Nie cztery, jak początkowo planowano, a 28 nowych drzew pojawi się na przebudowywanym placu Trzech Krzyży. Drogowcy ogłosili przetarg na dodatkową zieleń. Trwają też przygotowania do oddania do użytku wschodniej jezdni. Inwestycja ma być skończona latem.
- Zazielenianie Warszawy jest naszym priorytetem, dlatego bardzo się cieszę, że zieleń wróci na jeden z najbardziej znanych warszawskich placów - Trzech Krzyży. Skujemy beton, a w jego miejscu pojawią się trawniki, krzewy, byliny i kilkadziesiąt drzew. Efekty trwających już prac zobaczymy jeszcze w tym roku - zapowiada cytowany w komunikacie prezydent Rafał Trzaskowski.
CZYTAJ TAKŻE: Niemrawe tempo prac na placu Trzech Krzyży. Drogowcy zapewniają, że skończą w terminie
Skują beton z "wysp ciepła"
Początkowo mazowiecki konserwator zabytków zgodził się na posadzenie na placu tylko czterech drzew. Latem urzędnicy uzgodnili z prof. Jakubem Lewickim, Mazowieckim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, posadzenie 28 drzew. W marcu Rada Warszawy przekazała ZDM pieniądze na dodatkowe prace związane z zielenią. Oferty w przetargu można składać do 9 maja. "Wybrany wykonawca będzie miał 120 dni na wykonanie prac, licząc od momentu podpisania umowy" - informują drogowcy.
Na placu Trzech Krzyży pojawi się łącznie 28 nowych drzew. Cztery grusze już zostały posadzone w jego północnej części, reszta stanowi zaś przedmiot trwającego przetargu. To 16 lip i 8 głogów. Będą to drzewa o wysokości ok. 6 m i minimalnym obwodzie pnia od 30 cm (głogi) do 50 cm (lipy). "Dzieła dopełnią nowe trawniki, żywopłoty oraz skupiska bylin. To ponad 2700 m kw. terenów zielonych – zachowane zostaną wszystkie istniejące oraz utworzone nowe" - informuje ZDM.
Zieleń ma pojawić się w miejscu betonu. Skute zostaną "wyspy ciepła" przed kościołem św. Aleksandra, na trójkątnym skwerze u zbiegu ulic Żurawiej i Brackiej oraz w rejonie ulicy Książęcej. Zielenią będą zastąpione też zbędne asfaltowe powierzchnie wyłączone z ruchu. "Nowa zieleń będzie pojawiać się sukcesywnie w miarę kończenia prac budowlanych i likwidowania zaplecza budowy, oba etapy inwestycji są ze sobą skoordynowane" - czytamy dalej w komunikacie.
"Przyspieszają prace"
Drogowcy opisują też postępy w pracach. "Po nieuniknionym zimowym spowolnieniu (spowodowanym pogodą, ale też drobiazgowymi pracami przy odtwarzaniu nawierzchni brukowej) przyspieszają prace na obu jezdniach placu Trzech Krzyży. Pod koniec marca rozpoczęło się asfaltowanie jezdni wschodniej. To przygotowania do puszczenia tam ponownie ruchu samochodów i autobusów. ZDM planuje, że uda się to już w połowie kwietnia" - wskazują.
Zaznaczają też, że następnie prace przeniosą się w większości na jezdnię zachodnią. Tam też może być zabytkowy bruk. Dzięki dotychczasowym ustaleniom z konserwatorem oraz bieżącemu nadzorowi archeologów, prace rozbiórkowe powinny jednak przebiegać szybciej niż za pierwszym razem. Po zachodniej stronie bruk również zostanie zinwentaryzowany, zabezpieczony i następnie przykryty asfaltem, do czasu ewentualnego ponownego wykorzystania.
Zakres prac związanych z wymianą nawierzchni obejmuje sam plac Trzech Krzyży oraz jego dalsze okolice. Latem zeszłego roku wymieniono nawierzchnię na rondzie de Gaulle'a. W planach jest też frezowanie Nowego Światu między rondem, a placem.
Przebudowa placu Trzech Krzyży. Co się zmieni?
Zieleń oraz remont nawierzchni na placu uzupełniają szereg innych zmian, które są już w toku. Przejście dla pieszych w centralnej części placu, nisko ocenione w audycie przejść dla pieszych, zyska sygnalizację i azyle. Pasażerowie komunikacji miejskiej będą mogli łatwiej się przesiadać dzięki skupieniu rozrzuconych dziś przystanków w jednym miejscu: w sąsiedztwie Instytutu Głuchoniemych.
Sam plac, dziś jeden z głównych "teleportów rowerowych" stolicy, zyska ponadto pełną infrastrukturę rowerową. Na jezdniach zostaną wyznaczone nowe pasy rowerowe, które zapewnią połączenie istniejącej infrastruktury dla rowerzystów w Alejach Ujazdowskich aż do Nowego Światu, a także ciągów rowerowych poprzecznie przecinających plac. Uzupełnieniem takiego układu będzie dwukierunkowa droga rowerowa po wschodniej stronie placu od Alej Ujazdowskich do ulicy Książęcej.
Zabytkowy bruk
Pierwsze prace na placu Trzech Krzyży rozpoczęły się w zeszłym roku. Niemalże od początku cieniem na harmonogramie inwestycji kładł się zabytkowy bruk, który na znacznej powierzchni znajduje się pod asfaltową jezdnią. Znalezisko nie było zaskoczeniem, jednak dopiero po ujawnieniu skali i stanu technicznego bruku, można było wspólnie z konserwatorem zabytków dobrać szczegółowy plan działania.
Ostatecznie zinwentaryzowano go, naprawiono, gdzie tego wymagał, ułożono i... przykryto asfaltem. Drogowcy zapewniają, że w przyszłości będzie go można odsłonić przy okazji "docelowej rewitalizacji placu".
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa