Na temat planów ZTM wypowiedzą się teraz mieszkańcy dzielnicy. W poniedziałek rozpoczęły się konsultacje społeczne. Uwagi można zgłaszać na trzy sposoby: drogą mailową – wysyłając wiadomość na adres białołęka@ztm.waw.pl, osobiście – na spotkaniu planowanym w urzędzie dzielnicy w najbliższy czwartek 24 listopada (godz. 18.00) albo biorąc udział w specjalnym czacie internetowym, który odbędzie się 7 grudnia.
Zmiany w komunikacji wiążą się z budową linii tramwajowej na Nowodwory. Pierwszy jej odcinek (od pętli Tarchomin Kościelny do tymczasowej zawrotki w rejonie pętli na Nowodworach) będzie gotowy w pierwszym kwartale przyszłego roku. W związku z tym, ZTM chce zastąpić część autobusów kursujących w zachodniej części dzielnicy właśnie przez tramwaje.
Nowa trasa dla "2"
Po oddaniu do użytku nowych torów trasa linii 2 zostanie wydłużona do tymczasowej zawrotki, która znajdzie się na wysokości pętli autobusowej Nowodwory. Tam tramwaje zmieniałyby kierunek ruchu. Po drodze do Nowodworów zatrzymywałyby się na nowych przystankach przy skrzyżowaniach z ulicami: Štefánika i Ordonówny.
Zatem zaproponowana przez ZTM trasa to: METRO MŁOCINY – Kasprowicza – Zgrupowania AK "Kampinos" – most Skłodowskiej-Curie – Płk. Kuklińskiego – Trakt Nadwiślański – Światowida – NOWODWORY. W godzinach szczytu miałyby kursować co cztery minuty.
Dodatkowo, dla pasażerów z Tarchomina, uruchomione zostałyby specjalne, skrócone kursy linii 2 na trasie: METRO MŁOCINY – TARCHOMIN KOŚCIELNY. Kursowałaby jedynie w godzinach szczytu, co osiem minut.
"Czas przejazdu linią 2 z Nowodworów do stacji metra Młociny, ze względu na zastosowany priorytet w sygnalizacji świetlnej, będzie wynosił 16 minut niezależnie od pory dnia i utrudnień na drogach" – zapewniają pracownicy ZTM.
Nie zmieni się za to trasa ani częstotliwość kursowania linii 17.
Z Tarchomina do zielonej Białołęki
Ważną zmianą jest uruchomienie nowej linii 214, która miałaby połączyć Tarchomin z tzw. zieloną Białołęką i zapewnić dojazd m.in. do urzędu dzielnicy i powstającej Galerii Północnej. Ma kursować co pół godziny.
Trasa: OS. DERBY– Skarbka z Gór – Berensona – Ostródzka– Toruńska (powrót: Toruńska – Głębocka – Toruńska – Ostródzka) – Łabiszyńska – Kondratowicza – Bazyliańska – Wysockiego – Toruńska – Modlińska – Światowida – Świętosławskiego – TARCHOMIN (powrót: Świderska – Ćmielowska).
Spór o linię 518
Kolejna propozycja to połączenie linii 314 i 518 w jedną linię 518 kursującą z dużą częstotliwością na trasie: Nowodwory – Metro Marymont.
To jedna z ważniejszych zmian, która budzi duże kontrowersje wśród mieszkańców. Obecnie linia 518 łączy Nowodwory z samym centrum miasta (dojeżdża do ul. Emilii Plater). Część lokalnej społeczności chciałaby, aby pozostała w takiej formie. Przekonują, że linia cieszy się ogromną popularnością, o czym świadczy m.in. konieczność wprowadzenia na niej dłuższych autobusów.
Aby obronić trasę zmobilizowali się i napisali petycję do dyrektora ZTM Wiesława Witka.
Zarząd przekonuje z kolei, że aktualna długość trasy "negatywnie wpływa na punktualność i regularność jej kursowania". Utrudnienia występują zwłaszcza w godzinach szczytu.
"Przeprowadzone pomiary pokazują, że w szczycie porannym część pasażerów linii 518 przesiada się do metra na stacji Marymont i dalej autobus jedzie ze znaczną liczbą wolnych miejsc" – argumentują pracownicy ZTM.
Na nowej trasie autobusy mają kursować co 7,5 minuty w godzinach szczytu, co 10 minut – poza szczytem i co 15 minut w dni świąteczne.
511 przekształcona w 101
Nowa, wydłużona trasa linii 2 ma przejąć pasażerów linii autobusowych: E8 i 101. ZTM przekonuje, że autobusy tych linii poruszając się razem z samochodami i tak stoją w korkach. Linia E8 zostanie więc całkowicie zlikwidowana, linia 101 pojedzie nową trasą, zastępując obecną linię 511. Zacznie ona swoją trasę przy Metrze Młociny, następnie skieruje się mostem Północnym do Modlińskiej, a następnie wzdłuż Modlińskiej dojedzie do Dąbrówki Wiślanej.
Krótsze trasy 705 i 735
Ważne zmiany czekają linie 705 i 735. ZTM przewiduje skrócenie ich tras do najbliższego węzła przesiadkowego – Żerań FSO. Zapewnia też, że dzięki krótszej trasie będą "mniej narażone na opóźnienia", zaczną kursować bardziej punktualnie i regularnie.
Krótszą trasą pojedzie też 176. Linia zacznie bieg w Choszczówce i skończy w rejonie ul. Budowlanej. Nie będzie już dojeżdżać aż do pl. Hallera (tak jak obecnie).
Częstotliwość kursowania ma wynieść około 10 minut.
Podobnie, jak w przypadku np. linii 518, ZTM przekonuje, że aktualna długa trasa negatywnie wpływa na punktualność i regularność jej kursowania.
134 wydłużona do Marymontu
Wydłużona zostanie za to linia 134, która dojedzie aż do metra Marymont, ale jednocześnie zostanie wycofana z Bródna. ZTM chciałby też, aby jeździła częściej niż obecnie, czyli co 15 minut w godzinach szczytu, oraz co 20 minut poza szczytem i w dni świąteczne.
Nową trasą pojedzie linia 132, która jadąc (z metra Marymont) trasą Toruńską – skręci w ul. Głębocką (a nie jak do tej pory – w Ostródzką).
527 pojedzie do pętli w Grodzisku
Duże zmiany czekają pasażerów kursujących 527. ZTM planuje skierować tę linię do nowej pętli w rejonie Grodziska. Zastrzega jednak, że wprowadzenie zmiany jest uzależnione od wybudowania tej pętli w ramach planowanej przez Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych przebudowy ul. Głębockiej (w 2017 r.).
Zmiany na trasie E7 i E9
Nieco inaczej pojadą też obie linie ekspresowe do Os. Derby.
Proponowana trasa dla E7: JESIENNYCH LIŚCI – Skarbka z Gór – Berensona – Kąty Grodziskie – Głębocka – Toruńska – Armii Krajowej – al. Piłsudskiego – Radzymińska – al. Solidarności – DW. WILEŃSKI
Proponowana trasa na E9: METRO MARYMONT (powrót: Włościańska – Żelazowska) – Trasa AK - most Grota-Roweckiego – Toruńska – Głębocka – Jesiennych Liści – Skarbka z Gór – Berensona – Ostródzka – Toruńska – most Grota-Roweckiego – Trasa AK – Słowackiego – Włościańska – METRO MARYMONT (powrót: Włościańska – Żelazowska).
Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian.
Konsultacje do 11 stycznia
Niewielkie zmiany czekają też linie 120. Tak jak obecnie, autobus ten będzie jeździł od Dworca Wschodniego do Olesina, ale z pominięciem trzech ulic: Berensona, Oknickiej i Lewandów.
Bez zmian pozostawiona mają być linie 516, 211 i 204. Jedyna różnicą jest planowane zwiększenie częstotliwości ich kursowania.
Co ważne, wszystkie przedstawione wyżej zmiany nie są ostateczne, lecz proponowane. Teraz na temat tych propozycji wypowiedzą się mieszkańcy. Konsultacje społeczne trwają do 11 stycznia. Szczegółowe informacje na temat przebiegu poszczególnych tras można znaleźć na stronie internetowej Zarządu Transportu Miejskiego.
CZYTAJ WIĘCEJ O TRAMWAJU Z TARCHOMINA NA NOWODWORY:
Tramwaj pojedzie wzdłuż ul. Światowida
kw/pm
Źródło zdjęcia głównego: ZTM