Początek roku szkolnego ciężko dał się we znaki kierowcom. Najgorzej jest na Mokotowie, gdzie ruch paraliżuje przeciągająca się budowa linii tramwajowej do Wilanowa oraz ponowne zamknięcie fragmentu Puławskiej w związku z budową torów na Racławickiej. Kiepsko jest także w Śródmieściu, gdzie nałożyło się kilka inwestycji (parking pod Placem Powstańców, zmiany na Mazowieckiej, zasypywanie tunelu w ciągu Złotej).
Buspas na ulicy Szczęśliwickiej
Z kolei na Ochocie problemy generuje budowa torowiska z Grójeckiej do Dworca Zachodniego. Pod ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 roku powstanie pierwszy w Warszawie tramwajowy tunel. Wykonawca rozpoczął od porządkowania instalacji podziemnych, co oznaczało zwężenie arterii na odcinku pomiędzy Szczęśliwicką a parkiem Pięciu Sióstr. Co prawda wydarzyło się to już w sierpniu, ale dopiero wrzesień dał odczuć kierowcom konsekwencje. "Aby ułatwić poruszanie się w tym rejonie komunikacją miejską, wykonawca został zobowiązany do urządzenia buspasów" - przekazał urząd miasta.
Od godziny 22 w środę do godziny 8 w czwartek pracownicy wykonawcy będą wyznaczali buspas na Szczęśliwickiej, pomiędzy Opaczewską a Kopińską (czyli w kierunku Sokołowskiego "Grzymały). W założeniu urzędników ma on ułatwić podróż pasażerom linii 184 (wyjazd z pętli Szczęśliwice) oraz 154 i 172 (skręcają z Bitwy Warszawskiej w Szczęśliwicką).
Dzięki dużej szerokości jezdni z dwóch pasów uda się wygospodarować trzy. Ale będzie to wymagało likwidacji azyli na przejściach dla pieszych u zbiegu z ulicami Dobosza i Częstochowską. "W zamian, na tych dwóch skrzyżowaniach oraz przy Rokosowskiej, zamontowane będą progi zwalniające. Na fragmencie od ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. do Częstochowskiej ustawiony zostanie zakaz postoju – pomiędzy Rokosowską a Częstochowską także na wyznaczonych miejscach parkingowych. Na jezdni w kierunku ulicy Dickensa taki zakaz będzie obowiązywał przed skrzyżowaniem z ulicą Dobosza" - wyjaśnili urzędnicy.
Buspas wpasuje się w 9-kilometrowy ciąg, który prowadzi (z małymi przerwami) od ronda Wiatraczna aż do Alej Jerozolimskich.
Tramwajem do Zachodniego
Trasa wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku będzie miała ponad półtora kilometra długości. Jedna trzecia znajdzie się w tunelu – to pierwsza podziemna trasa tramwajowa w stolicy. Aż 900 metrów torów będzie zielonych, pokrytych rozchodnikiem. Czas przejazdu z Grójeckiej do Dworca Zachodniego wyniesie pięć minut, a z Metra Politechnika - kwadrans.
Jak zapewnia ratusz, inwestycja będzie gotowa w 2026 roku. Jej wartość wynosi 363 miliony złotych.
Autorka/Autor: b/gp
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa