Parkingową rewolucję prezydent Rafał Trzaskowski ogłosił podczas konferencji poświęconej polityce klimatycznej miasta. Nowe propozycje w sprawie postoju w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego zapowiedział już w poniedziałek, gdy prezentował dziennikarzom pakiet dotyczący bezpieczeństwa pieszych.
Ceny za parkowanie pójdą w górę
Jak przekazał w środę Trzaskowski, pierwsza godzina parkowania w SPPN miałaby kosztować 3,9 zł (zamiast 3 zł), druga 4,6 zł (zamiast 3,6 zł), trzecia 5,5 zł (zamiast 4,2 zł), natomiast czwarta i każda kolejna 3,9 zł(zamiast 3 zł).
To nie koniec podwyżek, bo ratusz chciałby też wydzielić Śródmiejską Strefę Płatnego Parkowania, w której opłaty byłyby wyższe niż w jej pozostałych częściach.
Według zapowiedzi wyjściowe stawki, które mają obowiązywać w Śródmieściu to 4,9 za pierwszą godzinę i 7 zł za trzecia godzinę. Dodatkowo parkowanie w ŚSPP będzie płatne także w weekendy.
Urzędnicy chcą również powiększyć Strefę Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Oprócz Woli i Pragi Północ, gdzie toczą się konsultacje z mieszkańcami w tej kwestii, nowe parkomaty mają stanąć na Pradze-Południe i w Porcie Praskim (ponad 5600 miejsc postojowych), w Śródmieściu Południowym, w kolejnych rejonach Mokotowa oraz na Ochocie (ponad 12500 miejsc postojowych), na Mokotowie Południowym (3700 miejsc postojowych), na Woli w rejonie ulicy Jana Kazimierza (około 1000 miejsc postojowych) oraz na Żoliborzu (około 8700 miejsc). W sumie nowy obszar Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego miałby się powiększyć o blisko 40 600 miejsc postojowych.
Ratusz zapowiada też podwyższenie kar dla kierowców, którzy dotychczas lekceważyli opłaty za parkowanie. Wysokość kary ma wzrosnąć do maksymalnej kwoty 250 zł (170 zł w przypadku uiszczenia opłaty w ciągu 7 dni od daty wezwania) oraz 100 zł w ramach ostrzeżenia przy pierwszym braku biletu ważnego biletu).
Pakiet drogowych zmian Trzaskowskiego
Kilka dni po tragicznym wypadku na Sokratesa, prezydent Trzaskowski ogłosił pakiet zmian, które mają poprawić bezpieczeństwo pieszych w stolicy. W planach jest między innymi objęcie 2/3 stołecznych ulic strefą tempo 30, budowa rond, doświetlanie przejść dla pieszych oraz budowanie na nich sygnalizacji świetlnej.
Prezydent zaapelował też do rządu o przywrócenie gminom prawa do ustawiania fotoradarów, podniesienie stawek mandatów (zwłaszcza tych karzących za wykroczenia w rejonie przejść dla pieszych) oraz wprowadzenie przepisów dotyczących bezwzględnego pierwszeństwa dla pieszych zbliżających się do przejścia.
Informowaliśmy również o autach, które będą skanowały rejestracje samochodów pozostawionych w SPPN:
Kamery z dachu skanują rejestracje. Drogowcy szykują się do rewolucji
Autorka/Autor: kk/pm
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Lech Marcinczak / tvnwarszawa.pl