SLD chce ponownego połączenia wszystkich spółek kolejowych w jedną. Posłowie Sojuszu zaapelowali o ponadpartyjne "porozumienie w sprawie narodowego bezpieczeństwa komunikacyjnego i transportowego", które miałoby ponownie utworzyć z PKP monopolistę na kolei.
Podstawowe założenia reform proponowanych przez Sojusz Lewicy Demokratycznej to zwiększone finansowanie, odpowiednia struktura spółki kolejowej i zatrudnienie w niej kompetentnych ludzi na szczeblach kierowniczych. - Nie bądźmy dłużej europejskim dziwolągiem. Czerpmy wzory z Deutsche Bahn - apelowali posłowie na konferencji prasowej.
Tylko jedna firma
Według nich, na polskiej kolei trzeba "skończyć to wielkie nieporozumienie, które się nazywa regionalizacją". Chcą oni cofnąć decyzję z 2000 roku o podziale PKP na oddzielne spółki kolejowe, które w założeniu miały ze sobą konkurować i w perspektywie być sprywatyzowane, i znów połączyć je w jedną dużą spółkę PKP odpowiedzialną za wszystko, co dzieje się na kolei. W jednej firmie znalazłyby się wszystkie spółki należące dotychczas do grupy PKP SA - czyli m.in. PKP Intercity (należą do niej Ekspresy Intercity i Tanie Linie Kolejowe), PKP Cargo, PKP Polskie Linie Kolejowe, PKP Telekom, PKP Informatyka, PKP Energetyka. Do nowego-starego PKP włączone miałyby też zostać - należące obecnie do samorządów i konkurujące z PKP Intercity - Przewozy Regionalne (m.in. pociągi InterRegio, RegioEkspres).
Zmiany te zlikwidowałyby więc de facto konkurencję pomiędzy spółkami kolejowymi. Mimo to, posłowie SLD chcieliby wzmocnić kompetencje Urzędu Transportu Kolejowego, który jako regulator niezależny od przewoźników kolejowych stać będzie na straży konkurencji na kolei. - Ten urząd musi stać na straży uczciwej konkurencji w transporcie kolejowym w ogóle - mówili posłowie na SLD.
Więcej pieniędzy
SLD chciałoby też przeznaczyć więcej pieniędzy na kolej. Zdaniem posłów lewicy z budżetu potrzeba 5 mld zł rocznie, oprócz tego PKP byłoby finansowane z innych środków. Jak wyliczali, koleje niemieckie wydają co roku 132 tys. euro na jeden kilometr linii, polskie 4 tys. euro. - Bez nakładów nie będzie efektów - podkreślali.
Posłowie SLD chcieliby też, żeby dotychczasowi prezesi i zarządcy spółek kolejowych zostali zwolnieni, a na ich miejsce zatrudnieni nowi, kompetentni ludzie.
Za czasów AWS
Spółka PKP została podzielona na wyspecjalizowane spółki na podstawie ustawy z 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe".
Źródło: tvn24
Źródło zdjęcia głównego: TVN24