Ośmiu chętnych do zaprojektowania ostatniego odcinka trasy S7

Powstanie blisko 13-kilometrowy odcinek S7
POW od strony Przyczółkowej w weekend przed otwarciem
Źródło: Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl
Osiem biur projektowych złożyło oferty na opracowanie dokumentacji dla ostatniego fragmentu drogi ekspresowej S7 biegnącej od Kiełpina do Trasy Armii Krajowej i skrzyżowania S8 w Warszawie. Jak zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, 13-kilometrowy odcinek będzie najtrudniejszym - z punktu widzenia ruchu i przechodzenia przez strukturę miejską - do realizacji.

GDDKiA wymieniła wszystkie chętne firmy i kwoty, które zaproponowały swoje oferty. Są to:

- Konsorcjum: Arcadis, E&C – 34 110 360 zł - Egis Poland – 39 975 615 zł - IVIA – 20 468 758 zł - Lafrentz Polska – 46 587 231 zł - Mosty Gdańsk – 26 411 629,69 zł - Multiconsult – 34 302 240 zł - Konsorcjum: Transprojekt Gdański, Transprojekt Warszawa – 44 318 130 zł - Voessing Polska – 53 634 691,20 zł.

"Budżet GDDKiA wynosi 29 840 937,31 zł. Postępowanie zostało ogłoszone w trybie przetargu nieograniczonego" - czytamy w komunikacie.

Droga przejdzie dwoma tunelami

S7 pomiędzy Kiełpinem i Trasą Armii Krajowej w Warszawie będzie miała po trzy pasy ruchu w każdym kierunku, a w niektórych miejscach nawet cztery. Przez mocno zurbanizowane tereny Warszawy (Bemowo i Bielany) droga przejdzie dwoma tunelami. Trasa o długości około 12,9 kilometra w początkowej części przebiegać będzie po istniejącym śladzie ulicy Kolejowej w Dziekanowie Leśnym. Następnie, za węzłem Łomianki w kierunku Kanału Młocińskiego, zaprojektowana będzie na nasypie.

Dalej droga będzie biegła wschodnim obrzeżem Kampinoskiego Parku Narodowego, aż do węzła Warszawa Wólka Węglowa. Następnie, za ulicą Arkuszową w Warszawie, planowana trasa zejdzie do tuneli - pierwszego o długości około kilometra i kolejnego o długości około 1,1 kilometra. Po wyjściu z tuneli wznosie się ponad teren nad drogą ekspresową S8. Pomiędzy tunelami przewidziano węzeł Warszawa Chomiczówka, a na przecięciu dróg ekspresowych S8 i S7 zaplanowano węzeł Warszawa Północ. 

Oprócz wspomnianych tuneli powstaną również wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe oraz urządzenia ochrony środowiska, tj. ekrany akustyczne. Planowane są też przejścia dla zwierząt i ogrodzenie trasy. Wykonawca projektu dokonana dodatkowych analiz dla połączenia trasy z lokalnym układem komunikacyjnym. Wjazd na trasę S7 przewiduje się obecnie poprzez wspomniane wcześniej węzły.

Kierowcy mają już do dyspozycji 275 kilometrów drogi ekspresowej od węzła Gdańsk Południe do Płońska. Z dalszych 57 kilometrów trasy do Warszawy w realizacji jest odcinek Płońsk-Czosnów. Kierowcy z 35 kilometrów będą mogli korzystać w 2025 roku. Oprócz tego, 16 listopada 2023 roku GDDKiA podpisała umowę dla odcinka Czosnów-Kiełpin.

Powstanie blisko 13-kilometrowy odcinek S7
Powstanie blisko 13-kilometrowy odcinek S7
Źródło: GDDKiA, Krzysztof Nalewajko

Podpisanie umowy w pierwszej połowie 2024 roku

Drogowcy wyjaśniają, że po przeprowadzeniu analizy ofert i wskazaniu najkorzystniejszej z nich, w przypadku braku odwołań, podpisanie umowy będzie możliwe w pierwszej połowie 2024 roku. Wybrane biuro projektowe będzie miało 41 miesięcy od daty zawarcia umowy na przygotowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie niezbędnych decyzji dla budowy drogi ekspresowej S7. Przy sprawnym przebiegu procesu projektowania oraz pozyskiwaniu niezbędnych uzgodnień i decyzji zasadnicza dokumentacja będzie gotowa w 2026 roku Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy prac budowlanych.

GDDKiA podkreśla, że przyjęła "niestandardowe obecnie podejście do ustalenia kryteriów oceny ofert". Jak tłumaczy, cena stanowi 40 procent oferty, a pozostałe 60 procent to kryteria jakościowe, gdzie drogowcy będą oceniać doświadczenie projektowe osób wyznaczonych do realizacji zamówienia (50 procent) oraz metodykę prac projektowych (10 procent). "Ten ostatni punkt jest nowością w ocenie ofert wykonawców, którzy będą mieli za zadanie m. in. przedstawić propozycję zapewnienia jakości procesu projektowego, narzędzia i rozwiązania, które przyczynią się do poprawy jakości, spójności, wzajemnej koordynacji, efektywności oraz terminowości w wykonaniu opracowań projektowych, a także usprawnią realizację i eksploatację zadania. Dodatkowo wykonawca będzie musiał wykazać się dysponowaniem profesjonalnym zespołem projektantów z określonym doświadczeniem" - wskazuje w komunikacie.

Przeprowadzony do chwili obecnej proces przygotowawczy obejmował opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie uzyskania decyzji środowiskowej. Dalsze prace projektowe mają za zadanie opracowanie projektu budowlanego wraz z uzyskaniem decyzji ZRID.   "Z uwagi na złożoność rozwiązań technicznych, przebieg trasy w terenie zurbanizowanym, prognozowane natężenia ruchu oraz trwające rozmowy z samorządami i wynikające z tych spotkań planowane inwestycje w otoczeniu projektowanej S7, chcemy w pierwszej kolejności opracować projekt budowlany, umożliwiający analizę rozwiązań wariantowych, a w konsekwencji wybór optymalnych. Jednocześnie oczekujemy od biur projektowych składających oferty nie tylko odpowiedniego doświadczenia, ale i wykazania się metodami zarządzania obiektem w całym jego cyklu życia" - zastrzegają drogowcy. 

S7 Warszawa-Kraków i dalej na południe

GDDKiA podkreśla, że systematycznie skraca czas podróży pomiędzy dawną i obecną stolicą Polski. "Łączymy zbudowane wcześniej odcinki dróg ekspresowych w długi ciąg i realizujemy kolejne. Wraz z oddaniem odcinków Lesznowola-Tarczyn oraz Moczydło-Miechów kierowcy mają do dyspozycji blisko 250 kilometrów dwujezdniowej trasy od węzła Warszawa Lotnisko do Miechowa w województwie małopolskim. W realizacji są kolejne dwa odcinki, Miechów-Szczepanowice (5,3 km), a także Widoma – Kraków Nowa Huta (18,3 km)" - wskazują. 

Kierowcy korzystają już z położonego pomiędzy nimi 13-kilometrowego odcinka Szczepanowice-Widoma oraz blisko siedmiokilometrowego od Nowej Huty do węzła Kraków Bieżanów na skrzyżowaniu z autostradą A4. Drogowcy zapowiadają: w ekspresowym tempie całą blisko 293-kilometrową trasę z Warszawy do Krakowa przejedziemy przed końcem 2024 roku.

W drodze na południe od Krakowa jest już ponad 31 kilometrów drogi ekspresowej od Myślenic do Rabki-Zdroju z tunelem pod górą Luboń Mały. Trwają już prace przy opracowaniu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla około 35 kilometrów dwujezdniowej drogi od Rabki-Zdroju do Chyżnego i granicy ze Słowacją. "Ogłosiliśmy ponowny przetarg na wyłonienie biura projektowego, które przygotuje STEŚ dla przyszłej drogi ekspresowej pomiędzy Krakowem i Myślenicami" - podsumowuje GDDKiA. 

Czytaj także: