Floret, maszyna do szycia, saksofon. Warszawiacy gubią nie tylko telefony

Przedmioty, które trafiają do biura rzeczy znalezionych
Przedmioty, które trafiają do biura rzeczy znalezionych
Źródło: UM Warszawa

W 2024 roku w stołecznym Biurze Rzeczy Znalezionych przyjęto na przechowanie blisko 14 tysięcy rzeczy. Rok wcześniej było ich 10,7 tysiąca. Warszawiacy gubili głównie dokumenty, telefony, zegarki i elektronikę. Wśród nietypowych zgub znalazły się jednak floret, maszyna do szycia i różne instrumenty muzyczne.

Na ulicę Dzielną 15, gdzie znajduje się stołeczne Biuro Reczy Znalezionych, przyniesiono w ubiegłym roku 7400 dokumentów oraz blisko 6600 przedmiotów, w tym portfele, pieniądze, 865 telefonów, 397 zegarków, 125 tabletów, 113 laptopów, 77 czytników e-book, 21 rowerów oraz 14 aparatów fotograficznych.

Wśród znalezionych rzeczy były m.in.: floret, rękawice bokserskie, rakieta do squasha, maszyna do szycia oraz instrumenty muzyczne, takie jak: flet, gitara, klarnet, saksofon, skrzypce i ukulele. Przedmioty dostarczane są przede wszystkim przez policję, Metro Warszawskie, Lotnisko Chopina, Tramwaje Warszawskie i centra handlowe.

Szukają właścicieli zgub

Pracownicy biura poszukują właścicieli przedmiotów i starają się ich zidentyfikować. Dzwonią pod numery telefonów, znajdujące się na wizytówkach pozostawionych w teczkach i dokumentach oraz ostatnio wybierane numery w znalezionych telefonach lub kontaktują się z nimi drogą mailową (o ile jest to możliwe i urządzenie nie zostało zablokowane). W przypadku zablokowanych telefonów informacja przekazywana jest do właściwego operatora.

Biuro Rzeczy Znalezionych przyjmuje również od Poczty Polskiej przekazy pieniężne i przesyłki, które nie zostały odebrane przez adresatów i nie mogą wrócić do nadawcy.

W przypadku rzeczy znalezionych, które nie zawierają dokumentów lub jakichkolwiek danych kontaktowych, do właścicieli wraca rocznie około 15 procent rzeczy.

Przedmioty, które trafiają do biura rzeczy znalezionych
Przedmioty, które trafiają do biura rzeczy znalezionych
Źródło: UM Warszawa

Jak odebrać zagubione rzeczy?

Aby odebrać zagubione przedmioty w miejskim biurze przy ul. Dzielnej, należy przedstawić dowód zakupu lub inny dokument poświadczający własność. Kiedy jest to niemożliwe (np. w przypadku obrączki, zegarka czy pierścionka) - konieczne będzie dokładne opisanie zguby, określenie jej cech szczególnych oraz wskazanie okoliczności i potencjalnego miejsca zagubienia.

Rzeczy są przechowywane przez dwa lata od dnia znalezienia. Po tym terminie prawo własności przechodzi na znalazcę, o ile odbierze rzecz w wyznaczonym terminie. W przypadku nieodebrania rzeczy ich właścicielem staje się - na mocy art. 19 ust. 1 ustawy o rzeczach znalezionych - m.st. Warszawa.

Dotychczas przekazano nieodpłatnie na realizacje zadań komórek organizacyjnych miasta 1366 rzeczy, w tym 229 tabletów, 165 rowerów, 105 telefonów komórkowych, 90 laptopów, 57 aparatów fotograficznych, 34 e-booki oraz 686 pozostałych rzeczy.

Z wymienionych rzeczy 146 tabletów oraz 41 laptopów przekazano na potrzeby zbiórki komputerów dla warszawskich uczniów, akcji zainicjowanej przez Młodzieżową Radę Warszawy.

W jakich godzinach działa biuro?

Ogłoszenia na temat zagubionych przedmiotów publikowane są m.in. w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy informacyjnej Biura Rzeczy Znalezionych oraz na Elektronicznej Tablicy Ogłoszeń Urzędu m.st. Warszawy. Biuro przy ul. Dzielnej 15 działa w godzinach: poniedziałek - 8.00-18.00, wtorek-piątek: 8.00-16.00.

Warszawskie Biuro Rzeczy Znalezionych zostało powołane do życia 72 lata temu przez Radę Narodową m.st. Warszawy. Obecnie znajduje się w strukturze Biura Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy.

Czytaj także: