Na południowej jezdni Alej Jerozolimskich toczą się prace w związku z budową trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego. Usuwane są kolizje z istniejącymi instalacjami, trwają przymiarki do budowy ścian szczelinowych tunelu. Ruch odbywa się jezdnią północną.
Trwa budowa tunelu tramwajowego do Dworca Zachodniego. "Od II połowy października wykonawca pracuje na części jezdni Alej Jerozolimskich. Trwa usuwanie kolizji z istniejącymi instalacjami teletechnicznymi. Jednocześnie wykonane są już murki prowadzące dla budowy ścian szczelinowych" - przekazały we wpisie w mediach społecznościowych Tramwaje Warszawskie. Jak dodały, ich realizacja ma rozpocząć się już niebawem.
Tunel dla tramwajów budowany jest metodą podstropową, czyli "od góry do dołu". Po wykonaniu ścian oraz stropu górnego tramwajarze zajmą się zagospodarowaniem terenu i ponownym udostępnieniem zamkniętego teraz fragmentu jezdni.
Dalsze roboty będą prowadzone pod ziemią. Jak podały Tramwaje Warszawskie, te skupią się na wydobywaniu urobku z tunelu oraz budowie płyty dennej. Jednocześnie wykonawca będzie mógł zająć kolejny fragment Alej Jerozolimskich, by rozpocząć budowę kolejnego odcinka tunelu.
Jedną jezdnią Alej Jerozolimskich
Z powodu toczących się prac, południowa jezdnia Alej Jerozolimskich – w kierunku centrum – przy Dworcu Zachodnim (czyli pomiędzy ulicami Bitwy Warszawskiej 1920 roku, a Sokołowskiego "Grzymały") jest zamknięta. Kierowcy jeżdżą w obu kierunkach jezdnią północną. Są tu trzy pasy w każdą stronę – po dwa pasy ogólnodostępne i buspasy.
Jadący do centrum mają jeden pas mniej już za skrzyżowaniem z ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Kilkadziesiąt metrów dalej przejadą na drugą nitkę, a na właściwą jezdnię wrócą kawałek przed skrzyżowaniem z ulicą Sokołowskiego "Grzymały". Z kolei autobusy kursują w obu kierunkach buspasami wytyczonymi na północnej jezdni.
Utrudnienia w Alejach Jerozolimskich powinny zakończyć się w okolicach wakacji 2025 roku.
Pierwsza podziemna trasa tramwajowa
Trasa tramwajowa wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku będzie miała ponad półtora kilometra długości. Jedna trzecia znajdzie się w tunelu – to pierwsza podziemna trasa tramwajowa w stolicy. Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami Bitwy Warszawskiej 1920 r. (pomiędzy Zespołem Szkół Samochodowych i Licealnych a hotelem Ibis). Przy Szczęśliwickiej będzie pierwszy przystanek naziemny. Z kolei na Grójeckiej powstanie węzeł, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku centrum, Okęcia lub pętli Banacha.
Aż 900 metrów torów będzie zielonych, pokrytych rozchodnikiem. Czas przejazdu z Grójeckiej do Dworca Zachodniego wyniesie pięć minut, a z Metra Politechnika - kwadrans.
Jak zapewnia ratusz, inwestycja będzie gotowa w 2026 roku i będzie kosztowała 363 miliony złotych.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Tramwaje Warszawskie