Kompleksowy projekt przebudowy linii średnicowej w Warszawie, planowany przez PKP PLK, nie zakłada zabudowy nad torami - dowiedział się portal transport-publiczny.pl.
Jak informowaliśmy na tvnwarszawa.pl, planowany od wielu lat kompleksowy remont linii średnicowej oznacza, że tunel pod centrum Warszawy będzie budowany praktycznie od podstaw. Wiąże się to z utrudnieniami w ruchu, które mogą potrwać nawet kilka lat. Prace mają zacząć się w 2023, a zakończyć w 2027 roku.
Pisaliśmy też, że o szczegóły tej inwestycji pytała w interpelacji skierowanej do ministra infrastruktury Aleksandra Gajewska z Koalicji Obywatelskiej. Posłanka wskazała też, że przebudowa mogłaby być dobrą okazją do lepszego zagospodarowania terenów wokół linii średnicowej. Wśród koncepcji portal transport-publiczny.pl wymienia m.in. przykrycie poprowadzonego w wykopie torowiska między Towarową a Żelazną czy zabudowę wygonu u zbiegu Alej Jerozolimskich i alei Jana Pawła II.
"Nie jest planowana zabudowa wzdłuż linii średnicowej"
Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel stwierdził jednak, że na odcinku wskazanym w interpelacji przez posłankę "nie jest planowana zabudowa komercyjna wzdłuż linii średnicowej". Dodał, że na ewentualny projekt zabudowy można liczyć w przyszłości, ale - jak podkreślił - "będzie się to wiązało z przebudową zmodernizowanej infrastruktury kolejowej oraz adaptacją elementów konstrukcyjnych nieprzewidzianych obecnie do modernizacji".
Przeszkodą jest według ministra prawo, a raczej brak tak zwanego warstwowego prawa własności. Chodzi o to, że to, co nad i pod nieruchomością, nie może mieć innego właściciela niż sama działka. Bittel stwierdził, że to "skomplikowane zagadnienie prawne", a a ministerstwo pracuje nad projektem "regulującym kwestie wprowadzenia prawa własności warstwowej". Zmiany dotyczą też jednak przepisów z zakresu prawa cywilnego, budowlanego czy planowania przestrzennego, a "to znajduje się poza właściwością Ministerstwa Infrastruktury".
Większa przepustowość
Co zmieni się po przebudowie linii średnicowej? Większa przepustowość (jak informowało PKP PLK: przepustowość linii średnicowej podmiejskiej wzrośnie z 14 do ponad 24 pociągów na godzinę - przyp. red.), a oprócz tego nowe przystanki: w rejonie ronda de Gaulle’a oraz pomiędzy ulicami Solec i Wybrzeże Gdańskie. Przystanek de Gaulle’a (nazwa robocza) będzie zintegrowany z komunikacją miejską - tramwajową i autobusową. Przystanek Solec miałby zastąpić dzisiejszą stację Powiśle. Planowana jest również m.in. budowa łącznika dla pieszych pod dworcem Warszawa Centralna, stacją Warszawa Śródmieście, w kierunku stacji metra Centrum.
Przebudowa warszawskiej trasy kolejowej była zapowiadana już od niemal dwóch dekad. W tym czasie pojawiły się jednak kolejne opóźnienia inwestycji.
Źródło: transport-publiczny.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24