Archeolodzy zakończyli badanie bruku odsłoniętego podczas przebudowy ulicy Ossowskiego. Remont tego odcinka obwodnicy Targówka zostanie wznowiony, gdy zapadnie decyzja, co stanie się z pozostałościami dawnej drogi.
Przebudowa tak zwanej obwodnicy Targówka, czyli ciągu ulic Ossowskiego, Handlowej i Myszkowskiej, a także Gorzykowskiej i Kołowej, rozpoczęła się w połowie czerwca ubiegłego roku. Zgodnie z harmonogramem miała zakończyć się 15 listopada ubiegłego roku.
Plany drogowców pokrzyżowało jednak kilka czynników. Jednym z nich były odkrycia archeologiczne na ulicy Ossowskiego. Spod starej nawierzchni w rejonie Witebskiej wyłonił się zabytkowy kamienny bruk. Prace na tym odcinku zostały wstrzymane, a wojewódzki konserwator zabytków zlecił zbadanie tego miejsca.
Droga do fabryki amunicji
Prace archeologów objęły obszar około dwóch tysięcy metrów kwadratowych. Zakończyły się w ubiegłym tygodniu.
Wiadomo już, że dawny bruk stanowił część drogi z okresu 20-lecia międzywojennego. "Droga ta prowadziła do fabryki amunicji, która została wybudowana na Targówku po pierwszej wojnie światowej, dokładnie w 1926 roku" - czytamy w komunikacie na stronie Zarządu Dróg Miejskich.
Jak dodano, powstała w dwóch fazach. "Pierwsza wykonana została z naturalnego kamienia, tak zwanych otoczaków, natomiast druga z kostki kamiennej o kształcie prostokąta otrzymywanej w drodze obróbki (kostka ciosana). Otoczaki, z których zbudowano drogę na Targówku to polodowcowe, morenowe łupane buły kamienne pochodzenia skandynawskiego, charakterystyczne dla tych terenów" - tłumaczą drogowcy.
Zdaniem badaczy, odcinek drogi z kostki kamiennej prowadził do budynków mieszkalnych. Natomiast fragment z otoczaków stanowił bezpośredni wjazd do fabryki.
W trakcie prac archeolodzy natrafili też na inne znaleziska: spłonki od naboi, fragmenty ceramiki oraz szkła, rynsztoki i chodniki z kwadratowych betonowych płyt. Odnaleźli też elementy starej kanalizacji, która prawdopodobnie służyła odwodnieniu fabryki amunicji i jej okolicy.
70 procent
Termin zakończenia przebudowy obwodnicy Targówka został przesunięty na 30 września. - Jeśli chodzi o zaawansowanie prac, to zbliżamy się do końca. Wykonawca ocenia postęp prac na 70 procent. Pozostały jeszcze pojedyncze miejsca, które czekają na ukończenie - mówi Mikołaj Pieńkos, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich.
Jak dodaje, prace w rejonie odkrycia archeologicznego będą mogły ruszyć, gdy wojewódzki konserwator zabytków podejmie decyzję o tym, w jaki sposób wykorzystany zostanie przedwojenny bruk.
Pieńkos przypomina też, że do opóźnienia inwestycji przyczyniły się również zmiany w organizacji ruchu związane z budową II linii metra. - Ze względu na objazdy nie mogliśmy między innymi rozpocząć budowy czterech rond - zaznacza. - Kolejny powód opóźnienia był taki, że bardzo długo czekaliśmy na uzgodnienia dotyczące usuwania kolizji z siecią energetyczną - dodaje.
Ma być ładniej i bezpieczniej
Celem inwestycji jest rewitalizacja przestrzeni w sąsiedztwie budowanych stacji metra. To wspólna inicjatywa Zarządu Dróg Miejskich oraz dzielnicy Targówek. Wykonawcą prac jest firma IDS-BUD S.A.
Przebudowa na Targówku Mieszkaniowym obejmuje między innymi remont chodników, wydzielenie 3-kilometrowej drogi dla rowerów i ścieżki biegowej, a także oświetlenie. Posadzonych będzie także 211 drzew i 28 tysięcy krzewów.
Projekt zakłada spore zmiany w organizacji ruchu. Na jezdni zostanie po jednym pasie w każdym kierunku, natomiast pozostała przestrzeń zostanie przeznaczona na 140 miejsc parkingowych.
Skrzyżowania Handlowej z Gorzykowską, Pratulińską i Kołową zostaną przebudowane na ronda. Będą nowe przejścia dla pieszych przez Handlową (między Lusińską a Kołową, przy Lusińskiej, Mokrej i Szczepanika) i przez Myszkowską (przy Hodowlanej).
kk/ran