Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na wykonanie dokumentacji projektowej gruntownej przebudowy alei Waszyngtona. W pierwszym etapie wykonawca zaproponuje sześć różnych wariantów układu komunikacyjnego. Proces przygotowywania projektu ma potrwać aż trzy lata.
Powstały w latach 40. XX w. układ alei Waszyngtona odstaje od współczesnych standardów bezpieczeństwa oraz komfortu podróżowania. Torowisko znajduje się bardzo blisko jezdni, piesi mają do pokonania cztery pasy jezdni, nieoddzielonych wyspą.
W ubiegłym roku przeprowadzono punktowy remont fragmentów tej arterii, które były w najgorszym stanie - m.in. skrzyżowania z ul. Międzynarodową i Kinową. "Na pozostałych odcinkach potrzebna będzie kompleksowa modernizacja i dostosowanie infrastruktury do aktualnie obowiązujących norm i przepisów budowlanych, w tym dotyczących zachowania odpowiedniej skrajni drogowej" - wskazali urzędnicy.
Sześć wariantów trasy
Przygotowaniem projektu nowego torowiska zajmie się firma Databout. Umowa opiewa na kwotę 3,6 miliona złotych brutto. Projektanci mają za zadanie przygotować dokumentację całego, ponad dwukilometrowego odcinka torów – pomiędzy rondem Waszyngtona a rondem Wiatraczna.
"W pierwszym etapie będzie to analiza sześciu wariantów przebudowy, różniących się m.in. usytuowaniem torowiska i rozwiązaniami w zakresie komunikacji autobusowej. Na tej podstawie – wspólnie z jednostkami miejskimi – Tramwaje Warszawskie wypracują, po wakacjach, docelowy wariant. Następnie zostanie opracowana pełna dokumentacja projektowa wraz z uzyskaniem uzgodnień środowiskowych, pozwoleń i innych wymaganych decyzji" - wyjaśnił w komunikacie ratusz.
Priorytet: ocalić drzewa
Priorytetem - jak podkreślił ratusz - jest ochrona istniejących szpalerów drzew znajdujących się po obu stronach al. Waszyngtona. W 2023 roku Tramwaje Warszawskie zleciły wykonanie ekspertyzy stanu drzew wraz z określeniem zasięgów systemów korzeniowych i opracowaniem planu ich pielęgnacji. "Zalecenia tej ekspertyzy będą uwzględniane na każdym etapie realizacji projektu" - zaznaczono w komunikacie.
Jak informowaliśmy na tvnwarszawa.pl, Tramwaje Warszawie już w 2022 roku przedstawiły projekt gruntownej przebudowy ulicy, nie tylko torowiska. Zmiany miały poprawić bezpieczeństwo pieszych i zmieścić ścieżkę rowerową. Ale wiązałoby się to z ograniczeniem liczby pasów, przeciwko czemu zaprotestowali radni, strasząc paraliżem dzielnicy. Drugi wariant tramwajarzy zakładał pozostawienie dotychczasowej szerokości jezdni (2x2), ale oznaczałby wycinkę kilkuset drzew.
Koordynacja z innymi inwestycjami
Prace projektowe potrwają trzy lata. W tym czasie wykonawca musi pozyskać wszelkie niezbędne uzgodnienia, decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, zgody wodnoprawne oraz ostateczne pozwolenie na budowę.
"Przebudowa trasy w al. Waszyngtona będzie możliwa w latach 2028-30. Termin ten jest zależny od zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych oraz koordynacji z innymi inwestycjami planowanymi w tym rejonie" - poinformował ratusz. Wskazano tu planowaną przez PKP PLK przebudowę linii średnicowej, która jest wciąż przekładana.
"Projektowane rozwiązania umożliwią realizację trasy tramwajowej na Gocław, dla której powstały już projekty budowlane. W najbliższym czasie należy spodziewać się kluczowych decyzji także dla tej inwestycji" - podał ratusz.
Ponadto przebudowa trasy tramwajowej w alei Waszyngtona ma być skoordynowana projektowaniem trzeciej linii metra ze Stadionu Narodowego na Gocław. Obie inwestycje zbiegają się w rejonie ronda Wiatraczna.
Autorka/Autor: dg/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa