W 2024 roku w stołecznym Biurze Rzeczy Znalezionych przyjęto na przechowanie blisko 14 tysięcy rzeczy. Rok wcześniej było ich 10,7 tysiąca. Warszawiacy gubili głównie dokumenty, telefony, zegarki i elektronikę. Wśród nietypowych zgub znalazły się jednak floret, maszyna do szycia i różne instrumenty muzyczne.
Na ulicę Dzielną 15, gdzie znajduje się stołeczne Biuro Reczy Znalezionych, przyniesiono w ubiegłym roku 7400 dokumentów oraz blisko 6600 przedmiotów, w tym portfele, pieniądze, 865 telefonów, 397 zegarków, 125 tabletów, 113 laptopów, 77 czytników e-book, 21 rowerów oraz 14 aparatów fotograficznych.
Wśród znalezionych rzeczy były m.in.: floret, rękawice bokserskie, rakieta do squasha, maszyna do szycia oraz instrumenty muzyczne, takie jak: flet, gitara, klarnet, saksofon, skrzypce i ukulele. Przedmioty dostarczane są przede wszystkim przez policję, Metro Warszawskie, Lotnisko Chopina, Tramwaje Warszawskie i centra handlowe.
Szukają właścicieli zgub
Pracownicy biura poszukują właścicieli przedmiotów i starają się ich zidentyfikować. Dzwonią pod numery telefonów, znajdujące się na wizytówkach pozostawionych w teczkach i dokumentach oraz ostatnio wybierane numery w znalezionych telefonach lub kontaktują się z nimi drogą mailową (o ile jest to możliwe i urządzenie nie zostało zablokowane). W przypadku zablokowanych telefonów informacja przekazywana jest do właściwego operatora.
Biuro Rzeczy Znalezionych przyjmuje również od Poczty Polskiej przekazy pieniężne i przesyłki, które nie zostały odebrane przez adresatów i nie mogą wrócić do nadawcy.
W przypadku rzeczy znalezionych, które nie zawierają dokumentów lub jakichkolwiek danych kontaktowych, do właścicieli wraca rocznie około 15 procent rzeczy.
Jak odebrać zagubione rzeczy?
Aby odebrać zagubione przedmioty w miejskim biurze przy ul. Dzielnej, należy przedstawić dowód zakupu lub inny dokument poświadczający własność. Kiedy jest to niemożliwe (np. w przypadku obrączki, zegarka czy pierścionka) - konieczne będzie dokładne opisanie zguby, określenie jej cech szczególnych oraz wskazanie okoliczności i potencjalnego miejsca zagubienia.
Rzeczy są przechowywane przez dwa lata od dnia znalezienia. Po tym terminie prawo własności przechodzi na znalazcę, o ile odbierze rzecz w wyznaczonym terminie. W przypadku nieodebrania rzeczy ich właścicielem staje się - na mocy art. 19 ust. 1 ustawy o rzeczach znalezionych - m.st. Warszawa.
Dotychczas przekazano nieodpłatnie na realizacje zadań komórek organizacyjnych miasta 1366 rzeczy, w tym 229 tabletów, 165 rowerów, 105 telefonów komórkowych, 90 laptopów, 57 aparatów fotograficznych, 34 e-booki oraz 686 pozostałych rzeczy.
Z wymienionych rzeczy 146 tabletów oraz 41 laptopów przekazano na potrzeby zbiórki komputerów dla warszawskich uczniów, akcji zainicjowanej przez Młodzieżową Radę Warszawy.
W jakich godzinach działa biuro?
Ogłoszenia na temat zagubionych przedmiotów publikowane są m.in. w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy informacyjnej Biura Rzeczy Znalezionych oraz na Elektronicznej Tablicy Ogłoszeń Urzędu m.st. Warszawy. Biuro przy ul. Dzielnej 15 działa w godzinach: poniedziałek - 8.00-18.00, wtorek-piątek: 8.00-16.00.
Warszawskie Biuro Rzeczy Znalezionych zostało powołane do życia 72 lata temu przez Radę Narodową m.st. Warszawy. Obecnie znajduje się w strukturze Biura Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy.
Autorka/Autor: katke/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa