Jest charakterystycznym punktem miasta od ponad stu lat i zabytkiem. Kolejarze podpisali właśnie umowę na przebudowę dworca kolejowego w Otwocku. Wartość kontraktu wynosi prawie 21 milionów złotych. Inwestycja powinna zakończyć się pod koniec 2025 roku.
Po gruntownym wyremontowaniu peronów, wybudowaniu nowych wiat i przejść podziemnych, wymianie torów i rozjazdów, przyszedł czas na dworzec. Jak przekazało Ministerstwo Infrastruktury, głównym zadaniem wykonawcy będzie najpierw opracowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie przeprowadzenie prac budowlanych związanych z przebudową budynku.
Kasy biletowe, a obok miejska biblioteka
Renowację przejdzie elewacja budynku wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi. Wymieniona zostanie stolarka okienna i drzwiowa, która będzie odtworzona na wzór historycznej. Odnowione zostaną elementy wystroju wnętrza, m.in. historyczny strop i gzyms w holu głównym.
"Na parterze budynku znajdzie się przestrzeń obsługi podróżnych, która zostanie przystosowana do współczesnych standardów przy jednoczesnym zachowaniu jej historycznych walorów. Pojawią się w niej ławki, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz gabloty na rozkłady jazdy. W budynku planowane są również lokale komercyjne, biblioteka miejska, pomieszczenia biurowe oraz techniczne" - czytamy w komunikacie ministerstwa.
Dworzec w Otwocku ma stać się przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami dzięki likwidacji barier architektonicznych. Podczas opracowania dokumentacji projektowej architekci sprawdzą też możliwości zastosowania rozwiązań takich jak panele fotowoltaiczne czy pompy ciepła. Dworzec i jego otoczenie zostaną wyposażone w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, w tym m.in. monitoring.
Przed dworcem powstanie aleja z drzewami
Inwestycja PKP S.A. obejmie również plac przed dworcem, gdzie od kilku lat króluje prowizorka - betonowe płyty i piach.
"Zakłada się jego kompleksową przebudowę wraz z ułożeniem nowej nawierzchni, nasadzeniami roślin oraz montażem małej architektury, czyli oświetlenia, ławek, wiaty rowerowej i stojaków dla rowerów. W kierunku budynku dworca zostanie poprowadzona reprezentacyjna aleja obsadzona ozdobną roślinnością" - zapowiada ministerstwo.
Dworzec w Otwocku jest jedną z 37 inwestycji realizowanych w województwie mazowieckim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.
"Świadectwo rozwoju budownictwa kolejowego"
Budynek dworca jest wpisany do rejestru zabytków i w związku z tym przyszłe prace budowlane będą miały w dużej mierze charakter odtworzeniowy.
Jak czytamy na stronie Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, budynek dworca kolejowego (wraz z wiatą peronową) został wzniesiony około 1910 roku według projektu architekta Jana Fijałkowskiego (autora projektu m.in. gmachu Stowarzyszenia Techników Polskich w Warszawie przy ul. Czackiego). Jest położony przy ulicy Orlej 1. Został wpisany do rejestru zabytków w 2015 roku.
Architektura dworca stała się wizytówką miasta jako miejscowości letniskowej (od 1923 roku o statusie miasta uzdrowiska), a także "świadectwem rozwoju budownictwa kolejowego" - pisze konserwator.
Stacja Otwock Stacyjny (Wille Otwockie) była kolejnym przystankiem po stacji Warszawa-Praga na linii Drogi Żelaznej Nadwiślańskiej (uruchomionej 29 sierpnia 1877 roku). Samo istnienie stacji kolejowej w Otwocku miało ogromny wpływ na rozwój miasta, jako miejscowości letniskowej i sanatoryjnej. Pierwotnie budynki dworcowe na nowo otwartej linii kolejowej były drewniane, jednakże stopniowo w ich miejsce zaczęto budować murowane, nowoczesne obiekty. Podobnie było również w Otwocku. Nowy dworzec zastąpił drewniany, piętrowy budynek stacyjny. Stacja Otwock nieprzerwanie działała również podczas II wojny światowej.
Źródło: PAP, tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: MWKZ