Stowarzyszenie SISKOM apeluje do Ministra Infrastruktury o zmianę decyzji w sparwie cięć inwestycji drogowych na Mazowszu. To reakcja na projekt Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011 – 2015. - Uważamy, że dokument ten sporządzono na podstawie błędnych przesłanek - czytamy w specjalnie przygotowanej petycji.
- Warszawa jest jedną z ostatnich stolic europejskich pozbawionych spójnego i funkcjonalnego systemu drogowego – zwracają uwagę Jan Jakiel, szef Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji.
Blokada najważniejszych inwestycji
SISKOM w piśmie do ministra Grabarczyka wskazuje inwestycje, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Warszawy:
Obwodnica Warszawy (drogi ekspresowe S2 Południowa Obwodnica Warszawy oraz S17 Wschodnia Obwodnica Warszawy). Obwodnica Łomianek (droga ekspresowa S7 Czosnów – Bemowo). Obwodnica Marek (drogi ekspresowe S17 Wschodnia Obwodnica Warszawy i S8 Marki – Radzymin). Obwodnica Raszyna i Janek (droga ekspresowa S8 Trasa Salomea – Wolica). Trasa Warszawa – Lublin (droga ekspresowa S17 Zakręt – Ryki). Obwodnica tranzytowa Warszawy (droga krajowa nr 50).
W projekcie programu budowy dróg powyższe inwestycje zostały odłożone w czasie, bez podania konkretnych dat realizacji.
W postulatach stowarzyszenia możemy przeczytać, że należy również podpisać umowę na budowę pierwszego etapu Trasy Salomea – Wolica (droga ekspresowa S8), na odcinku pomiędzy Alejami Jerozolimskimi, a Południową Obwodnicą Warszawy (droga ekspresowa S2).
- Droga ta posiada wszelkie prawomocne decyzje i jest powiązana z istotnymi inwestycjami na terenie Warszawy: budową ul. Nowolazurowej oraz węzła Aleje Jerozolimskie / ul. Łopuszańska. Jesteśmy przekonani, że można znaleźć potrzebne na ten cel ok. 200 milionów w szacowanym na 78 miliardów Programie Budowy Dróg - czytamy.
SISKOM zwraca również uwagę na uchybienia w konsultacjach społecznych, jakie przygotowało ministerstwo.
– Minister ogłaszając konsultacje społeczne projektu Programu Budowy Dróg jednocześnie wprowadza w życie jego postanowienia. Konsultacje trwają do 27 grudnia 2010 roku, tymczasem już 18 grudnia Minister osobiście zapowiedział odwołanie przetargów konkretnych inwestycji. Oznacza to, że konsultacje społeczne są fikcją, a Państwo łamie swoje zobowiązania wobec nas, Obywateli – czytamy.
Długa lista cięć
O cięciach drogowych inwestycji na Mazowszu pisaliśmy na tvnwarszawa.pl już 10 grudnia. Wśród inwestycji odłożonych na później znalozło się m.in.: przebudowa trasy Armii Krajowej od ul. Powązkowskiej do ul. Modlińskiej, w tym mostu Grota, budowa kolejnego odcinka drogi ekspresowej S2 Puławska - Lubelska oraz autostrady A2 na wschód od Warszawy (oprócz obwodnicy Mińska Mazowieckiego, która jest już w budowie).
bf/par
Źródło zdjęcia głównego: | PAP, bbc.co.uk, news.com.au