Z bardzo dużymi utrudnieniami muszą liczyć się kierowcy na trasie S8 w stronę Żoliborza. To efekt zamkniętej ulicy Kondratowicza, gdzie drogowcy przygotowują się do budowy II linii metra na Bródnie.
Przed korkiem w tym miejscu przestrzega reporter tvnwarszawa.pl Lech Marcinczak. Zwraca uwagę, że przed rozpoczęciem prac na Bródnie utrudnienia w tej okolicy zaczynały się nie tylko o późniejszej porze, ale również na dalszym odcinku trasy.
- Teraz już od około godziny 6.15 kierowcy, którzy poruszają się od Marek w stronę Dworca Zachodniego, muszą znacznie zwolnić. I przede wszystkim, spowolnienie zaczyna się już na Głębockiej, a nie jak dotychczas na Wysockiego.
Reporter nadmienił również, że z takim problem kierowcy prawdopodobnie będą musieli liczyć się przez kolejne trzy lata. - Tyle ma potrwać budowa metra - przypomina.
Jak już informowaliśmy, Kondratowicza została zamknięta w dwóch miejscach. Za trzy lata będą tam zlokalizowane stacje II linii metra. Główne objazdy zostały poprowadzone ulicami: Wysockiego - Matki Teresy z Kalkuty - Gilarską - Jórskiego do Radzymińskiej, Głębocką - Kondratowicza - Młodzieńczą, św. Wincentego - Borzymowską - Trocką, ciągiem Bartnicza - Wyszogrodzką do Chodeckiej i dalej do Łojewskiej, a także Odlewniczą do Marywilskiej i Trasą Toruńską.
Pierwszy plac budowy
Pierwszy plac budowy pojawi się przy stacja C21 "Bródno". Będzie zlokalizowany wzdłuż Kondratowicza pomiędzy skrzyżowaniem z ulicami Bazyliańską i Rembielińską a skrzyżowaniem z Łabiszyńską. Na czas budowy z ruchu wyłączona będzie też Bazyliańska.
Kierowcy jadący od strony Wysockiego mogą przejechać przez skrzyżowanie z ulicami św. Hieronima i Ogińskiego. Dalej możliwy jest wyłącznie dojazd do budynków numer 7 po północnej stronie oraz 18 i 20 po stronie południowej. Połączenie z ulicą Kondratowicza nie ma Łabiszyńska. Kierowcy nie mogą też skorzystać z wjazdu drogą prowadzącą wzdłuż bazarku i w pobliżu budynków o numerach 4, 4A, B, C, D, E. Mieszkańcy tych bloków, na czas budowy metra muszą korzystać z tymczasowego połączenia, wybudowanego od strony Poborzańskiej. Od strony Chodeckiej można dojechać do budynków nr 25, 27, 27A i B, 29 i 31 oraz do wytyczonych miejsc postojowych. W tym miejscu część jezdni zajmuje jednak plac budowy wentylatorni.
Po południowej stronie Kondratowicza i Bazyliańskiej zamknięte zostały chodnik i droga dla rowerów. W zamian powstały tymczasowe przejście i ścieżka przez plac budowy. Zostały one specjalnie zabezpieczone i wytyczone na fragmencie południowej jezdni. Piesi wrócą na drugą stronę jezdni na wysokości Łabiszyńskiej. Urzędnicy zapowiadają, że w kolejnym etapie inwestycji ścieżka i chodnik zostaną wyznaczone poza placem budowy.
Od strony północnej chodnik na terenie osiedla wiedzie wzdłuż ogrodzenia placu budowy. Przejście w poprzek placu budowy powstanie na wysokości skrzyżowania z Rembielińską i budynku nr 27. Natomiast w rejonie budynku nr 19 wytyczony będzie korytarz w poprzek placu budowy na drugą stronę ulicy.
Przy kościele św. Włodzimierza zamknięta jest też droga dla rowerów po wschodniej stronie Rembielińskiej. W zamian został wytyczony ciąg pieszo-rowerowy po zachodniej stronie ulicy. Przy kościele powstał też tymczasowy chodnik, którym można dojść do przejścia wzdłuż placu budowy (i dalej do ulicy Chodeckiej).
Drugi plac budowy
Drugi plac budowy to rejon stacji C20 "Kondratowicza". Jest zlokalizowany wzdłuż Kondratowicza pomiędzy skrzyżowaniem z ulicami Malborską i 20 Dywizji Piechoty WP a skrzyżowaniem ze św. Wincentego.
Na czas budowy od strony Chodeckiej można dojechać do szpitala, bloków pod nr 35, 37, 39, 41, 43 po północnej stronie ulicy, a także wyznaczonych na jezdni miejsc postojowych. Wjazd na Kondratowicza z Malborska i 20 Dywizji Piechoty WP został zamknięty. Żeby dotrzeć do urzędu dzielnicy i budynku nr 18, trzeba przejechać św. Wincentego.
Na skrzyżowaniu Kondratowicza i św. Wincentego obowiązuje zmieniona organizacja ruchu. Kierowcy jadący od strony Głębockiej mogą skręcić wyłącznie w prawo (by dojechać do stacji paliw) lub w lewo w kierunku Młodzieńczej. Prosto mogą jechać wyłącznie autobusy komunikacji miejskiej, taksówki, MTON i służby miejskie. Jadący Kondratowicza od strony Młodzieńczej muszą skręcić w prawo w stronę Trasy Toruńskiej. Skręt w lewo dozwolony jest wyłącznie dla pojazdów wspomnianych wcześniej.
Nowe zasady dotyczą też skrzyżowań ulic Matki Teresy z Kalkuty, św. Wincentego i Gilarskiej. W godzinach 6-21 św. Wincentego w stronę ronda Żaba przejechać mogą tylko autobusy, taksówki, MTON i służby. Analogiczne ograniczenie obowiązuje na przeciwnym pasie jezdni na odcinku od ul. Niwa w stronę wspomnianego skrzyżowania.
Wokół placu budowy stacji C20 chodnik i droga dla rowerów są zamknięte po obydwu stronach ulicy. Tymczasowe przejście dla pieszych i droga dla rowerów wytyczone zostały po południowej stronie ulicy Kondratowicza – na odcinku od wyjazdu ze szpitala do ul. 20 Dywizji Piechoty WP. Powstał także chodnik po północnej stronie łączący Malborską z Kondratowicza.
Zmienione trasy autobusów
Budowa zmieniła trasy kilkunastu linii autobusowych. Autobusy linii: 104, 112, 118, 240 i N64 jeżdżą Toruńską do Łabiszyńskiej. Później 112 i 240 jadą Łojewską, Chodecką i Matki Teresy z Kalkuty do św. Wincentego. Natomiast autobusy linii 126, 145, 156 i N02 kursują Bartniczą, Wyszogrodzką, Chodecką i Matki Teresy z Kalkuty do św. Wincentego.
"Nietypową trasą będą jeździły autobusy linii 169 które, aby obsłużyć mieszkańców okolic ulic Łojewskiej i Łabiszyńskiej, w obu kierunkach (zarówno w kierunku pętli na Podgrodziu jak i Dworca Wschodniego), pojadą trasą objazdową zatrzymując się na tych samych przystankach. Dlatego prosimy o zwracanie uwagi na kierunek jazdy pokazany na wyświetlaczu autobusu" - ostrzegał urząd miasta.
Autobusy linii 227, 256, 409 i 500 jadą ulicami Matki Teresy z Kalkuty i Chodecką. Autobusy linii 176 zostały przeniesione na pętlę przy przystanku Budowlana. Z kolei linia 376 uległa likwidacji.
Inaczej kursują też autobusy linii 120 i N11 - jadą prosto św. Wincentego, 204 są kierowane na Łojewską – Chodecką – Wyszogrodzką, 214 na Odlewniczą. Natomiast autobusy linii 345 skręcają z Łodygowej w Radzymińską i dojadą do Dworca Wileńskiego.
Nie zmienią się trasy autobusów linii: 114, 412, 414, 512 i N14.
Dodatkowa linia tramwajowa
Pasażerowie z Bródna mogą dojechać szybko do Śródmieścia i na Mokotów wznowioną linią tramwajową 41. Składy ruszają z pętli Żerań Wschodni i taką samą trasą jak linia 1 jadą do ronda Zgrupowania AK "Radosław", gdzie skręcają w aleję Jana Pawła II i dalej jadą na Służewiec.
Jednocześnie kursy linii 1, które były wydłużane do krańca Żerań Wschodni na czas budowy zostaną skrócone do krańca Annopol.
Zarząd Transportu Miejskiego zapowiada, że w trakcie budowy tramwaje będą jeździły ulicą Rembielińską, ale mogą występować kilkudniowe wstrzymania ruchu tramwajowego.
mp/pm