- Mogę ogłosić, że tak jak zapowiedzieliśmy w ubiegłym roku, bardzo intensywnie rozpoczęliśmy prace nad tym, żeby móc zmaterializować tramwaj na Zieloną Białołękę. (...) Ruszyliśmy bardzo intensywnie i zadanie inwestycyjne jest absolutnie w trakcie - ogłosiła w piątek wiceprezydent stolicy Renata Kaznowska.
Szybciej do metra
Linia tramwajowa ma połączyć Zieloną Białołękę z przyszłą stacją II linii metra na Targówku.
- Założeniem tej trasy tramwajowej jest przede wszystkim dojazd do II linii metra, do przystanku przy ratuszu dzielnicy Targówek. Natomiast będzie oczywiście możliwość wyjazdu tym tramwajem dalej, tory będą wybudowane, będzie to normalna dwutorowa linia i będzie połączona z istniejącą trasą tramwajową w rejonie skrzyżowania Rembielińskiej i Matki Teresy z Kalkuty - wyjaśnił Grzegorz Madrjas z Tramwajów Warszawskich.
Trasa na Zieloną Białołękę - jak mówił - będzie miała długość około 6 kilometrów, a przejazd od ul. Berensona na Zielonej Białołęce do stacji metra przy urzędzie dzielnicy Targówek ma zająć około 12 minut.
Linia tramwajowa rozpocznie się przy skrzyżowaniu ul. Rembielińskiej z Matki Teresy z Kalkuty. Dalej pobiegnie ul. Matki Teresy z Kalkuty, wzdłuż św. Wincentego i Głębockiej, a następnie korytarzem zarezerwowanym pod Trasę Olszynki Grochowskiej. W ramach nowej trasy planowanych jest dziewięć par przystanków, w tym pięć na Zielonej Białołęce.
"Zakładamy, że trasa powstanie w latach 2021-2022"
- Bezkolizyjny będzie przejazd nad trasą S8 i ul. Głębocką, a na pozostałych skrzyżowaniach będą działały priorytety dla tramwajów - zapowiedział Madrjas. Jak dodał, koszty budowy są szacowane na 150 mln zł netto i zostaną pokryte przez Tramwaje Warszawskie.
- Zakładamy, że trasa powstanie w latach 2021-2022 i będzie realizowana jednocześnie na całej długości - powiedział przedstawiciel Tramwajów Warszawskich. Prace koncepcyjne mają się zakończyć w 2018 r.; w 2019 r. rozpoczną się prace projektowe.
Obecnie, jak poinformował Madrjas, Tramwaje Warszawskie mają koncepcję układu torowego, na ukończeniu jest koncepcja zmian w układzie drogowym, jest także analiza geotechniczna, w trakcie realizacji jest koncepcja powiązania ze stacją metra i inwentaryzacja zieleni.
Do obsługi nowej trasy będzie potrzebnych 25 tramwajów niskopodłogowych. Szacunkowy koszt zakupu taboru to ok. 187,5 mln zł netto (tabor jest uwzględniony w ramach tzw. opcji w ogłoszonym kilka tygodni temu przetargu na zakup 213 tramwajów).
Trasa na Zieloną Białołękę to kolejna inwestycja tramwajowa na Białołęce – od kilku lat stopniowo przedłużana jest ta prowadząca z Metra Młociny; w lutym oddany został odcinek wydłużający ją do Nowodworów, obecnie przygotowywany jest kolejny etap, do Winnicy.
53 mln kilometrów rocznie
W tej chwili sieć tramwajowa w stolicy liczy ok. 130 km, a składy przejeżdżają rocznie ok. 53 miliony kilometrów - podają Tramwaje Warszawskie.
Warszawskie tramwaje mają 150 lat:
Urodzinowa parada tramwajów (wideo archiwalne)
PAP/kz/