Polska

Prezydent i premier skazani na rządowe "trupy"

Polska

Aktualizacja:
znów kłopoty z samolotami dla VIP-ów
TVN24, fot. anac.gov.brznów kłopoty z samolotami dla VIP-ów

Polskie VIP-y na razie nie przesiądą się do nowych samolotów. Jak ustaliła TVN24, rząd najprawdopodobniej zrezygnuje z leasingowania dwóch brazylijskich Embraerów 175, które miały zastąpić wysłużone rosyjskie maszyny rządowe. Powodem są zbyt wysokie koszty.

O wymianie samolotów rządowych mówi się od kilkunastu lat. Usterki techniczne rządowej floty powietrznej zakłócały podróże prezydenta i premiera, m.in. podróż prezydenta Lecha Kaczyńskiego po Dalekim Wschodzie w 2008 roku.

W maju tego roku minister Bogdan Klich zapowiadał, że pierwszy z dwóch nowych samolotów rządowych Embraer 175 może trafić do obsługującego je 36. Specjalnego Pułk Lotnictwa Transportowego jeszcze w sierpniu. Przeznaczone dla VIPów maszyny zamówił PLL LOT, a w leasing miała się zaangażować Agencja Rozwoju Przemysłu, która przejęłaby kredyt i spłatę rat w pierwszych dwóch latach

Bez szans

Z nieoficjalnych informacji TVN24 wynika jednak, że nie ma szans, żeby do końca lata premier czy prezydent mogli - zamiast wysłużonym Tu-154 czy Jak-40 – polecieć nowym Embraerem 175. Według nieoficjalnych źródeł ARP nie podpisała jeszcze odpowiedniej umowy. Powodem ma być brak pieniędzy na leasing. Komercyjna pożyczka spowodowałaby z kolei, że koszty obsługi samolotu byłyby nie do zaakceptowania przez Kancelarię Premiera i Ministerstwo Obrony.

- Jeśli leasing okaże się zbyt dużym obciążeniem pod względem kosztów, będziemy szukać innych rozwiązań i być może innych samolotów - przyznaje w rozmowie z TVN24 szef kancelarii premiera Tomasz Arabski.

ARP "analizuje"

ARP w odpowiedzi na pytania reportera TVN24 pisze enigmatycznie: "ARP SA powołała spółkę specjalnego przeznaczenia ARP FLY SA Agencja i ARP FLY analizują możliwości prawne udostępnienia w drodze leasingu samolotów dla MON-u." Analiza trwa.

Embraer 175 to produkowany w Brazylii regionalny samolot pasażerski mogący zabrać ponad 80 pasażerów. Polskie Linie Lotnicze LOT eksploatują od 2006 roku sześć samolotów tego typu będących większą wersją używanych także przez LOT Embraerów ERJ-170.

Źródło: tvn24

Źródło zdjęcia głównego: TVN24, fot. anac.gov.br

Pozostałe wiadomości