Koronawirus uderzy w budowę metra. Tempo prac będzie niższe. Ruszy tylko jedna tarcza

Otwarcie nowych stacji metra na Bródnie i Bemowie przesunięte na 2022 rok - donosi "Gazeta Stołeczna". Firma Gulermak przyznaje, że z uwagi na braki kadrowe i obostrzenia sanitarne, tempo spadnie o około 30 procent. Mimo to, przedstawiciel wykonawcy zastrzega, że opóźnienie nie jest przesądzone.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE NA TVN24 GO >>>

Epidemia COVID-19 wpłynie na największą inwestycję prowadzoną obecnie w Warszawie. "Gazeta Stołeczna" pisze wprost: "Budowa drugiej linii metra z powodu pandemii koronawirusa łapie wielomiesięczny poślizg". Trzy nowe stacje - Bródno, Kondratowicza oraz Zacisze - miały powstać do września 2021. Kiedy zostaną otwarte?

- Epidemia uderza praktycznie we wszystkie rozpoczęte inwestycje. W tej chwili nie jesteśmy w stanie ocenić, jak wpłynie ona na harmonogram budowy trzech nowych stacji. Pierwsze konkretne wnioski będziemy w stanie wyciągnąć, kiedy pracę rozpocznie pierwsza z tarcz TBM drążących tunel - przekazał w rozmowie z tvnwarszawa.pl Bartosz Sawicki, rzecznik polskiego oddziału Gulermak.

Załoga utknęła w Dubaju

Drążenie miało rozpocząć się na przełomie marca i kwietnia. Okazało się to niemożliwe, ponieważ tarcze TBM zanim rozpoczną pracę muszą przejść szereg testów. - Testy przeprowadzają specjaliści z Włoch oraz przedstawiciele producenta tarcz z Niemiec. Jednak ze względu na zamknięte granice, tarcze zostały przetestowane zdalnie - mówi Sawicki. To przesunęło start pierwszej z nich na tydzień po 3 maja.

Do problemów z przeprowadzeniem testów, dochodzi kwestia zapewnienia odpowiedniej obsady do obsługi tarcz. Na razie firmie Gulermak udało się skompletować załogę do obsługi jednej z nich - Marii, która wydrąży tunel w kierunku Bródna. Zaraz potem za nią miała ruszyć druga tarcza - Anna, ale nie ruszy. - 38-osobowa załoga sprowadzanych z Azji specjalistów utknęła na lotnisku w Dubaju. Druga tarcza ruszy najszybciej po otwarciu granic. Do tego terminu należy dodać dwa tygodnie na kwarantannę, którą będą musieli przejść pracownicy - przyznaje Sawicki.

Jak podaje "Gazeta Stołeczna", termin rozpoczęcia drążenia tunelu przez Annę może być bardzo odległy i przypaść nawet na przełom listopada i grudnia, kiedy - według założeń Maria - dotrze do szybu wydobywczego. Dopiero to pozwoli przenieść załogę do drugiej tarczy.

KORONAWIRUS - NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. RAPORT TVN24.PL >>>

"Tempo prac spadnie o 30 procent"

Nasz rozmówca zaznacza również, że wpływ na tempo prac mają również trudne warunki panujące w wykopie oraz obostrzenia sanitarne związane z epidemią.

- Temperatura przy pracujących tarczach TBM wynosi około 40 stopni Celsjusza. Tlen doprowadzany jest przez specjalną instalację. Ponadto wewnątrz jest bardzo mało miejsca, a w związku z obostrzeniami sanitarnymi robotnicy muszą zachowywać odpowiedni dystans. Każdy z nich pracuje w rękawiczkach i maskach, a z uwagi na warunki, muszą mieć dłuższe przerwy regeneracyjne. Szacujemy, że tempo prac spadnie o około 30 procent - dodał rzecznik prasowy Gulermak.

Zaznaczył również, że utworzono zapasową załogę do obsługi tarczy, na wypadek gdyby, któryś z członków innej grupy zakaził się koronawirusem. - Z uwagi na bezpieczeństwo, tarcze TBM powinny drążyć tunel przez 24 godziny na dobę - dodał Sawicki.

"Stołeczna" przypomina, że Gulermak, który ma wybudować także stacje Ulrychów i Bemowo, w lipcu planował start dwóch tarcz skrzyżowania Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Nie wiadomo, czy terminu uda się dotrzymać.

Transport tarcz TBM na Bródno

TARCZ
Źródło: TVN24
Tarcze TMB przygotowane do transportu
Tarcze TMB przygotowane do transportu
Teraz oglądasz
Przygotowania do transportu tarcz TBM Anny i Marii
Przygotowania do transportu tarcz TBM Anny i Marii
Teraz oglądasz
Tarcze TBM jadą na Bródno
Tarcze TBM jadą na Bródno
Teraz oglądasz
Tarcze przejechały ulicami Warszawy (wideo bez dźwięku)
Tarcze przejechały ulicami Warszawy (wideo bez dźwięku)
Teraz oglądasz
Fragmenty tarcz dotarły na Bródno
Fragmenty tarcz dotarły na Bródno
Teraz oglądasz
Czytaj także: