Kolejny krok do "rowerowego kręgosłupa Warszawy". Czterech chętnych do budowy nowej ścieżki

Na ulicy Andersa powstanie droga dla rowerów
Dyrektor ZDM o inwestycjach rowerowych w Warszawie
Źródło: TVN24
Otwarte zostały oferty na budowę drogi dla rowerów w ciągu ulicy Andersa, czyli na kontynuację trasy N-S przez centrum Warszawy. Zgłosiło się czterech wykonawców. Wybrany, po podpisaniu umowy, będzie miał 20 miesięcy na realizację tego zadania - zapowiedzieli w poniedziałek drogowcy.

Zarząd Dróg Miejskich podaje, że spośród czterech ofert dwie są poniżej kosztorysu, z czego najniższa opiewa na 31,8 miliona złotych, czyli o 2,5 miliona złotych mniej od zakładanego budżetu. Teraz czas na weryfikację. "Po podpisaniu umowy wybrany wykonawca będzie miał 20 miesięcy na realizację zadania. Budowa drogi będzie kolejnym krokiem w tworzeniu rowerowego kręgosłupa Warszawy" - zapewnia w komunikacie ZDM.

Gdzie powstanie nowa droga dla rowerów?

Nowa droga dla rowerów powstanie na odcinku od ulicy Nowolipki do Dworca Gdańskiego (ulica Dawidowskiego). Poprowadzona zostanie po zachodniej stronie ulicy i połączona z istniejącymi już trasami na ulicach Bonifraterskiej, Świętojerskiej, Anielewicza i Dawidowskiego. Razem będą tworzyć spójną muranowską sieć rowerową.

Projekt zakłada także szereg innych rowerowych udogodnień. Na skrzyżowaniach z ulicami Stawki oraz Anielewicza i Świętojerską wybudowany zostanie komplet przejazdów rowerowych. Na wysokości budynku przy ulicy Andersa 23 powstanie dwukierunkowy łącznik na wschodnią stronę ulicy Andersa. Podobny powstanie także na ulicy Muranowskiej, między ulicami Stawki i Bonifraterską. Na skrzyżowaniu ulic Świętojerskiej i Wałowej przejście dla pieszych i przejazd rowerowy zostaną wyniesione.

Na ulicy Andersa powstanie droga dla rowerów
Na ulicy Andersa powstanie droga dla rowerów
Źródło: ZDM

Razem z drogą po zachodniej stronie budowana będzie także trasa po wschodniej stronie ulicy Andersa. To realizacja projektu z budżetu obywatelskiego. Nowa droga powstanie na odcinku między ulicami Długą a Świętojerską, wzdłuż Ogrodu Krasińskich.

"Chociaż głównym zadaniem dla wykonawcy będzie budowa dróg rowerowych, to nie jedynym. Ze względu na budowę drogi rowerowej - a tym samym zmiany układu drogowego - konieczna będzie przebudowa sygnalizacji na kilku skrzyżowaniach. Przebudowę lub remont przejdą także chodniki, między innymi ten na odcinku od ulicy Anielewicza do ulicy Nowolipki. Zaplanowano również nowe nasadzenia drzew i krzewów" - zapowiadają dalej drogowcy.

Najważniejsza inwestycja rowerowa w Śródmieściu

ZDM ocenia, że budowa drogi dla rowerów wzdłuż ulicy Andersa to prawdopodobnie "największa i najważniejsza tegoroczna inwestycja rowerowa w Śródmieściu". Do tego przygotowywany jest drugi etap budowy drogi na ulicy Andersa (Nowolipki - plac Bankowy) oraz na ulica Mickiewicza (Dworzec Gdański - plac Wilsona). To kolejny krok w tworzeniu spójnej trasy rowerowej północ - południe przez centrum Warszawy.

Miasto chce jednak jeszcze bardziej usprawnić podróżowanie rowerem przez centrum. Jeszcze przy budowie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Andersa zostaną wyznaczone pasy rowerowe na ulicy Bonifraterskiej (odcinek Międzyparkowa - Świętojerska). "Ponadto, w przygotowaniu jest wiele innych rowerowych inwestycji w Śródmieściu" - zapewnia ZDM.

Przy przebudowie kwartału ulic Złotej i Zgoda wybudowane zostaną dwa nowe przejazdy rowerowe przez ulicę Marszałkowską oraz zostanie wprowadzony kontraruch na jednokierunkowych ulicach. "To kolejny projekt w ramach Nowego Centrum Warszawy - po budowie przejazdów rowerowych na rondzie Dmowskiego i drogi dla rowerów wzdłuż ul. Marszałkowskiej - który przewiduje udogodnienia dla rowerzystów" - przypomina ZDM.

W końcowej fazie jest także projektowanie drogi dla rowerów po wschodniej stronie alei Jana Pawła II. Nowa trasa zostanie poprowadzona od alei "Solidarności" do ronda ONZ. Dodatkowo powstanie jednokierunkowy łącznik z ulicą Elektoralną oraz przejazd przez ulicą Twardą (przejazdy przez pozostałe ulice przecinające przyszłą drogę już są). Na budowę drogi planowane jest przeznaczenie środków z Unii Europejskiej w ramach strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego.

"W rozbudowie sieci rowerowej w Śródmieściu udział mają również mieszkańcy. Otwarte zostały już oferty na realizację projektu z budżetu obywatelskiego, który zakłada budowę drogi dla rowerów na ul. Wenedów oraz wyznaczenie pasów rowerowych na ul. Sanguszki. Obie trasy powinny być gotowe w tym roku - podsumowuje ZDM.

Czytaj także: