytania skierowaliśmy do rzeczniczki Metra Warszawskiego, tyle że zapytaliśmy o drugą linię. Na M2 kłopotów było mniej.
Jak przekazała nam Anna Bartoń, w 2024 roku osiem razy zatrzymano ruch na M2 w związku z awariami. Pięć razy usterka dotyczyła urządzeń systemu sterowania ruchem, raz nastąpiło zwarcie w rozdzielnicy głównej niskiego napięcia. Raz wina była blokada układu hamulcowego, raz brak zasilania trakcyjnego.
Do wyłączenia z ruchu pasażerskiego stacji doszło 20-kroetnie.
Autorka/Autor: mg/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Metro Warszawskie