Testowa jazda pociągu odbyła się w nocy z 11 na 12 stycznia 2020. Jak przekazały w komunikacie PKP PLK, specjalny przejazd możliwy był dzięki zamontowanemu przez spółkę systemowi ERTMS/ETCS poziomu 2 (Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem- red.).
Państwowa spółka zapowiedziała też, że podróż nad morze na trasie Warszawa - Gdynia w połowie roku będzie mogła się skrócić. Zwiększy się także przepustowość linii.
"Specjalny przejazd pociągu pendolino potwierdził, że jazda z prędkością 200 km/h jest możliwa, bezpieczna i komfortowa" - czytamy w komunikacie.
Specjalnie urządzenia "kontrolują" prace maszynisty
Podczas przejazdu sprawdzane były oddziaływania pomiędzy torem a pojazdem, oddziaływania aerodynamiczne na elementy infrastruktury przytorowej. Badano też wydajność systemu zasilania, współpracę pantografu z siecią trakcyjną i działanie systemów radiołączności pociągowej.
Jednak jak podkreśliły PKP PLK wyższa prędkość nie jest jedynym efektem budowy systemu ERTMS/ETCS poziomu 2. Istotne jest również podniesienie poziomu bezpieczeństwa. "Urządzenia w torach przesyłają sygnały o zmianach na trasie do wyposażonej w komputer pokładowy lokomotywy. Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafiają wprost na pulpit maszynisty. Kierujący pociągami mają tym samym wszystkie szczegóły niezbędne do bezpiecznego prowadzenia składu" - czytamy w komunikacie.
Spółka zastrzegła też, że system nie ogranicza się tylko do przekazywania kierującym pociągami bieżących danych. Jego zadaniem jest także "kontrola" pracy maszynisty i w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków.
System za ponad 900 milionów złotych
"Na trasie wybudowano 54 maszty radiowe, które umożliwią wysyłanie do pociągów sygnałów z ośmiu Lokalnych Centrów Sterowania, za pośrednictwem kolejowej sieci cyfrowej komunikacji radiowej GSM-R. Pracę systemu nadzoruje systemem dyspozytorski w Warszawie i Gdańsku" - napisały PKP PLK.
Wartość projektu dotyczącego modernizacji linii kolejowej E65/C-E65 na odcinku Warszawa - Gdynia w zakresie między innymi instalacji systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 oraz zasilania układu trakcyjnego to 928 milionów złotych.
Na tvnwarszawa.pl pisaliśmy też o modernizacji Dworca Wschodniego:
Autorka/Autor: mp, PAP
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock