"Papuga" w nocy latała nad Warszawą

Samolot pomiarowy Beechcraft King Air 350i
Nocne loty "Papugi" nad Warszawą
Źródło: PAŻP/Flightradar24
W nocy "Papuga" latała nad Warszawą. To nie ptak, a samolot. Maszyna zatoczyła kilka pętli nad Bielanami. Wykonywała loty pomiarowe.

W nocy, z czwartku na piątek, nad Warszawą, na wysokości około 400 metrów, latał niewielki samolot. Na FlightRadar24 widać, że nad Bielanami wykonał kilka "kółek". Czym spowodowana była jego obecność w godzinach nocnych?

- Raz do roku, zgodnie z przepisami lotniczymi, takie systemy, jak oznaczanie świetlne dróg startowych i systemy doprowadzenia statków na lotnisko muszą być kontrolowane - wyjaśnia naszemu reporterowi Arturowi Węgrzynowiczowi, Marcin Hadaj, pełnomocnik prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej ds. komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej.

Beechcraft King Air 350i latał nad Warszawą
Beechcraft King Air 350i latał nad Warszawą
Źródło: FlightRadar24

- Takie loty są prowadzone dla wspólnego bezpieczeństwa, aby mieć pewność, że urządzenia działają na najwyższym poziomie. W wakacje, ruch lotniczy jest bardzo duży, dlatego nie można było wykonać lotu pomiarowego w ciągu dnia - podkreślił Hadaj.

Przeprosił też mieszkańców za ewentualne niedogodności, spowodowane lotami samolotu.

Kontrola była prowadzona na zlecenie Polskich Portów Lotniczych.

ZOBACZ TAKŻE: Arek zdjął obrączkę, wyrwał chip i wyleciał z domu.

Kolorowa "Papuga"

Samolot, który latał nad stolicą to Beechcraft King Air 350i. Ma wdzięczną nazwę: "Papuga". Został tak nazwany ze względu na barwną kolorystykę.

"Papuga" wyposażona jest w zaawansowaną technologicznie aparaturę pomiarową. Jak napisano na stronie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej do zadań samolotu należy kontrola urządzeń i systemów nawigacyjnych na polskich lotniskach np. kontrola systemów ILS, radarów, łączności lotniczej, systemów świetlnych, a także procedur lotów.

Nie rzadziej niż co 12 miesięcy

Kontrola z powietrza systemów i urządzeń nawigacyjnych odbywa się nie rzadziej niż co 12 miesięcy, a w przypadku urządzeń mających krytyczny wpływ na poziom bezpieczeństwa ruchu lotniczego, sprawdzenia takie wykonywane są co sześć miesięcy lub bezpośrednio po zaobserwowaniu takiej potrzeby.

Czytaj także: