Przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich przez miesiąc rozmawiali z mieszkańcami Woli i Pragi Północ o możliwości rozszerzenia strefy płatnego parkowania. Mieszkańcy są za, ale domagają się zabezpieczenia podwórek i gwarancji miejsc parkingowych na własny użytek.
Konsultacje społeczne w sprawie poszerzenia Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego na Pradze Północ i Woli trwały od 14 października do 10 listopada. Wzięło w nich udział kilkaset osób. Jak zaznaczają urzędnicy z Zarządu Dróg Miejskich, pomysł spotkał się z aprobatą większości mieszkańców obu dzielnic, choć z pewnymi wyjątkami.
Szczelność systemu
W przypadku Pragi Północ pod kątem rozszerzenia SPPN analizie poddano obszar Nowej Pragi pomiędzy aleją "Solidarności" a Ratuszową oraz rejony Starej Pragi i Szmulek od Targowej do alei Tysiąclecia i Radzymińskiej.
Z raportu sporządzonego po spotkaniach wynika, że większość mieszkańców sukces wprowadzenia płatnego parkowania uzależnia od szczelności całego systemu. W przeciwnym wypadku rozszerzenie strefy będzie jednym ze sposobów na łatanie miejskiego budżetu. Chcą również gwarancji, że każdemu mieszkańcowi posiadającemu auto, będzie przysługiwało jedno miejsce.
W jaki sposób ratusz powinien zadbać o szczelność? Przede wszystkim uniemożliwić kierowcom pozostawianie samochodów na chodnikach, w bramach oraz na nieużytkach pomiędzy budynkami.
Propozycje mieszkańców Pragi Północ
Jako miejsca szczególnie narażone na niekontrolowany potok aut, według mieszkańców, są podwórka, gdzie nie można wprowadzić SPPN. Oprócz szlabanów proponują rozwiązanie znane z Muranowa, gdzie przy wjazdach na podwórka pojawiły się znaki informujące o dostępie wyłącznie dla mieszkańców.
Ponadto prażanie wskazali trzy obszary, gdzie SPPN należy wprowadzić nie tylko od poniedziałku do piątku, ale również w weekendy, a mianowicie okolice ZOO, sąsiedztwo Konesera oraz obszar dookoła Wyższej Szkoły Menadżerskiej.
Jednocześnie proponują, aby miasto wygospodarowało środki finansowe na budowę parkingu P+R przy stacji metra Szwedzka. Postulują również wykorzystanie skrajnego pasa alei "Solidarności" do parkowania skośnego.
Mieszkańcy Woli chcą zmian
Bardziej wyraźne poparcie dla rozszerzenia SPPN było widoczne podczas konsultacji z mieszkańcami Woli. Wiążę się to m.in. z planowanym na wiosnę otwarciem wolskiego odcinka drugiej linii metra. Tam konsultowany obszar obejmował tereny pomiędzy Okopową i Towarową a aleją Prymasa Tysiąclecia. Wiele osób postulowało rozszerzenie granicy SPPN m.in. o ulice: Ordona, Kasprzaka, Elekcyjną, Grabowską, Deotymy, Obozową, Krochmalną na odcinku od Żelaznej do Chłodnej, Laskową, Szymańskiego, Okocimską, Góralską oraz teren wyznaczony ulicami: Wolską, Kasprzaka i Prymasa Tysiąclecia.
Tak jak w przypadku Pragi Północ, mieszkańcy Woli domagają się zabezpieczenia przede wszystkim dróg wewnętrznych, podwórek i terenów osiedlowych, tak by kierowcy nie parkowali tam, unikając opłat. Jak zapewniają urzędnicy ZDM, wszelkie uwagi zostaną przedstawione zarządcom tych terenów, z prośbą o uporządkowanie zasad.
Aby sprostać oczekiwaniu wyznaczenia możliwie największej liczby miejsc postojowych, Zarząd Dróg Miejskich przewiduje wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na wybranych ulicach. W przypadku Woli nie wszystkie proponowane zmiany spotkały się z akceptacją. ZDM zrezygnował między innymi z propozycji wprowadzania ruchu jednokierunkowego na Ludwiki i Szarych Szeregów.
Zdecydują radni
Z przedstawionych na stronie ZDM podsumowań wynika, że po wprowadzeniu płatnego parkowania na Pradze Północ liczba miejsc postojowych zwiększy się o blisko 500, z kolei na Woli zmniejszy się o 140. W przypadku Woli po przeprowadzonej na potrzeby konsultacji inwentaryzacji miejsc postojowych okazało się, że w 2228 przypadkach auta były zaparkowane w sposób niezgodny z przepisami. ZDM przewiduje pilotażowe rozwiązanie dopuszczające - w niektórych lokalizacjach - parkowanie na zasadach ogólnych poza wyznaczonymi miejscami. Warunkiem będzie jednak posiadanie abonamentu mieszkańca.
Jak informują urzędnicy, decyzja o ewentualnym rozszerzeniu SPPN należy do Rady Warszawy. W najbliższych tygodniach raport z konsultacji wraz z projektem zmian w uchwale regulującej zasady funkcjonowania strefy zostaną przekazane radnym. Jeżeli rada przyjmie uchwałę, parkomaty na Woli i Pradze Północ pojawią się w ciągu kilku miesięcy.
Źródło: tvnwarszawa.pl