Jeszcze w listopadzie 2015 roku kolejarze ogłosili przetarg na modernizację podmiejskiej linii na odcinku Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki. Ma się zwiększyć przepustowość linii kolejowej, a prędkość wzrosnąć do 120 km/h.
- Dzięki inwestycji zdecydowanie poprawi się dojazd mieszkańców podwarszawskich miejscowości do stolicy. Realizacja powinna rozpocząć się jeszcze w tym roku – zapewnia Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.
Zaplanowano prace na przystankach : Warszawa Ursus, Pruszków, Piastów, Brwinów, Milanówek oraz Warszawa Włochy, gdzie zostaną przebudowane perony, zmieni się wyposażenie i system informacji pasażerskiej. Inwestycja ma się zakończyć w 2019. Jej wartość to 350 mln zł.
Do Radomia w 70 min
Jak informuj kolejarze, trwają prace na stacji Warszawa Okęcie, szlaku Warszawa Okęcie – Piaseczno i stacji Czachówek Płd. Ruch pociągów prowadzony jest po jednym torze.
- W najbliższym czasie rozpoczną się prace na szlaku między Piasecznem a Czachówkiem. Prace są związane z modernizacją linii kolejowej nr 8 od stacji Warszawa Okęcie do Radomia. Po jej zakończeniu pociągi pasażerskie z Warszawy do Radomia będą mogły jechać z maksymalną prędkością 160 km/h, natomiast pociągi towarowe z prędkością do 120 km/h – zapowiada Siemieniec.
Docelowo, na trasie do Radomia, podróż najszybszym pociągiem zajmie około 70 minut. Przewidywany koszt przebudowy całej linii to 2,1 miliarda złotych.
Remonty na linii do Łochowa
Na ten rok PKP PLK zaplanowały również modernizację na odcinkach Warszawa Rembertów – Zielonka, Zielonka – Wołomin oraz Tłuszcz – Łochów. Prace będą wykonywane przy utrzymanym ruchu pociągów po jednym torze.
- Sposób prowadzenia prac uwzględniony jest już w rozkładzie jazdy i pociągi powinny zachować ustalony czas przejazdu. Prace obejmują linię do Białegostoku. Szybsza podróż, lepsze warunki dla przewoźników pasażerskich i towarowych – to cele prowadzonej modernizacji linii E75 na odcinku Warszawa – Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) - Białystok – wyjaśnia rzecznik.Po przebudowie na linii pociągi pasażerskie będą jeździły do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. - Modernizacja, oprócz szybszej i wygodniejszej podróży, znacznie poprawi standard obsługi na 4 stacjach i 15 przystankach. Perony zostaną przystosowane do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Komfort poprawi również zainstalowanie nowych wiat, ławek, oświetlenia, oznakowania, a także systemu informacji pasażerskiej – informuje Mirosław Siemieniec.Zapytaliśmy kolejarzy czy zamierzają współfinansować budowę tunelu pod torami kolejowymi w Rembertowie, o który walczą mieszkańcy. Na razie nie dostaliśmy odpowiedzi.
Inwestycje na stacji Warszawa Gdańska
W roku 2016 PLK planują kolejne prace na stacji Warszawa Gdańska (dotychczas przebudowano tam 8 kilometrów torów używanych głównie przez pociągi towarowe, a także wymieniono 10 km sieci trakcyjnej). Tegoroczne prace mają się odbywać bez utrudnień w ruchu pociągów pasażerskich. Chodzi m.in. o połączenie nowego peronu z podziemnym przejściem dla pieszych oraz przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Inwestycja pochłonie 53 mln zł.
Z kolei na moście Gdańskim zaplanowano wymianę niemal 3 km torów i ponad 1500 mostownic (podkładów stosowanych na przeprawie) oraz prawie 700 podkładów na dojazdach. - Prace te pozwolą usprawnić połączenia kolejowe w Warszawie. Pociągi pojadą 20 km/h szybciej niż obecnie – czyli 60 km/h. Łączny koszt napraw, które są prowadzone przy utrzymanym ruchu pociągów, przekracza 17 mln złotych – podkreśla Siemieniec.
Prace rozpoczęły się w maju 2015 roku i potrwają do jesieni tego roku. Kolejarze zapewniają, że prace nie powodują utrudnień w ruchu pociągów.
Prace na przystankach Gocławek i Ochota
- Komfort podróżowania w aglomeracji warszawskiej poprawią też prace na przystankach Warszawa Gocławek i Warszawa Ochota. Za ponad milion złotych zarządca infrastruktury naprawi perony i wiaty oraz zainstaluje m.in. nowe ławki, a także poprawi oświetlenie i oznakowanie – informuje rzecznik.
W maju PKP PLK poprawi wjazd na tory postojowe Warszawa Grochów. Zapewni to sprawny wyjazd składów rozpoczynających i kończących jazdę. - W pierwszym i drugim kwartale PLK zaplanowały wymianę rozjazdów na stacji Warszawa Zachodnia w kierunku stacji Warszawa Włochy. To zapewni sprawny przejazd pociągów dalekobieżnych i podmiejskich – informuje Siemieniec.9 grudnia otworzono nowy budynek Dworca Zachodniego:
Nowy dworzec już otwarty
ran/b
Źródło zdjęcia głównego: PKP PLK