- Chcemy, aby nasi uczniowie szkół podstawowych mieli jak najlepszy start na kolejnych etapach edukacyjnych. Dlatego od nowego roku szkolnego uruchamiamy nowe działania związane ze wsparciem uczniów klas 4-8 w nauce matematyki online - podkreślił prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. - Chcemy wyznaczyć pewien trend, który później może być kontynuowany gdzie indziej - dodał.
W ramach projektu, placówki w każdej dzielnicy Warszawy będą mogły wybrać formę wsparcia w nauce matematyki korzystając z nowoczesnych aplikacji i platform edukacyjnych. Te rozwiązania zapewniają również bieżącą ocenę wyników osiąganych przez uczniów.
"Matematyka jest po prostu pięknym przedmiotem"
Przewodnicząca Rady Warszawy Ewa Malinowska-Grupińska zaznaczyła, że wydatki na oświatę są najwyższą pozycja w budżecie rady miasta. - Powiedzmy konkretnie, ostatnia kadencja to 36 miliardów złotych przeznaczonych na edukację. Natomiast ten projekt będzie kosztował 14,5 miliona złotych i liczymy na to, że będzie pomagał wszystkim się rozwijać, bo matematyka jest po prostu pięknym przedmiotem. Myślę, że młodzież będzie zadowolona z tych rozwiązań – powiedziała przewodnicząca.
Część warszawskich uczniów szkół podstawowych już uczestniczy w projekcie organizowanym przez Politechnikę Warszawską. To "Zeszyt.online", z którego obecnie w różnych szkołach w większości dzielnic korzysta ok. 20 tysięcy uczniów z klas 4-8. Najdłużej z tego rozwiązania korzystają placówki na Woli i w Wawrze. Nauczyciele i uczniowie otrzymują dostęp do platformy internetowej, która jest zgodna z podręcznikami szkolnymi. Na podstawie tej informacji system dobiera uczniom zadania zgodne z tematem lekcji, uzależniając poziom trudności do bieżących predyspozycji ucznia. System "Zeszyt.online" jest wykorzystywany zarówno na lekcjach matematyki, jak i w domu.
- W obu przypadkach kluczową wartością jest pomoc sztucznej inteligencji, gdy uczeń ma trudność z rozwiązaniem zadania - nie wie, jak je wykonać lub popełnia błąd. Dzięki temu rozwiązaniu uczniowie wolskich szkół osiągają coraz lepsze wyniki z matematyki na egzaminach ósmoklasisty. W ciągu trzech lat, odkąd "Zeszty.online" zaczął być sukcesywnie wykorzystywany w szkołach, ten wyniki poprawił się średnio aż o pięć punktów procentowych – wyjaśniła wiceprezydentka Warszawy Renata Kaznowska.
"Dlaczego uczymy się matematyki?". Tak odpowiada Rafał Trzaskowski
Warszawska młodzież osiąga jedne z najlepszych wyników w kraju na egzaminach ósmoklasistów z matematyki. W 2023 roku w Warszawie średni wynik z tego przedmiotu wyniósł 67 proc. (dla porównania średnia dla Mazowsza wyniosła 59 proc., a ogólnopolska 53 proc.). Równie wysoko polskie nastolatki, w tym warszawscy uczniowie, plasują się, pod względem umiejętności matematycznych, w światowych testach. Jednak wyniki z 2022 r. są słabsze niż w poprzednim badaniu przeprowadzonym w 2018 roku.
- Często słyszę takie pytanie, również od moich dzieci: dlaczego uczymy się matematyki? Wtedy im tłumaczę, to, co zawsze tłumaczył mi mój ojciec, że to nie jest tylko kwestia prostych zdolności, tylko to jest kwestia abstrakcyjnego myślenia, kojarzenia faktów, i generalnie rozwoju umiejętności uczenia się - podsumował prezydent stolicy.
Autorka/Autor: katke/b
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock