Tramwajarze budują nową zajezdnię na Annopolu. Musieli zdjąć sieć trakcyjną, dlatego tramwaje na jednej linii fragment trasy pokonują z opuszczonymi pantografami, czyli bez prądu z sieci.
"Nasze Hyundaie mają zasobniki prądu i dlatego nie potrzebują cały czas jeździć z pantografem w górze. Mogą tak przejechać nawet 1,5 km, ale my potrzebujemy tylko jakieś 150 metrów. Dlaczego? Budujemy nową zajezdnię na Annopolu, budujemy wjazd do niej i trzeba było zdjąć sieć trakcyjną. Warszawski Transport Publiczny zamiast puścić tu autobusy, puścił nasze tramwaje na linii 4. Proste i najważniejsze - bez przesiadek. To pierwsza taka linia" - poinformowali tramwajarze i pokazali film.
Zmiany od poniedziałku
Kolejny etap prac związanych z budową zajezdni tramwajowej na Annopolu wymagał demontażu sieci trakcyjnej na odcinku 100 metrów. Żeby nie zawieszać ruchu, od poniedziałku tramwaje linii 4 pokonują ten odcinek bez korzystania z prądu sieciowego.
Na ponad stumetrowym odcinku między pętlą Annopol a Żerań Wschodni, tramwaje jeżdżą z opuszczonymi pantografami. Wykorzystane zostały najnowsze pojazdy Hyundaia. W napędzie tych wagonów wykorzystywana jest technologia superkondensatorów, czyli urządzeń do magazynowania energii elektrycznej. Dlatego na trasie linii 4 kursują tylko najnowsze niskopodłogowe tramwaje.
Zajezdnia będzie gotowa za rok
Zajezdnia na Annopolu, która zostanie oddana do użytku w 2024 roku, będzie najnowocześniejszą i najbardziej zieloną zajezdnią tramwajową w Polsce. W wyposażonym w inteligentny system sterowania obiekcie serwisowanych będzie 150 niskopodłogowych tramwajów, co pozwoli na lepsze skomunikowanie prawobrzeżnej Warszawy z pozostałą częścią miasta.
Jako pierwsza w Polsce, zajezdnia zasilana będzie w tak dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Dużo miejsca na jej terenie zajmie zieleń – ok. 24 tys. m kw., czyli ok. 20 proc. terenu zajezdni. Będzie to m.in. roślinność na budynkach, na ekranach akustycznych i zielonych torowiskach. Woda opadowa z dachów budynków trafi do trzech podziemnych zbiorników i będzie wykorzystywana do celów gospodarczych - spłukiwania toalet, mycia pojazdów oraz podlewania zieleni.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Tramwaje Warszawskie