Jak informują urzędnicy, łącznie do budowy tuneli odcinka bródnowskiego potrzebnych jest 3900 pierścieni. Produkcja tubingów odbywa się w systemie karuzelowym z jedną mobilną linią. "Linia ta złożona jest z ośmiu przystanków. Przygotowane zbrojenie umieszczane jest w formie i transportowane na wózku technologicznym do ułożenia i zagęszczenia betonu. Następnie prefabrykat umieszczany jest w komorze wraz ze specjalną uszczelką, w której przechodzi przyspieszoną obróbkę cieplną przy użyciu pary. Po czym następuje dwudniowe składowanie" - czytamy w komunikacie ratusza.
Na końcu procesu kontrolerzy jakości sprawdzają, czy nie ma odstępstw od zakładanych parametrów. Urzędnicy zaznaczyli, że w ciągu doby można wyprodukować maksymalnie 24 elementy obudowy - produkcja jednego elementu trwa godzinę.
Każdy pierścień waży 20 ton
Próbki materiału, z którego wykonywane są segmenty pierścieni obudowy poddawane są próbom obciążenia ogniowego.
Jak opisali urzędnicy, pierścień obudowy tunelu to potężna konstrukcja o średnicy około sześciu i pół metra, składająca się z pięciu elementów podstawowych i jednego klucza (elementu w formie trapezu, który zamyka pierścień). "Do jego wykonania potrzebnych jest 8 metrów sześciennych mieszanki betonu, włókien polipropylenowych i około 600 kilogramów stalowej konstrukcji zbrojenia. Każdy taki pierścień waży aż 20 ton" - zaznaczyli.
Robią zapasy
Ratusz poinformował też, że drążenie tuneli metra na Bródnie ruszy wiosną 2020 roku. Jak wyjaśnili urzędnicy, produkcja tubingów musi być uruchomiona odpowiednio wcześniej, zanim tarcze rozpoczną drążenie. "Na placu budowy potrzebny jest ich odpowiedni zapas, gdyż elementy obudowy tunelu muszą być na bieżąco dostarczane do tarczy drążącej" - czytamy w komunikacie.
Inwestycja składa się z trzech stacji: Zacisze pod ulicą Figara w pobliżu skrzyżowania z Codzienną, Kondratowicza przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza oraz Bródno przy skrzyżowaniu Kondratowicza i Rembielińskiej. Wykonawcą jest turecko-włoskie konsorcjum Gülermak - Astaldi, które na wybudowanie trzech stacji ma czas do września 2021 roku. Swoje prace wyceniło na 1,4 miliarda złotych.
W ubiegłym roku byliśmy z kamerą na hali produkcyjnej, gdzie powstają tubingi:
20 ton betonu i stali. Tak powstają tunele drugiej linii metra
Autorka/Autor: mp/pm
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Urząd Miasta