Choć prace wykończeniowe wciąż będą trwać, to południowy wiadukt Trasy Łazienkowskiej przy Agrykoli jest już przejezdny. Otwarty został we wtorek o godzinie 22. To trzy pasy ruchu w stronę Pragi-Południe: dwa dla kierowców indywidualnych i buspas.
Według planów nowe dwa wiadukty Trasy Łazienkowskiej przy parku Agrykola miały być gotowe w marcu 2024 roku. Jak podaje ratusz w komunikacie, dobre tempo prac pozwoliło jednak zakończyć ich budowę wcześniej i udostępnić drugi z wiaduktów na cztery miesiące przed terminem. Od wtorku, 31 października – od godz. 22:00 – są na nim dostępne już wszystkie trzy pasy ruchu w stronę Pragi-Południe: dwa dla kierowców indywidualnych i buspas.
– Trasa Łazienkowska przy Agrykoli jest już gotowa. Tak, jak zapowiadałem – otwieramy ją kilka miesięcy przed terminem. Dziś oddajemy do ruchu drugi z nowo wybudowanych wiaduktów. Pierwsi kierowcy pojadą nim już od godziny 22 – zapowiadał, cytowany w komunikacie, prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Przełączenie ruchu w stronę Pragi-Południe na nowy wiadukt umożliwi zmianę oznakowania na wiadukcie północnym. Przez najbliższe dni zachowane tam będą dwa pasy w stronę centrum (w tym buspas), a na części, która służyła dotychczas do jazdy w stronę Pragi-Południe, będą trwały prace. "Usuwanie starego i nanoszenie nowego oznakowania obejmie także m.in. rejon dojazdów do wiaduktów oraz ronda Jazdy Polskiej. Za kilka dni, po zakończeniu tych prac, na obydwu nowych wiaduktach będą już dostępne trzy pasy ruchu w każdym kierunku (w tym buspas), a przystanek autobusowy w rejonie ronda Jazdy Polskiej wróci na swoje dawne miejsce, czyli z poziomu jezdni Trasy Łazienkowskiej na poziom ronda" - wyjaśnia ratusz.
Koszt przebudowy wiaduktów Trasy Łazienkowskiej to około 90,5 miliona złotych. Realizuje ją Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta. Wykonawcą prac jest SKANSKA SA.
Autobusy powrócą na swoje przystanki
W związku z otwarciem drugiego z wiaduktów Trasy Łazienkowskiej przy Agrykoli na swoje stałe przystanki wrócą autobusy. Ponownie czynny będzie przystanek Rozbrat 01 przy południowej jezdni trasy na wysokości ulicy Rozbrat (od 1 listopada od początku kursowania linii dziennych, a dla nocnych od nocy 31 października). Zatrzymają się tam autobusy linii: 138, 143, 151, 182, 187, 188, 411, 502, 514, 520, 523, 525 i N25. Autobusy linii przyspieszonych 411, 502, 514, 520, 523 i 525 nie będą się już zatrzymywały "na żądanie" na przystanku Torwar 01 (na wiadukcie trasy nad Wisłostradą).
W najbliższych dniach wprowadzone zostaną także zmiany przystankowe przy metrze Politechnika. Ponownie czynny będzie przystanek Metro Politechnika 01, a zlikwidowany zostanie Metro Politechnika 51. To oznacza, że autobusy linii: 143, 182, 187, 188 i 523 ponownie zatrzymają się na swoim stałym przystanku przy bocznej jezdni alei Armii Ludowej w kierunku Ronda Jazdy Polskiej.
Wiadukty wymagały modernizacji
Nowe wiadukty Trasy Łazienkowskiej mają około 400 metrów długości. Zastąpiły stare obiekty, które były użytkowane od 1974 roku i ze względu na pogarszający się stan techniczny wymagały modernizacji.
Jak podaje ratusz, przed rozpoczęciem przebudowy wiaduktami przejeżdżało ponad 110 tysięcy pojazdów dziennie. W 2015 roku specjaliści z Politechniki Warszawskiej wykonali ekspertyzę stanu technicznego wiaduktów, w której rekomendowali rozebranie obiektów i odbudowanie ich od podstaw.
W lipcu 2021 roku Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta podpisał umowę z firmą SKANSKA na przebudowę wiaduktów. Pierwszy z nich, północny, został wyłączony z ruchu pod koniec stycznia 2022 roku. Ruszyła wówczas jego rozbiórka, a następnie odbudowa. W grudniu 2022 roku – czyli po jedenastu miesiącach – nowy, północny wiadukt był już gotowy. Jego otwarcie umożliwiło przełączenie ruchu, w obydwu kierunkach, na północną stronę Trasy Łazienkowskiej i przystąpienie do prac po stronie południowej.
W kilka miesięcy – od lutego – powstała cała żelbetowa konstrukcja południowego wiaduktu wraz z betonową płytą, na której we wrześniu ruszyło układanie nawierzchni. Po zamontowaniu barier i balustrad oraz wykonaniu oznakowania poziomego wiadukt był gotowy. Jego otwarcie wymagało uzyskania pozwolenia na użytkowanie. To zostało wydane we wtorek, 31 października, przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
Prace na ścieżkach i pod wiaduktami
Kompleksowe prace wykończeniowe trwają jeszcze przy ciągach pieszo-rowerowych w rejonie skarpy wiślanej i pod wiaduktami – powstaje tam wschodnia część jezdni na rondzie Sedlaczka i sygnalizacja świetlna. Budowany jest też ciąg pieszo-rowerowy przy kościele Matki Bożej Jerozolimskiej na ulicy Łazienkowskiej i trwa zabezpieczanie konstrukcji obydwu wiaduktów przed korozją.
"Po zakończeniu całej inwestycji, na co wykonawca ma czas do marca 2024 roku., zmianę na lepsze odczują nie tylko kierowcy. Na nowych wiaduktach, poza jezdniami, otwarte zostaną obustronne ciągi pieszo-rowerowe i pochylnie poprawiające dostępność drogi dla osób z ograniczeniami ruchowymi" - zapewnia ratusz w komunikacie.
Kolejny etap realizowanej przebudowy Trasy Łazienkowskiej to inwestycja przy Parku Agrykola. Dotychczas wyremontowano most Łazienkowski, estakady na węzłach z Wisłostradą i Wałem Miedzeszyńskim oraz wiadukt na Przyczółku Grochowskim. W połowie 2025 roku zakończy się trwająca przebudowa wiaduktów Trasy Łazienkowskiej na Saskiej Kępie.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: C. Warś/UM Warszawa